Det stämmer generellt och har ingenting med kriminalitet att göra. Att det kan finnas lokala avvikelser är naturligt, så är det alltid.
När jag köpte lägenhet tidigare så köpte jag en lägenhet på första våningen utan att tänka så mycket på det. För mig spelade det ingen större roll. Lägenheten låg ändå “en bit upp” så det var inte bara “att klättra in” eller total insyn från gatan. Jag köpte i en uppåtgående marknad när allting såldes dyrt och det var inte uppenbart för mig att just första våningen skulle vara en issue.
När jag skulle sälja var marknadsläget sämre och då spelade det här med första våningen betydligt större roll. Jag gjorde några försök att få lägenheten såld till vad jag såg som “normalpris” utan framgång. Samtidigt såldes flera omkringliggande lägenheter 2-3 våningar upp utan problem och för relativt höga priser. I slutänden fick jag lägenheten såld till någon som specifikt ville ha första våningen pga. katt (kattrappa) och det blev ändå ok. Jag hade dock lätt kunnat tjäna 10% ytterligare i nettovinst om jag inte hade valt första våningen.
Möjligen i Stockholm innerstad bottenvåning billigare men lyfter man blicken och kollar utanför Stockholm så är det vanligt med att bottenvåningen kostar mer än högre upp i huset.
Tro mig om du vill men bo längst ner i denna typ av bostadshus med egen uteplats är mer populärt än att bo högre upp med balkong…
Att uteplats drar upp priset rejält är självklart men det är en helt annan fråga. Mitt eget exempel handlar om en lugn närförort till Stockholm där kriminalitet inte är något markant problem. Det handlar om “upplevd trygghet”, inte att det skulle finnas några konkreta problem.
Problemet för mig var att det inte var billigare på bottenvåningen när jag köpte. I den uppåtgående marknaden var priset högt överallt. När marknaden sedan gick ner var fallet större för något sämre objekt och då var just "nedre botten” en central variabel. Det kan säkert fungera på liknande sätt med en del andra egenskaper. Om de gör objekten billigare eller inte beror på marknaden.
Som sagt allt beror på lokala förutsättningar så svårt att säga generella regler för lägenheter .
Vi äger en lägenhet högst upp i en 8-våningshus utan hiss som självklart sänkte priset på lägenheten. Nu ska man installera hiss i huset och då kommer våran lägenhet plötsligt vara bland de bästa läget inom lägenhetshuset.
Samtidigt har man precis bygg en ny bro över floden som medför att det är ca 10 min gångväg till centrum av storstaden istället för tidigare 40 min.
Båda dessa variabler är typ exempel på positiva förändringar som kan ske men väldigt svårt att planera för. Bron kände vi till men hissen blev en överraskning…
Skulle nog också säga att generellt i stadsmiljö, där man oftast hittar flerbostadshus, är insyn på bottenvåningen något som drar ner priset längst ner. Men finns såklart faktorer som väger upp och ibland överträffar det, som den lilla trädgården i exemplet ovan där man inte heller har gata precis utanför fönstret.
Jag har nu satt ihop (och utvidgat) data som jag själv använder i mitt bostadsköp på en hemsida (BRFpriser.se), då fler verkar ha liknande problem som jag. - Tänkte att det kunde vara användbart för er andra också! Man kan på hemsidan
Se mer detaljerad statistik för sålda lägenheter/hus (t.ex. pris beroende på sekelskifteshus, balkong och våning)
Se annonsbeskrivningar och upp till 10 bilder från nyligen sålda lägenheter/hus, så att man enklare kan bilda sig en detaljerad egen uppfattning om prisbilden - utan att behöva gå på så många visningar själv. (Funkar bara för objekt sålda ca senaste månaden, t.ex. som detta)
Testa gärna, och låt mig veta vad ni tycker - är det hjälpsamt eller inte? (Även om detta bara är en första rough version/test).