Bostadslån som hävarm. Risker?

Månadsutgifterna sjunker men inte månadskostnaderna. Vilket är lite kruxet här, likviditet eller inte. Så länge man har relativt bra marginal på likviditeten så är 50% inget magiskt längre.

Man bör akta sig för att vara för lågt belånad. Större andel av dina tillgångar är exponerade mot en enda fastighet/bostadsrätt. Öka lån och sprida kapitalet mot andra tillgångar kan minska risken. Även vid sjukdom då man har mer likvida tillgångar än huset som man förmodligen inte kan öka lånet på när man sjuk.

2 gillningar

Du har samma mängd värde exponerat mot bostaden oavsett hur mycket lån du har.

1 gillning

Jag menar till exempel att dessa två balansräkningar har lika mycket pengar placerat i bostaden:

Balansräkning 1
Bostad 4M
Bolån -3M
Aktier 4M
Balansräkning 2
Bostad 4M
Bolån 0
Aktier 1M

Däremot har de olika mängd pengar placerat i SEK och i aktier.

2 gillningar

Människan är inte så rationell som många tror. Tror Dave Ramsey påtalar rätt mycket att folk utan lån mår bättre, sover bättre och kan ta helt andra risker som en med bolån inte kan göra.

Har du inte bolån så kommer du också ha lättare att byta jobb när du inte känner att du måste få in en viss summa för att överleva.

3 gillningar

Ehhh. Räknar med 8% avkastning även framöver. Vilken optimist.
Över väldigt lång tid 100++ år har avkastning med nuvarande skatter, inflation mm pekat på ca 4,5 % i snitt realt årligen. Närmaste decennierna kan lika gärna ge riktigt dålig avkastning eftersom senaste 20 åren varit klart bättre än normalt. Kurvan för tillväxt har haft en tendens att pendla runt ett stabilt snittvärde sett över mycket lång tid.
Eller att dina aktier dyker -50% när det är olämpligt för dig som exempelvis svenska aktier ca år 2000 och år 2007.
Men visst. I det långa loppet brukar belåning på huset ge ett mindre överskott även historiskt om man klarar usla perioder som kan vara många år.
Inget jag skulle hålla på med. Amortera ned eller låta inflationen få ned belåningen till max 50% kändes bra tycker vi.

Inget kan gå riktigt åt H-e då enligt definitionen bli sittande med ett stort blancolån eller inte rimligen få igen lånet om man måste sälja i usla tider.
(Vi har upplevt en tid där 2 bekanta kände sig tvungna att ta 5 års bundet lån med 16% ränta som bankerna då erbjöd som lägst.
Dom kunde hålla sig för skratt, ).
Även om huset brinner ner och man inte får något på försäkringen pga att man varit klantig täcker tomtvärdet lånet… :slight_smile:

1 gillning

Jag tror du vet vad jag syftar på med 8%. Avdrag för ISK och inflation antar jag du menar med reellt? Dvs faktisk avkastning har varit MINST 8% (+100 år tebaks) beroende på om man pratar Sthlm eller USA. Så får du ju dra av för inflation på att ha pengar i bostad, vilket om bostaden inte stiger i värde och du inte amorterar skulle ge -2% i avkastning, efter inflation. Eller? Dvs det vi snackar är ränta 2% -2 inflation plus 4,5% börsen enligt dig summarum får vi plus 4,5 %.

Risken ligger väl primärt i att en olycka sällan kommer ensam. Det är lätt att säga att man kan plocka pengar ur indexfonderna för att täcka betalningar när man blivit av med jobbet eller av annan anledning inte klarar betalningarna; problemet ligger i att börsen tenderar att dippa i lägen där folk blir av med jobbet. I det läget kan pengarna som behöver plockas ut väl ha underpresterat alternativet.

Ett (ev mindre spännande) alternativ till ditt förslag är väl helt enkelt att månadsspara kassaflödet som en utökning av lånet hade inneburit.

3 gillningar

Jag bestämde att lägga mig på 70% belåning, vilket kommer ge ca 190 k att överföra till börsen i dagsläget (ligger på knappt 64 idag) Det känns oerhört bekvämt och som en lagom risk.

Om huset brinner ner är det oväsentligt huruvida lånet täcks av värdet på marken, eller av värdet på andra tillgångar.

Personligen tycker jag lånets storlek relativt bostadens värde är ganska ointresserant. Som någon annan påpekade är det lånets storlek relativt sin ekonomi (inkomst samt andra tillgångar) som har större inverkan på vilken risk man faktiskt har.

För min del är det mest relevant att det blir mindre kassaflöde ut vid lägre amortering och mindre ränta ut varje månad. Behöver inte skatte jämka eller flytta runt pengar.

Sen är det faktiskt en mindre risk om börsen dyker, att lita på sig själv att man inte rör dom när man ser lägenhetspengar försvinna. Man får ta i beaktande att man faktiskt är känslostyrd och irrationell emellanåt.

Att veta att man har en viss procent “säkert undanstoppade” i lägenhet ger trots allt trygghet.