Hej igenđ»
Nu har jag köpt min första bostadsrÀtt vid
58 Ärs Älder.
Jag hade först tÀnkt att lÀgga 50% och fÄ möjligheten till frivillig amortering.
Jag skulle i sÄ fall tömma det kontot som Àr mitt privata pensionssparande (kapitalspar Folksam)
Jag har inte tÀnkt att renovera nÄgot alls förutom att lÄta mÄla ett rum innan flytt.
Det blir ju ÀndÄ en del kostnader vid byte av boende.
Jag har en outnyttjad kredit hos
Norwegianbank nu pÄ 50 tusen och ett nytt sparande pÄ Avanza vÀrt 25 tusen för tillfÀllet.
Jag kan alltsÄ parera och lÄna av mig sjÀlv frÄn en löneutbetalning till en annan.
Tankar?
Satsa pÄ 50% eller bara 47 % kontantinsats.
Mvh
AHđ»
(inlÀgg raderat av författaren)
Det beror pÄ hur mycket det blir rena pengar.
Jag brukar rekomendera 70% belÄning och att man lÄter pengarna som Àr kvar ligga och arbeta med rÀnta pÄ rÀnta i fonder. Mer pengar i fonder vÀxer fortare Àn mindre pengar gör. (1% amortering kan man nÀstan rÀkna med att rÀntesÀnkningen Àter upp under det kommande Ärets sÀnkningar)
Du har 7-10Är kvar att arbeta, behöver du pengarna för att gÄ runt med lite livskvalitet som pensionÀr? Att börja frÄn 0kr nu tills dess sÄ bör du nÀstan ha dem pÄ rÀntekonto.
Bara ca 100tusen som jag skulle lÄna istÀllet för att ta ut frÄn privat sparande.
Ca 100tusen, som nu jag har kvar och sparat i en kapitalförsÀkring hos Folksam, utan att ha koll sÄ tycker jag vÀl inte att den har ökat som jag rÀknat med.
Kan ju göra lite nÀr banken rÀknar pÄ sin rÀnterabatt att landa pÄ 50%.