Bostadsrätt eller börs

Min kille tror att han gör en större ekonomisk vinst i att köpa en bostadsrätt på 2,5 miljoner och där lägga in sina 800.000 sparade slantar istället för att bo i sin hyreslägenhet som har en hyra på 6600 och ha pengarna på börsen. Vad tror ni?

1 gillning

Jag får det till att bostadsrätten inklusive avkastning och missad börsavkastning kostar ca 8700 kr/månad (månadsavgiften är vad jag hade i en tidigare lägenhet, så den är ju tagen ur luften i exemplet).

Bilden inkluderar inte mäklarkostnader och Hemnet när det är dags att sälja. Säg 50t kr utslaget på 4 år så kostar bostadsrätten ytterligare ca 800 kr/månad.

Jag har använt denna kalkylen (som säkert har fel och brister):

Ditt förslag är sannolikt bättre på lång sikt, allt annat lika. Men det kan såklart finnas andra skäl att köpa bostad.

5 gillningar

Det är inte självklart att BR alltid slår hyra + börs. 800k på börsen som växer med ca 7 % realt per år ger ca1,6 mkr på 10 år, helt passivt. En BR ger visserligen hävstång (lånar man 1,7 mkr på en lgh för 2,5 mkr räcker en 20 % prisökning för att få 62 % avkastning på insatsen), men samma gäller åt andra hållet om marknaden backar.

Hyra på 6 600 är dessutom lågt. Med BR får man lätt totalkostnader (ränta + avgift) på 8–10k i dagens läge.

Psykologiskt är det också intressant: vi ser börsens svängningar dag för dag och får en klump i magen. Bostadspriser svänger också, men vi märker det inte , vi bara bor kvar. Forskning visar att vi tolererar risk bättre när den är osynlig och inte triggar oss dagligen.

Så ja, BR kan absolut vara rätt. Särskilt om man tänker bo länge, är händig, och vill ha kontroll. Men det är långt ifrån säkert att det ger bättre ekonomi än hyra + ett disciplinerat börssparande.

Intressant YT klipp i ämnet om vad folk ofta felbedömer:

3 gillningar

Tidsaspekten är ju viktig här, gäller det 2 år, nope det tror jag verkligen inte. gäller det 10 år, så är det ett starkt kanske. Men varför inte bara göra båda? köp en bostadsrätt för 2,5 miljoner och låna 85% sen lägg in resten på börsen?

1 gillning

Mycket mer än avkastningen spelar in för mig. Är alternativen likvärdiga i övrigt, yta, planlösning, osv. Bor ni ihop idag, tankar på det, eventuellt barn. Är killen på ett jobb som känns rätt eller kan byte bli aktuellt snart.

Flexibilitet i hyresrätt till rätt nivå om lägenheten är ok/bra skulle jag i många lägen värdera rätt högt. Att på tre månader kunna vara fri att ta annat jobb, flytta eller vad som är ett plus, en BR kan ta tid att sälja för rätt pris

2 gillningar