Hej! Vart osäker på vart jag skulle lägga denna tråden, då det både handlar om juridik, ekonomi och boende.
Jag upplever att min frånluftvärmepump har gett upp. Har ej tillkallat en reparatör, men det är typ 14-15 grader inne i huset samt att det låter något fruktansvärt.
Ska även tilläggas att jag fick min BRF för ett kort tag sedan, ska det inte finnas någon garanti att detta ska fungera? Räknas det som dolt fel? Inte direkt så man kan “testa” en värmepump utan att man kan bo i huset, och jag har sedan dag ett upplevt att golvvärmen har vart väldigt svajig.
Där står det; “Bostadsrättsinnehavaren svarar inte för reparationer av de ledningar för avlopp, värme, gas, elektricitet, vatten och ventilation som föreningen föresett lägenheten med och som tjänar mer än en lägenhet”.
Bostadsrättsförening står oftast för bostadens skal, dvs tak, fasad etc. Jag har tidigare bott i parhus i en förening där vi hade frånluftsvärmepump. Där stod föreningen Ej för värmepumpen vilket borde vara det naturliga så länge det inte rör sig om en central frånluftsvärmepump som betjänar fler bostadsrätter.
Okej. Jag flyttade in för 3 månader sedan, och vore ju helt klart segt att pröjsa 100 000:- för en ny pump.
Hur är det med golvvärmen? Alltså rören? Är det något jag med ansvarar för? Känns ju som att det inte direkt är lätt att veta när man flyttar in, om detta fungerar inte eller inte.
Standard är att föreningen ansvarar för det yttre och du ansvarar för det inre in till reglarna, inklusive elen. I detta ingår givetvis element golvvärme med mera. (Såvida det inte stpr ett specifikt undantag i era stadgar)
Kort och gott innebär detta att kyl/frys/spis/handfat/luftvärmepump med mera är ditt ansvar.
Edit:
Detta innebär givetvis att el/vvs med liknande som du använder men som inte enbart finns i din lägenhet ansvarar föreningen för, exempelvis stigarna. Föreningen ansvarar för kopplingen mellan huvudmätare till undermätare till avlastningspunkten i din lägenhet, efter den tar ditt ansvar vid.
Eller som ett annat exempel, vvs stammarna ansvarar föreningen för men du ansvarar för röreb inne i din lägenhet som kopplas på stammen.
Rent spontant blir jag lite fundersam kring varför kollade du inte upp vad du är ansvarig för innan du flyttade in ?
Som köpare har du en väldigt stark undersökningsplikt på att allt fungerar som det ska, det innebär även att du bör ta till experthjälp för sådant som du själv kanske inte har kompetens att kontrollera. Sen finns vissa saker som faktiskt inte går att undersöka, (du kan ex inte bila upp golvet för att se om en utbytt toalett har blivit skruvad i golvvärmeslingan) dessa hamnar då under rubriceringen ”dolda fel” och ska åtgärdas av säljaren. Men det ska då inte ha kunnat gå att kontrollera eller förutse. Samt att felet ska ha funnits redan vid köpet.
Ta kontakt med styrelsen i din förening, de vet vad som gäller.
Gällande värmepumpar så skiljer det mellan olika föreningar hur ansvaret fördelas mellan medlemmen och föreningen.