Bostadstillägg och investera

Hej

En vän till mig berättade att han skulle söka bostadstillägg för att öka sina inkomster men då fick man tydligen inte ha mer än 100 000 på sparkontot för att få det beviljat enligt honom. Han funderar därför på att köpa fysiskt guld och förvara det hemma för att komma runt det problemet.

Men då tänkte jag kan man inte komma runt problemet genom att öppna en kapitalförsäkring då står ju Avanzapension som ägare till aktierna och fonderna det funkar ju när man ska ha tillbaka källskatten på utdelningen i utländska aktier?

Det låter som att tassa omkring i gränstrakterna mellan vad som är moraliskt tveksamt och lagligt.

1 gillning

Det skulle i alla fall jag klassificera som bidragsfusk. Kommer utbetalande myndighet och gör en kontroll så blir de inte glada på ett sådant upplägg.

Verkar vara nån form av avräkning med 15% av tillgångar över 100k.

Tillgångar över 100 000 kronor räknas med i form av ett förmögenhetstillägg. Har du andra skulder än bostadslån räknas dessa av från dina tillgångar. Förmögenhetstillägget är 15 procent av tillgångar över 100 000 kronor för ensamstående. För gifta, sambos eller registrerade partners är det 15 procent av hälften av gemensamma tillgångar över 200 000 kronor.
Bor du i eget hus eller egen bostadsrätt räknas värdet på bostaden inte som en tillgång. Hur mycket din bostad är värd påverkar alltså inte din rätt till bostadstillägg.

Tror inte det är sparkontotak utan en gräns på egna tillgångar.

Har för mig att dom kollar en bit bak vad du även har haft för tillgångar så att du inte kan göra just på det sättet.

Kan ha fel också!