Investeringstips för sjukpensionär 58 år gammal?

EDIT: nu hittar jag inte uppgiften om att man kan ha över 100k på KF och ändå får fullt bostadstillägg så troligen var det AI som hallucinerade. så då blir tilläggsfunderingen när jag överstiger 100k på min KF finns det fördelaktigare sätt att fortsätta spara/investera de +100k om behovet av bostadstillägg fort finns efter flytt vilket jag tror det gör men i mindre skala.Annars riskerar mkt mindre bostadstillägg urholka det enda sparandet på KF jag har ganska snabbt…
/EDIT

Hejsan

behöver se över min ekonomi och sparande då jag är sjukpensionär 100% och just nu har alldeles för dyra fasta kostnader jämfört med intäkter för boende, bil, hund etc och jag inte kan kosta på mig något mer än detta sparsamma leverne.
Försökt läsa på men nu snurrar allt så jag uppskattar tips:

nuvarande kostnader, intäkter och tillgångar:

PLUS:

100k kr på swedbank kapitalförsäkring (KF med dyra avgifter) räknas ej som tillgång då jag söker bostadstillägg då jag angivit förmånstagare vid min död till skillnad mot tex ISK och funderar på att sälja av på Swedbank samt överföra pengar till avanza tex KF…

sjukersättning inklusive bostadstillägg 18700kr efter skatt

kanske trillar in mindre summor då å då pga indrivning av gammal skuld som pågår

MINUS:

fasta kostnader boende+bil+hund+CSNlån (anpassat för min lägre inkomst) etc. Jag går jämt upp intäkter/utgifter varje månad idag fast jag är väldigt sparsam/ekonomisk och inte kostar på mig något extra egentligen så jag måste se över hela livssituationen och kanske främst byta boendet som idag har kallhyra hyresrätt 8837kr, fjärrvärme i snitt 950kr, parkering 400kr plus bredband el försäkring etc…

samt försöka öka sparandet men vet ej vilken form fortsätta med KF fast på tex avanza samt försöka avsätta 100kr/månad till plus mindre klumpsummor om det trillar in. det eller annat sparande som kan ge bra avkastning…i så fall vad? har dålig koll på aktier fonder EFT och annat men försöker läsa på men det är för mkt info för mig. snurrar i skallen av allt jag läst och hört. stabila utdelningsaktier i en KF eller global index fond osv…

behöver väl mao öka tillgångar på både kort och längre sikt om jag inte hittar billigt boende snart. bilen behöver jag så länge jag har hunden.

vilka tips/strategier har du till ngn i min sits/livssituation för att få ett bättre ekonomiskt läge?

önskar dig en fin dag

2 gillningar

Hej och välkommen till forumet! Vad har du för generellt syfte med sparandet skulle du säga? Dryga ut pensionen? Generellt kan man säga att fondsparande är fördelaktigt med lång tidshorisont, gärna 10+ år, eller ännu längre, och då gäller det att investera brett och billigt, tänk global indexfond. I ditt fall, när du har ganska små marginaler, är jag tveksam till om du ska tänka så mycket på investerandet kontra att försöka minska dina kostnader, vilket du också verkar vara inne på.

Givet din situation tycker jag du helt ska sluta läsa på om aktier fonder ETF:er och annat då det är bortkastad tid och sannolikt bara leder till mer stress. Du kan förenkla ditt sparande avsevärt genom att välja en enda global indexfond, eller en fondrobot typ Lysa. Men först och främst måste du fundera på din sparhorisont för börsen är väldigt svajig på kort sikt.

Det var några lösa tankar. Återigen varmt välkommen och lycka till!

Edit: om ISK ej funkar givet att du då ej kan få bostadsbidrag skulle jag fortsätta med KF-spåret och då är det väl samma tänk att välja den bank med lägst avgift, och när du väl väljer fond i KF skulle jag rekommendera en bred billig global indexfond.

2 gillningar

Är du säker? För mig (har också 100% sjukersättning) så har alltid KF räknats som kapital, oavsett förmånstagare. Pengarna är väl dina, fram tills du avlider?

Spelar ingen roll vid 100 000kr eller mindre, men om det överstiger det, så spelar de roll.

3 gillningar

Lite som du är inne på!

Billigare boende.

Sen skulle jag personligen valt bort djur och bil.

Veterinärkostnader, försäkringar och djurmat kan verkligen kosta stora summor utslaget per år.
Bilar kostar oftast minst 4000kr per månad.

Sen handlar det om prioriterande, är djur och bil viktiga komponenter i ens vardag, då kan det vara värt mer än att kunna spara. Men det är bra att veta vad intressen och bilen faktiskt kostar och ta ett informerat beslut.

Sen, hur ser din pensionsprognos ut?

2 gillningar

tack! ja syftet är dels dryga ut den låga sjukpensionen men även att kunna behålla/öka sparbufferten för det där extra utgifterna som kommer bara ibland.
Nu hittar jag inte uppgiften om att man kan ha över 100k på KF och ändå får fullt bostadstillägg så troligen var det AI som hallucinerade. så då blir tilläggsfunderingen när jag överstiger 100k på min KF finns det fördelaktigare sätt att fortsätta spara/investera de +100k om behovet av bostadstillägg fort finns efter flytt vilket jag tror det gör men i mindre skala, troligen är det bostadstillägg men minskad % till en viss högre gräns, skall dubbelkolla imorrn.Annars riskerar mkt mindre bostadstillägg urholka det enda sparandet på KF jag har ganska snabbt…

Nu hittar jag inte uppgiften om att man kan ha över 100k på KF och ändå får fullt bostadstillägg så troligen var det AI som hallucinerade. så då blir tilläggsfunderingen när jag överstiger 100k på min KF finns det fördelaktigare sätt att fortsätta spara/investera de +100k om behovet av bostadstillägg fort finns efter flytt vilket jag tror det gör men i mindre skala, troligen är det bostadstillägg men minskad % till en viss högre gräns, skall dubbelkolla imorrn…

Tips, undvik AI när det gäller FK regler och dylikt. Den blandar hej vilt mellan olika källor och får i princip aldrig fram rätt uppgifter.

Det ända jag hört om alternativa investeringar är att en dom nyligen fastslog att guld inte alltid räknas som kapital. Men jag gissar att FK kan komma att ifrågasätta liknande fall.

Men kan vara ett alternativ.
Ett annat är att lägga pengarna i ett ägt boende. Men bostadslån är svårt att få som sjukersatt.

Jag har gjort ett aktivt val att spara till pension, trots att det först minskade mitt bostadstillägg och sen tog bort det. Litar mer på mitt eget kapital än på att bostadstillägg i dagens form kommer finnas i framtiden.

6 gillningar

Hej!

Jag utgår ifrån att du har kollat upp om det finns möjlighet att få ersättning från någon försäkring men vill ändå dubbelkolla med dig. Även i informationssyfte för andra läsare. Om du vid tiden du blev långtidssjukskriven jobbade på arbetsplats med kollektivavtal (oavsett om du var medlem i facket), finns det en möjlighet att du kan omfattas av en kollektivavtalad försäkring (t ex AGS hos AFA-försäkring). Denna eller liknande med annat namn (beroende på vilket yrke du har haft och vilket avtalsområde du tillhört) kan ge möjlighet till extra utbetalning när sjukersättning blivit beviljad. Även om du har fått ersättning under första delen av sjukskrivningen och ersättning sedan upphört pga tidsgräns (ofta dag 360) uppnåtts. Finns AGS eller liknande försäkring är chansen stor att pengar börjar betalas ut när sjukersättning blivit beviljad. Även om det är 25%,50%,75% eller 100%. Denna försäkring betalar även in pengar till tjänstepensionen under tiden före sjukersättning blivit beviljad.

Alltid värt att kolla upp detta. Enklast via HR på din gamla arbetsplats.

Det är också värt att kolla om det eventuellt finns några försäkringar du tecknat själv eller som ingår i medlemsavgiften om du är medlem i ditt fackförbund(tänk på att anmäla din “nya” inkomst till facket för rätt avgift).

Du kan även få hjälp av de som är fackligt förtroendevalda på din senaste arbetsplats. Du hittar också mycket bra information på hemsidan Avtalat.se.

Hoppas du “hittar” lite mer inkomst.

3 gillningar

tack länge sedan jag kollade upp det så tack för påminnelsen skall kolla upp igen.

1 gillning

tack igen har kollat runt lite. då de redan sedan länge valda aktivt förvaltade kapitalsparfonderna via Swedbank är dyra, vad kan bästa alternativ vara, byta dem mot billigare alternativ hos swedbank tex Swedbank Robur Access Global A samt Swedbank Robur Access Sverige för enkelheten med allt samlat hos Swedbank

ELLER sälja av allt eller delar av det och starta ISK på avanza (kan ej överföra från swedbank KF till avanza KF tex om jag fattat rätt) med tex global och zero hos dem pga ännu mindre kostnader.

tankar tips rekommenderas. hur tänka?

Enligt RikaTillsammans bästa fonder 2026 per bank så sägs detta om Swedbank:

Andel Fond Fondavgift Avgift (vikt)
70% Swedbank Robur Access Global 0,28% 0,20%
20% Swedbank Robur Access Sverige 0,29% 0,06%
10% Eget val, t.ex. Swedbank Robur Access Asien 0,42% 0,04%
Summa viktad avgift 0,30%

I ditt fall hade jag kollat med Swedbank om jag helt enkelt kunde byta fonder då från de dyra du har nu till ovanstående fördelning. Inte fel att ha allt samlat på Swedbank om det är din bank i övrigt, kan jag tycka. Jag tror du bara riskerar att förlora pengar på att sälja av allt, stå utanför marknaden i x dagar, och sen köpa nytt på Avanza. Men om du absolut vill ha Avanza kan du förstås köra på det. Dina preferenser får avgöra, skulle jag säga :slight_smile:

2 gillningar

tack hade läst rubrik till den avdelningen men ej hunnit dit för det är sååå mkt att lära som nybörjare =D

1 gillning