I många aktuella trådar som tex trådarna om löner förstår jag det som att många anser att hur bra/hög en lön är beror på vilket boende som kan köpas. Ett boende är ju en central del i livet och förmodligen det största köp de flesta gör. Men denna ständiga koppling till boendekostnad förvånar mig ändå lite. Jag trodde att de flesta som hänger på Rika Tillsammans ägde sitt boende och därmed inte borde vara så intresserade av priset på just boende.
Troligtvis har jag haft fel.
Så nu undrar jag:
Hur bor du? (Hyresrätt, bostadsrätt, hyrt hus, egen villa, radhus osv)
Var bor du? (Stor stad, liten stad, mindre ort, landsbygd osv)
Hur har din bostadskarriär sett ut hittills?
Hur ser din framtida bostadskarriär ut? Planerar du att/vill du flytta? I så fall vart? (Ort, boendeform)
Hur bor du?
Vi bor i hyresrätt. Väldigt bra läge. Nära till allt. Lagom stor.
Var bor du?
I en medelstor svensk stad.
Vilken bostadskarriär? Jag har satsat på vanliga karriären istället. Det innebär att jag bott lite här och var och mycket utomlands. Eftersom vi visste att vi förr eller senare kommer sluta upp i Sverige har det aldrig varit aktuellt att köpa bostad utomlands.
Hur ser din framtida bostadskarriär ut? Planerar du att/vill du flytta? I så fall vart?
Vi har varit inne på att flytta till villa sedan vi återvände till Sverige. Problemet är bara att en villa ligger på 10-28 Mkr i det området vi bor i. Då är alternativet en bostadsrätt i närheten eller att flytta ut från stan. Jag är inte så sugen på något av dessa alternativ. Kikar lite smått på Hemnet. Eventuellt kan vi sträcka oss till en bostadsrätt med stor terass så man får något mellanting.
Sparar du till ett nytt boende?
Nej, det ligger en kontantinsats och skräpar på ett räntekonto. Dyker det upp något så kan vi ge oss in i budgivning. Känner inte något behov av att öka kontantinsatsen i nu läget.
Hur bor du? (Hyresrätt, bostadsrätt, hyrt hus, egen villa, radhus osv)
Bor i radhus av “villastorlek” med friköpt tomt.
Var bor du?
Bor i Stockholm
Studentrum → Inneboende → Hyresrätt → Bostadsrätt->Huset där jag bor nu
Hur ser din framtida bostadskarriär ut?
Äldreboende och kyrkogården lär det ju bli på sikt men annars har jag inte tänkt flytta något mer. Jag har så att säga köpt ut mig själv från bostadsmarknaden. Det är många äldre som bor kvar i området där jag bor, just för att husen inte är särskilt arbetskrävande. I övrigt är min plan att söka diplomattjänster kommande år. Detta är en möjlighet jag har via jobbet. Då kommer jag att hyra ut huset i Stockholm och bo bra utomlands i kanske åtta år.
Sparar du till ett nytt boende? (Ev hur mycket)
Nej
Hur bor du? (Hyresrätt, bostadsrätt, hyrt hus, egen villa, radhus osv). BR-trea
Var bor du? (Stor stad, liten stad, mindre ort, landsbygd osv). Medelstor stad.
Hur har din bostadskarriär sett ut hittills? Hyresetta → Hyrestvåa (nyprod) → Hyresetta (nyprod) → BR-trea.
Hur ser din framtida bostadskarriär ut?
Planerar du att/vill du flytta? I så fall vart? (Ort, boendeform) Är blott 26 år ung så dit karriär och Livet AB tar mig
Sparar du till ett nytt boende? (Ev hur mycket) Inte öronmärkt.
Köpt och sålt BR, flyttat ihop i HR, bytt till större HR, flyttat isär till HR
Bor precis där jag vill men kan eventuellt tänka mig ännu lite mer centralt om tillfälle ges. Så länge jag gynnas av förhandlade brukshyror ser jag ingen anledning att byta boendeform.
Nej (har inga specifika mål annat än “för framtiden” på något av mitt sparande)
Ingen. Gick från prisvärd hyrestrea i Malmö och hit 2003. Men hela resan är föräldrahemmet (20 år), delad hyrestvåa med kompis (2 år), skolinternat (1 år), nämnda hyrestrea (6 år).
Väldigt lösa funderingar att ev växla ned med 50 m2, men framförallt att isf flytta till prisvärd glesbygd i samband med FIRE. I mitt fall sneglar jag på Göinge, villa, men samhälle med kommunikationer.
Nix. Jag äger mitt hus utan lån, så vid flytt vill jag isf få loss iaf tre mille att pytsa in i pengabingen.
Villa
2: centralt Mellanstor stad, ca 100k inv
3: 89-93-hyreslägenhet. Köpte villa 1993 efter svenska finans och fastighetskrisen. Troligen perfekt timing (ca +600%)
4: Köpa mindre innan vi går i tidig pension. Behålla nuvarande och hyra ut (toligen)
5: Nej, allt går till tidig pension.
Jag bor i en större 1.a i ett sekelskifteshus på ca 70 kvm, hyresrätt, stadens allmännytta.
I en medelstor stad, cirka 1.5 km från stadskärnan.
Först en 2.a i en by utanför staden jag bor i nu, sen en 1.a i en förort, sen en 2.a nära det område jag bor i nu och sedan flyttade jag till lägenheten jag bor i nu. Alla hyresrätter, samma hyresvärd genom alla år. De har ett köpoängsystem, så för att komma in i innersta city så krävs 15-20 års köpoäng. Lägenheten jag bor i nu krävde ca 9 års köpoäng.
Ingen direkt karriär, men har även ägt och delvis renoverat ett torp som jag sålde förra året med väldigt bra vinst.
Nej, inte specifikt. Jag trivs bra med hyresrätt, men det är en otrygghet då hyran höjs årligen och risken för eventuell framtida fri hyressättning skulle vara katastrofal i mitt fall. Jag har ingen möjlighet att ta ett bostadslån. Då jag har ersättning från FK och bankerna ser inte det som en stadig inkomst. Även om jag idag har pengar till insatsen och betalar relativt hög hyra, utan några anmärkningar. En dröm vore att köpa ett nytt sommartorp, men känner att det är viktigare för mig att lägga de pengarna på långsiktigt sparande.
1: hyresrättsradhus, billig hyra.
2: medelstor stad, fin och populär familjebetonad stadsdel. Kommunalt bostadsbolag.
3: har ingen bostadskarriär, vi har bott här i ca 10 år, har bott i hyresrätter tidigare. Vi har en sommarstuga dock.
4: vi bor nog kvar. Vi trivs väldigt bra.
5: nej. Jag/vi är dock lite försiktiga ekonomiskt så vi sparar så att vi KAN köpa om tex hyran höjs drastiskt eller nåt
Rent ekonomiskt förstår jag vinsterna med att äga boendet men det innebär också att vi ansvarar för allt i boendet. Vi känner att vi inte är så peppade att lägga energi på ett hus och bostadsrätterna i min stad har höga avgifter om de ska motsvara vår hyresrätt, högre än vår hyra, och kostar ändå drygt 2,5 miljoner så månadskostnaden blir saftig. Vi gillar att ha låga fasta omkostnader då vi upplever att det ger frihet i vardagen.