Bra fonder vid lågkonjunktur

Hej,

Om det sker en krasch och vi går in i en lågkonjunktur, vilka fonder kan vara bra att äga då?

Jag har hört att sjukvård är en sektor som presterar helt ok under lågkonjunkturer, och givetvis guld-fonder, men är det någon annan sektor som kan vara fördelaktigt att äga när det brakar?

Berätta gärna varför just den sektorn/fonden är bra (bättre) vid en krasch/lågkonjunktur.

Vänligen,
Eskimobob

1 gillning

Allt beror lite på hur krashen ter sig, vilka åtgärder som sätts in och vad som utlöser krashen.

Generellt sätt är det bra att äga kontanter vid recesion och guld/reella tillgångar vid inflation.

Kontanter är ofta underskattade. :slightly_smiling_face:

Om man vill hålla sig till aktiefonder är väl konsensus idag value-tiltade fonder och tillväxtmarknader.

Men jag själv gillar kontanter som skydd. Tycker det tillgångsslaget brukar få onödigt mycket kritik.

4 gillningar

En fond som äger en massa konkursfõrvaltare kanske vore nånting :wink:

1 gillning

Välkommen till forumet! :grinning:

Jag håller med Jan, cash is king när det blåser upp till storm!

Fysiskt guld kan vara bra, men inte garanterat alls, och även om jag tror på guld gruvbolag så tror jag de kommer att dras med ner, precis som i finanskrisen.

I övrigt, om man inte kan gå cash, så är det minst dåliga kortast möjliga räntefond (ofta enkelt att hitta för det brukar vara den billigaste).

Sämst brukar vara de sektorer som gått bäst senaste åren, men när börsen drar söderut så tenderar nästan allt att dras med, tyvärr. Helt enkelt för att de som måste likvidera (tex hög belåning, hedgefonder mfl) ofta tvingas likvidera sådan de inte vill. Därför dras det mesta med ner.

Så i nuläget tror jag det är en bra idé att se över sin risknivå - så man lägger rätt (inte för mycket aktier, men inte heller för lite). Det är ju vid en krasch agnarna skiljs från vetet - vem ligger rätt i risk mot sin personlighets profil och kan vara lika kall som när börsen går upp :wink:

2 gillningar

Tack för tips, och tack för välkomnandet!

Jag har olika sparande, dels ett 90/10 på Lysa till min pension (30+ år kvar) men även ett sparande med pengar jag kommer behöva inom 4-5 år, och min fråga gäller sparandet för 4-5 år.

Jag hade tänkt att fördela det med 40% “vanliga” aktiefonder (mest Coeli Global Selektiv och HHE etc.) 35 % i kontanter och resterande 25% i AU AG Precious Green. Låter det tokigt, eller rimligt? :slight_smile:

1 gillning