Bra och dåliga köp i en 50-års kris

Jag fyller 50 nästa år och har en mild 50-års kris. Gissar att det är rätt normalt när man är på väg att lämna sin ungdom och man är i praktiken närmare pensionen än dagen då man började jobba. Jag känner ett sug att hantera krisen genom att ta lite av ens besparingar och förgylla livet men gissar samtidigt att det är lätt att man lägger pengarna på helt fel grejer och så blir det än mer kris eller ingen hjälp alls av det.

Så nu är jag ute efter lite erfarenheter och inspiration. Vad har ni andra 50+ :are gjort för att hantera er kris? Resor, bilar, teknik eller en ny hobby som att börja spela golf eller samla vin.

Och jag vet. Bättre att inte spendera utan att spara i indexfonder men det gör jag också. Som kontext så är jag på nivå 4.

4 gillningar

Köp en travhäst!

3 gillningar

Köpt hus i Frankrike. Kan starkt rekommenderas.

6 gillningar

Slutat jobba :sweat_smile:

23 gillningar

Har passerat 50 strecket med 2år :grinning: Själv har jag börjat rusta huset inför pension, börjat att renovera rum, bytt ut dörrar, garage port nästa vecka och sedan blir det kök för att avsluta med Tak&fönster. Så har du villa kan du plöja ner dina pengar där.

10 gillningar

Vad du än får för impuls, gör tvärtom.

7 gillningar

Köp gymkort!

Styrketräna så du blir starkare och snyggare än någonsin. Nästan gratis och du kan fortsätta spara dina pengar och sen gå i pension tidigare. Samtidigt har du då en stark o bra kropp som låter dig njuta av livet!

(Är endast 45 men har påbörjat min kris-träning redan nu)

29 gillningar

Bytte inriktning i livet, pluggar till ett nytt yrke. Kostar lite, men är vansinnigt roligt och intressant. Fyllde i år.

7 gillningar

Jag installerade TikTok, scrollade i 20 minuter, och insåg att min kris är ingenting jämfört med vad Gen Z går igenom.

47 gillningar

Bra köp, de som förgyller ditt liv.

• Motorcykel/MC kort om man vill känna den känslan.
  • Fräsig bil om man vill känna det

Alltså frågan är vad du vill, inte vad andra tycker. Spelar ingen vad som är “typisk” 50 års kris. Det är andra som tyckers problem, inte ditt om det är vad du vill.

6 gillningar

Lägg pengar på att lära dig kul grejer:

Ta jägarexamen, lastbilskörkort, flygcert, gå barista- eller bartenderutbildning

Eller gör vad du brukar fast på roligare ställen:

Åk skidor i Japan, gå på finkrog i New York, åk till Madagaskar istället för Mallorca

Och träna som någon skrev, det lönar sig på så många sätt. Man har ju bara en kropp

Mvh Kroken

9 gillningar

Det absolut bästa sättet att unna sig är träning, kör själv stryrketräning 3-4 gr i veckan. Är 61 år jobbar forfarande med fysiskt tungt arbete trivs bra med det.

6 gillningar

Tack för många bra svar. Det där med träning är en grej som jag gärna unnar mig något extra runt. Jag tränar redan långdistanslöpning och tränar styrketräning på gym ibland. Siktar på att springa ett maraton runt min födelsedag när jag fyller 50. En tanke som slagit mig är att skaffa sig en iPhone 17 pro + Apple Watch Ultra som en liten extra motivator inför loppet. Så det kan kanske vara ett exempel på ett bra köp.

Vore kul att även höra lite om riktigt dåliga köp. Jag minns själv från när jag fyllde 30 att jag efter att ha väntat i många år till slut köpte en PS3:a. Min fru sa till mig att det var helt onödigt och att jag inte skulle använda den. Och hon fick helt rätt, jag skulle ju köpt den när jag var 24. Inte när jag var 30. Tänker att det kan vara lite samma när man fyller 50. Man slår till på den där dyra racercykeln men sedan tröttnar man efter ett par pass och inser att det hade passat bättre när man var yngre.

Dessutom sjukt mycket billigare än en sportbil eller en resa jorden runt.

Själv köpte jag en klocka jag velat ha länge, och den njuter jag av så fort jag har den på mig. Också den var billigare än en sportbil ska tilläggas.

Resor och sportbil är trevligt men jag tänker att man skall lägga pengarna på något som mer kan uppskattas om och om igen i vardagen. Som exempelvis en klocka eller en onödigt lyxig jacka.

6 gillningar

Jag är 50 nyligen fyllda men jag har tränat gym hela livet, och lite Tennis. Har roliga bilar sen länge för att jag är intresserad, reser en del och är ganska fri eftersom jag håller på med investeringar och köper bilar.

Jag tycker att du ska tänka själv vad du verkligen vill göra.

Golf är inte något, börja gymma 4 gånger i veckan och köp någon rolig bil men bara om du är intresserad av bilar, resa runt.

Lär dig nya saker.

Utmana dig själv och gör dina drömmar utan vad andra säger och tycker. Typ vad som är normalt att göra vid 50 år.

1 gillning

Tag 50-årskrisen som en sporre till att växla upp och bevara din ungdom. Jag föreslår att du börjar med att köpa startplats till alla klassikerloppen. Komplettera sedan med utrustning, träningskläder, läget, instruktörer etc så att din träning blir effektiv.

Jag är snart 50 och mina barn har sagt att jag inte får skaffa MC, får då skulle jag se gammal ut.

2 gillningar

Ett smycke för min del.

3 gillningar

Samma sits åldersmässigt, men känner ingen direkt åldersnoja.

Sportbilen köpte jag för några år sen, inte pga av ålderskris utanför att jag inte haft råd tidigare. För övrigt bland de bästa grejer jag köpt.

Träna har jag alltid gjort och tänkt fortsätta med, har dock fått ett ökat intresse för att bädda för pensionen genom amorteringar och sparande.

Har dock insett att det inte får gå till överdrift, utan ska unna mig lite mer i vardagen hade jag tänkt, gäller att leva i nuet också.

Har dock börjat lägga lite mer tid på utseendet har jag noterat. Tidigare har det bara varit enkel snagg och skägg man kör på 3:ans distans, men har nu låtit håret växa lite så det finns nått som med lite god vilja kan kallas frisyr, och skägget börjar bli längre och stylas lite mer, och skäggprodukter har inhandlats.

Köpte en svindyr cykel som jag knappt använt. Funderar på att skicka iväg den o köpa en enkel billig istället med pakethållare som kanske används istället.

3 gillningar