Jag tänkte pyttsa in lite på svenska börsen, tror på stärkt valuta och senarelagd nedgång i ränta. Tror inte räntan sänks i USA före sommaren (kanske maj…) - och då inte i EU eller här heller. Varför inte pyttsa in lite regelbundet i svenska bolag - till eftersommaren - svenska bolag som gynnas av när valutan stärks?
Jag har inte varit aktiv på börsen, men tycker valutan varit låg alför länge. Kollade ett år sedan - då stod dollarn i 10:50 - idag 10:25 och sjunker. Däremellan han den nått 11:20! Starkare krona, svenska aktier. Kan det vara en ide?
Förklara gärna varför om inte!
Alltså stockpicking i dess rena form…
Att det överlag är bättre att köpa index, än stockpicking stämmer absolut för majoriteten.
Än mer så, när det är längre tidshorisont.
Men!
Det är inte optimalt med indexfonder i 100/100 fall, även om det är bekvämt.
Det är skillnad på att rekommendera indexfonder och att avskräcka från enskilda aktier.
Vilket jag tycker görs lite väl mycket här.
Har du ett genuint intresse för investering och fundamental kunskap inom teknisk analys och företagsekonomi, så anser jag att du mycket väl kan slå index. Speciellt om det är en verksamhet du förstår dig på och du håller dig till ett fåtal aktier du följer.
Frågan var om det är ett bra tillfälle att köpa aktier nu och i så fall varför/varför inte.
Behöver väl inte alltid langa indexfonde-mackan i nyllet på alla som på något sätt avviker? ![]()
Detta är givetvis en extremt svår fråga och att försöka tajma marknaden är svårt.
Det som talar emot är att svenska börsen är till synes lite överhettad kortsiktigt (RSI).
Det som talar för, är väl årets förväntade räntesänkningar huvudsakligen.
Hur stor del av dessa som redan är inprisade, samt hur aggressivt sänkningarna kommer är frågan.
Personligen, så tycker jag att det (långsiktigt) känns som ett ganska bra tillfälle nu.
Jag brukar kolla på, i första hand USA (där det tyvärr kom in lite höga inflationssiffror nu) därefter ECB.
Det kan ge vägledning i vad som händer i Sveriges ekonomi.
Vilka bolag tänker du på då? Är det bolag som har fasta kostnader i utländsk valuta men fasta inkomster i SEK?
Köp ! Alltid bra tillfälle att investera.
Skulle saker gå åt pipan så lär du dig en läxa. Går det bra så lär du dig säkert något av det med.
Att lära sig av andras misstag är aldrig lika effektivt som att lära sig av sina egna.
Faktum är att jag tror och hoppas att om det går åt fanders så kommer du bli rikare med den vetskapen, än om du aldrig vågade testa enskilda aktier.
Testa.
Det beror på när du köper och framförallt säljer. Köpte min första lägenhet 1,7mil utanför Stockholm 1992 för 130tkr. Trodde att jag hade gjort världens klipp eftersom likadana i samma område kostade 450tkr 1987. Dåvarande frun ville absolut att vi skulle sälja efter fasadrenovering när hyran steg från 1600kr till 2800kr och vi båda var arbetslösa som många andra också. Hade lägenheten till salu i drygt ett år och fick 50tkr 1995. Idag kostar dom lägenheterna 2,5-2,6 miljoner. Var en trea på 78 kvadrat inklusive el i månadsavgiften.
Aktier är ett lite brett begrepp för nån som inte vill köpa breda fonder.
Men svaret är så klart ja. Alltid ja. Bara man köper rätt aktier. Men det vet du ju redan!