Bred global small cap fond

Hej!

Finns det en bred global small cap fond som har en historik langre an 10 år och har låg avgift?

Hör många radgivare prata om globala indexfonder som har over 6000 bolag i fonder de rekomenderar. Fonderna inte ar tillgangliga for småsparare, utan köps i luxemburg etc via banken. Ær det någon signifikant skillnad att investera i en bredare global indexfond än de som vi har tilllgang till via banken?

1 gillning

Om du vill ha en global lösning så är ju min stående rekommendation LYSA eller OPTI. Det är ju en bred global indexfond.

Om du specifikt vill ha en global indexfond med tilt mot småbolag så vet jag inte vilken det är som vi gillar just nu - @alec, @zino, @Jacke78 - vilken är det ni brukar prata om?

Lysa finns inte dar jag bor. men annars ar det ett fint forslag.

Var bor du? Ganska relevant information tänker jag. :slightly_smiling_face:

Rekommenderar Dimensional Global Targeted Value om man vill ha en bra global småbolagsfond. 4300+ innehav, 0,4% avgift, rensar bort även bort olönsamma tillväxtbolag för att få ett förväntad bättre avkastning. (Endast bred småbolagsfond har inte mycket bättre riskpremium än bred global storbolagsfond)

Enda negativa är att den bara finns hos Handelsbanken eller dyra kapitalförvaltare.

4 gillningar

Håller med @Alec. Tyvärr finns det mig veterligen ingen bra vanlig global small cap-fond på Avanza/Nordnet, utan de som finns (ex. Handelsbanken Gl Småbolag som är populär) är marknadsviktade. För att få ut någon vettig riskpremie av småbolag behöver man sortera bort de olönsamma små tillväxtbolagen:

Om du kan tänka dig ETF:er finns dock följande fonder som nämnts i flertalet trådar:

• SPDR MSCI USA Small Cap Value Weighted (ZPRV)
  • SPDR MSCI Europe Small Cap Value Weighted (ZPRX)
  • WisdomTree Em Mkts SmallCap Dividend (WTED)
3 gillningar

@Zino Jag har [Handelsbanken Gl Småbolag ](Fondguide | Avanza) Menar du att den innehåller en massa olönsamma tillväxtbolag?

Om man klarar av det då köper man rena småbolags aktier. Om man har den förmågan i förhand :wink::grin: . Man köper globala fonder för att följa snittet. Inte för att bli världsmästare :person_tipping_hand:

Ja. Såhär ser det ut på Morningstar (jämför med Dimensionals fond ovan):

Jag förstår inte riktigt argumentet, det finns ju small cap value-fonder, varav jag föreslog tre? :slight_smile:

2 gillningar

Håller med ovanstående fullt ut. Noterbart är att Handelsbankens fond har 2298 innehav. Det är fortfarande bara lite över hälften av det antal innehav som Dimensional Global Targeted Value har. De ETF som också nämns innehåller alla sorters bolag, men de viktar upp små värdebolag vilket gör att de tar större vikt inom ETF-fonderna.

Det är så vitt jag vet alternativen som finns om man vill hålla ned kostnaderna.

Tack för utförligt svar @Zino . Jag är tyvärr inte Handelsbanken kund men borde kanske överväga det för att komma åt denna fond (Dimensionals) utan olönsamma tillväxtbolag. Hur ser du på ZPRV ZPRX som alternativ till Handelsbanken Gl småbolag.

1 gillning

Hej. Bor i Norge.

Tack för diskussion. @Alec du nämner att det inte är någon vits i att enbart äga småbolag i förhållande till storbolag index. Hur hade en en långsiktig portfölj 20år. Sett ut hos dig? 70% global index. 20 small cap 10 ränta?

Fina delen på banken är värre än en bilförsäljare från 80 talet. De vill alltid sälja fonder med kostnad över 1,5 procent! Förstår att allra lyckats blåsa sina sparare på multum. De kör sin cherrypicked statistics och visar 3 år där de lyckats slå index och plottar den på global index…

Du kan prova backtests på portfoliovizualizer.

Hej. Bor själv i Norge. Denna funkar för oss i Norge