Det är ju två trådar som är sammanfogade nu så ![]()
Den där last mile är upp till något tiotal meter.
Vilket gör att det funkar, för då stör man inte alla andra last mile i närområdet.
Det är ju två trådar som är sammanfogade nu så ![]()
Den där last mile är upp till något tiotal meter.
Vilket gör att det funkar, för då stör man inte alla andra last mile i närområdet.
Även vår kommentarskedja pratade om olika saker, kolla timestampsen. Någon säger ”jag vill köra 5g bara”, och du säger ”det går inte”, men ni pratar om olika delar av nätet.
Med mobilnätet så kör de små celler där det är många abonnenter och stora milsvida celler där det är få, så man kan inte prata så generellt om det som du gör.
Om du läst kommentarskedjan hade du sett att det jag motsätter mig är 5G skulle vara någon ersättare till fiber som teknik.
Som jag skrivit i tidigare kommentarer så är mobilnät ett utmärkt komplement, men skulle alla klippa sin fiber och köra 5G kommer det inte fungera.
För enskilda hushåll går det såklart (oftast) bra.
Jo, men 5g ersätter fiber som teknik hela tiden—det finns flera olika usecase för fiber och 5g är bättre på många av dem. Du svarar folk (t ex mig) som pratar om de casen.
Ta en vanlig brf med t ex 10 Gbit/s in för hela brf:en och sedan 1 Gbit/s kabel-ethernet till lägenheterna. Detta borde gå att ersätta med en 5g-basstation på innergården och 5g-router i varje lägenhet i fönster med fri sikt till basstationen. Eftersom 5g klarar mer än 10 Gbit/s i en cell så skulle det potentiellt ge högre delad bandbredd, och potentiellt sett högre maximal bandbredd i burst för enskilda uppkopplingar. Alla brfer och villa-områden skulle antagligen kunna göra liknande lösningar.
Nej, det gör det inte.
5G är en trådlös förlängning av en fiberuppkoppling.
Precis som jag skrev till dig förra gången, det är som att ha en wifi-router hemma.
Det du beskriver är exakt det, byggnaden har fortfarande en fiberuppkoppling.
Vad ni sen använder för att fördela mellan lägenheterna har inte med saken att göra.
Ska jag vara petig med ditt exempel så säger du att 5G ersätter kopparkabel.
Visst. I stället för fiber in i husen så har man inte fiber in i husen. I stället använder man 5g. Inget ersatt. Sant.
Inget ovanligt här oavsett ämne… ![]()
Fattar inte riktigt. Man ersätter en fiber in i huset med en fiber till 5G-rig på gården. Då ersätter man väl på ett sätt, men jag vet inte riktigt vad man vinner.
Mina sammanfattade tankar, givet grundfrågan, Jag tror trådlöst blir ett allt mer relevant alternativ för privat slutanvändare. De är idag snabba nog på många ställen för de allra flestas behov, möjligen undantaget seriösa gamers p g a latency.
Vart efter hastigheterna ökar, och räckvidden minskar, kommer däremot det väl utbyggda fibernätet fortsätta vara nödvändigt för nätdistribution+backbone-nät.
Det påstods ovan att det inte kommer funka om alla slutar dra in fiber till husen, att det inte går att sätta ut många basstationer för att ersätta, och vi har förklarat hur det skulle kunna göras.
Förstår du verkligen inte att det behövs fiber till basstationen?
Det verkar som att vissa här tolkar ersätta fiber som ersätta en del fiber medan andra tolkar det som ersätta all fiber. Alla borde väl vara överens om att det förra är fullt görbart medan det senare inte är praktiskt görbart?
Ja precis. Det borde kunna konkludera den tekniska delen av diskussionen.
Frågan tråden egentligen handlar om är vad som är mest lämpligt att teckna abonnemang på, fiber eller mobilt bredband. Där fiber är det teknisk bästa alternativet men mobilt bredband har den fördelen att det prissätts på en marknad med (någorlunda) fungerande konkurrens.
Och det har jag aldrig betvivlat. Jag skulle bara vilja veta varför du tänker att man skulle vilja göra det. Som jag ser det ersätter man i så fall koppar-distributionen inom huset med ett sämre och dyrare alternativ. Var är fördelarna?
Alt1: En fiber in i huset → fet switch med 10GB mot fibern och 1GB per port → TP-kabel ut till varje lägenhet.
Alt2: Fiber in till gården → 5G-basstation → luftledning upp till 5G-router i varje lägenhets fönster.
Vad vann man på alt2? 5G-nätet får högre latency, blir mer störningskänsligt, och kan dessutom rout:a mindre trafik internt inom cellen än switchen i Alt1. (Nu ska sägas att interna routinghastigheten nog har marginell betydelse för privatpersoner, i o m att man knappast delar en massa data med sina grannar. Det är betydligt mer relevant i företagstillämpningar.) Enda jag spontant kan tänka mig förflerfamiljshus som varken har TP draget redan, eller kanaliseringar som går att använda, är att slippa dra TP-kabeln inom huset, vilket såklart kan vara en relevant aspekt.
Hela tråden började ju med önskan att byta till 5g. Sedan kommer det in ett antal nejsägare och säger ”det går inte”. Vi förklarar bara varför det går.
5g och senare har specifika delar i specen för att täcka de här grejerna bättre än tidigare g, och över tid kommer 5g och annat äta på de delarna där det traditionellt körts trådat.
Jag som trådskapare känner mig nöjd med svaren och kommer byta till 5g router från fiber i oktober 2025 för att på så sätt spara 130kr/mån. Det var det hela! Tack alla som svarat
Har man som vi lagt 30 tkr på att gräva ner en fiberkabel som man sedan ska betala 500 i månaden för att kunna nyttja är det lätt att man känner sig en aning blåst. Sitter med tre obegränsade mobilabonnemang till familjen på toppen av detta, går wifi ner är det ingen som ens märker det.
Alla borde gräva in dubbla fiberanslutningar så att marknaden konkurrensutsätts.
Tja. Argumentationen att det blir problem om alla skulle köra 5G istället för fiber känns ju igen från andra områden. Så är det väl, men ska man betala för fiber utifrån Kants kategoriska imperativ? Då ska man väl heller exempelvis inte köra varken elbil eller fossilbil eftersom det inte finns drivmedel som räcker om alla hade egen bil. Det blir väldigt svårt att leva i den civiliserade delen av världen med den livsåskådningen.
Det finns nog en anledning till att det inte görs (som för alla sk. naturliga monopil). Typ att det inte skulle löna sig om bara hälften av hushållen använde det ena nätet och hälften det andra, det skulle troligen bli ännu dyrare än idag tänker jag.