BRF med tomträtt - är det en stor varningsklocka? | Hur ska man tänka?

Ja de allra flesta är 10-åriga avtal. En hel del föreningar i Sthlm är ännu inte inne i systemet. Ex.vis min förening (den kommer in från Q4 2026 i praktiken), som är en av de sista att komma in i de nya avgälderna för flerbostadsfastigheter.

Det här går att räkna ut, du kan göra det själv med principen “allt-annat-lika” t.ex., från en Brf:s senaste årsredovisning. De går inte sällan att få tag i på nätet för vem som helst. Med lite tur står det i årsredovisningen när nu gällande tomträttsavtal löper ut, om inte kan man kontakta styrelsen och ställa den frågan som intresserad spekulant att köpa en lgh i föreningen. På www.allabrf.se kan det ibland finnas detaljerade uppgifter om en förenings tomträttsavgäld och m2 (BTA).

Informationen för att räkna ut det finns här:
Tomträtt och arrende - Stockholms stad

Se avsnittet “Tomträttsavgälder för flerbostadshus”
Regleringsavgäld 10-årig period, slutavgäld

Den tabellen i den PDF:en börjar 2022 så för en Brf som redan idag är inne i den nya 5-åriga trappstegen, behöver man veta vad det stod i en av de äldre motsv tabellerna. Jag har sådana äldre versioner, skicka ett PM isf.

EDIT: det står 2% årlig uppräkning i PDF:en så man kan baklängesräkna såhär (ex övriga Norrmalm): 264/1.02 = 258.82352 ~= 259. 259/1.02 = 253.92156 ~= 254. O.s.v.

Det som kan vara ngt knepigt är att göra en bra gissning vad föreningens nuvarande ljus BTA är (m2) – det som ligger till grund för beräkningen av summan som avgälden är på. Om man inte vet när det nya avtalet började gälla (ifall det inte står i senaste årsredovisningen) blir det omöjligt. Men annars är det rätt så enkelt, spec om föreningen inte har affärslokal eller bara en liten, några få m2.

Exempel på min förening som inte är inne i det nya systemet ännu (söderort, J-hov): avgäld_tot/60.10 = x m2 ljus BTA. Sen är det bara att räkna om med de nya siffrorna ur tabellen, x * 171 = …

Ref: underlaget för beslutet som fattades i Sthlm 2017, är bifogat här; och så blev det…
Förslag till beslut - tomträttsavgälder för flerbostadshus (Exploateringskontoret)

1 gillning