Det som är viktigt är att det finns en underhållsplan och att det avsätts ett rimligt belopp
Beloppet återfinns i årsredovisningen och där bör även finnas vesentliga underhåll som är utförda och som planeras
De är som någon kommenterade omöjligt att gå ut med dokument till boende för då hade styrelsen inte fått göra annat än svara på frågor.
Har föreningen bra ekonomi och fastigheterna i bra skick så finns inget att oro sig för, på sikt får du väl bli representant i styrelsen så du får som du vill
Min bror är ordförande i deras BRF-förening med radhus. Efter diverse samtal/berättelser från hans liv förstår jag att man avstår från att lämna ut en detaljerad underhållsplan.
Som sagt det finns många som har både vettiga/ovettiga tankar om vilket underhåll som behövs, när det ska ske, vad det kostar, hur lång tid det tar och inte minst vem som ska göra det. (Ofta jämförs med hur man som enskild villaägare via någon hantverkskontakt kunde få EN åtgärd gjord billigt EN gång för LÄNGE SEN…)
Avsättning till yttre underhåll brukar ske genom amortering av föreningens lån. När större underhåll sedan ska ske lånar föreningen tillbaka av dessa pengar som tidigare avsatts.
Det som i årsredovisningen kallas fond för yttre underhåll består vanligtvis mest av en möjlighet till att belåna fastigheten och inte reda pengar.
För att se pengar som finns på konto behöver man kolla på kassan.
Ofta är det en kombination av likvida medel och amorteringar. Jag vet, eftersom jag har varit revisor i ett antal föreningar.
Påståendet att både gamla och nya föreningar inte amorterar stämmer inte alls. Visst kan det finnas någon gammal förening som inte amorterar, men så är det inte i allmänhet.
Finns det någon form av lagstiftning som tvingar föreningarna att avsätta pengar till yttre underhåll?
När jag ägde bostadsrätt i Sverige 2001-2015 ish så fick samtliga medlemmar en kopia av den femtioåriga underhållsplanen som innefattade allt inklusive hur ofta sanden i sandlådorna skulle bytas. Sannolikt en standardplan från Riksbyggen.
Det står i alla bostadsrätters stadgar att avsättning skall ske till yttre fond i enlighet med en upprättad underhållsplan. Så är i alla fall min erfarenhet.
I äldre stadgar brukade det dessutom stå att man måste sätta av minimum 0,3 procent av taxeringsvärdet på föreningens hus. Detta valde tyvärr en del styrelser att misstolka, så man satte av detta minimibelopp trots att behovet kunde vara betydligt större.
OT: Sitter även jag i styrelse och du anar inte vad folk har att säga till om. Det gnälls åt höger och vänster om högt och lågt. Tyvärr oftast av ett fåtal som står för 100% av detta medan större delen bara vill bo och få livet att rulla. Jag förstår varför man begränsar information till ”need to have” istället för ”nice to have”
Tyvärr ett av de sämre uppdrag jag haft (går själv ur styrelsen vid årsskiftet). Väldigt trygg med gänget som sitter kvar som är väldigt kompetenta och drivande.
Men sen är det klart att du ska känna dig trygg med ev köp så jag rekommenderar ÅR och övrigt som övriga tipsat om. Det mesta syns där.
Bara för att man inte öppet publicerar och delar ut underhållsplanen betyder inte det att man måste hemlighålla den för de som faktiskt efterfrågar den. Att underhållsplanen är ett levande dokument och inte någon utfästelse ankommer kan man kanske skicka med som kommentar, men jag tycker det är osunt att vägra låta medlemmar eller presumtiva medlemmar ta del av den.
I föreningen jag sitter i styrelsen för delar vi med oss av underhållsplanen de fåtal gånger någon frågar om den, men med en kort reservation för att den inte ska ses som en heltäckande plan eller något bindande löfte kring vad som kommer göras, när det kommer göras och vad det kommer att kosta.