Vi har fått in brödbaggar, hittade ca 30 st i ett pastapaket och så ser vi dem här och var i köket. Kollade med Gemini, och enligt den måste man slänga i princip alla torrvaror (mjöl, kryddor, nötter, knäckebröd osv) för att säkert bli av med brödbaggarna. Även förpackningar som är oöppnade, om de är av papp/papper. Har rensat ut en himla massa, men nu börjar det ta emot. Slänga 4 oöppnade tvåkilos förpackningar med havregryn..? Etc. Vi har bara sett baggarna i ett skåp, inte i alla. Måste man verkligen slänga allt? Känns som ett sånt himla slöseri. Nån som vet?
Jag läste nyligen att man kan lägga saker i frysen för att döda ev småkryp som har följt med i något paket. Har dock själv en mindre frys. Vid ett tillfälle lade jag hyllor i frysen för det kändes som att krypen bodde i det porösa materialet.
Man får nog tänka att det man inte ser har man inte ont av - men om man inte slänger allt och sanerar är det svårt att känna sig säker på att de är borta. Själv har jag återkommande problem i ett skåp trots att jag har tömt det och alltså stoppat hyllor i frysen. Eftersom jag har alla mjölpaket i platspåsar nu så känner jag mig lugnare. Såg ett par kryp, satte dit en limfälla, inga kryp i fällan än.
Havregryn och musli som jag har i en öppen hylla har jag aldrig sett kryp i. Hos mig är det ett skåp och egentligen borde jag kanske flytta om och förvara annat där.
Har du plats i frysen, lägg de oöppnade paketen där några dygn.
Man kan också säga som min gammelmormor sa när det var mask i hallonen: ”Dom har ju bara ätit hallon.”
Om man har plats i något rum så bred ut ett stort vitt lakan på golvet där du placerar alla paket du är osäker på i en hög i mitten. Sedan stänger du och släcker ljuset.
Eftersom baggarna är ljusskygga kommer de våga sig fram när det är mörkt (i teorin). Sen kan man titta in med några timmars mellanrum i ett par dagar, baggarna syns rätt bra på det vita lakanet.
När du hör baggarna krypa fram ur paketen drar du sprinten ur handgranaten och kastar in den mitt i rummet.
Jag hade problem med baggar ett tag innan jag bytte butik. Vissa larver utsöndrar ett sekret när de kryper omkring som klibbar ihop grynen mjölet etc.
Ett bra sätt att se om paketet är infested är att öppna paketet och luta det fram och tillbaka så du ser kanterna en bit ner i paketen. Om det är trådar och gryn som hänger från paketets insida (klibbat fast) så lägg det paketet i högen som skall sprängas.
Ett annat tips är att använda plastpåsar runt alla paketen du misstänker. Inte alltid det hindrar krypen men hjälper lite.
Tips är att hälla över allt i godislådor, såna butiken har att fylla på lösgodis från.
Går ofta få gratis från närmsta livs om man frågar.
Som erfaren brödbagge-hyresvärd kan jag tyvärr bekräfta att det stämmer. Släng allt och rör inte köket på en månad.
Du måste helt strypa tillgången till föda dvs allt torrvaror ska bort, håll helt smulfritt.
Nuke from orbit, only way to be sure.
Nej, men seriöst är det som skrivs att du måste rensa ut all torrvaror och städa ur på varenda smula..
De kan vara precis var som helst och frmaför allt ha lagt ägg som inte syns eller kryper fram i mörkret.
Jag kan möjligen.tänka mig att du sparar torrvaror i tätslutande plastförpackningar, alltaå TÄTslutande för att kunna använda köket. Men det är risky för larverna är väldigt små och kommer in överallt nästan. Men de som blir till baggar kommer inte ut igen.
Att lägga sakerna i frysen dödar baggarna och larver men inte ägg med 100%.
Att förvara i kylen bromsar dock äggens utveckling
Frys “osäkra” paket i tre dagar. Tina i rumstemp. Vi flyttade allt till IKEAs täta glasburkar.

Vi kastade alla öppnade förpackningen men oöppnade som inte såg ut att ha några baggar lade vi i separata plastpåsar med en klämma sen lade vi alla dem i en stor IKEA-back med lock som flyttades ut in i en garderob. Efter några dagar tog vi fram allt och de som fortfarande inte visade några spår, vilket vari princip alla, använde vi. Men efteråt har vi köpt lufttäta glasburkar som vi alltid lägger över gryn, mjöl och socker i. Alla mindre förpackningen som te x florsocker, bakpulver och dylikt förvarar vi själva förpackningen i en plastpåse med klämma så om vi får det igen så ska det inte spridas.
Stort tack för alla snabba svar! ![]()
Vi slängde det mesta, så nu är köket ganska minimalistiskt. Det gjorde lite ont inombords att slänga den nya svindyra kakaon, men nog sjutton såg jag en bagge i det. Jag kunde dock inte med att slänga allt om det inte var öppnat. Så vi gjorde som flera tipsat om - in i frysen med så mycket som fick plats.
Min gigantiska tesamling kunde jag dock inte skiljas från, så den har åkt in i ett annat rum, där den får vänta tills jag ser om det kommer baggar eller inte. Sen har vi ett extra förråd “ifall ryssen kommer” i ett annat rum, får gå igenom det imorgon.
Och vi kommer införskaffa burkar i glas/hårdplast för framtida förvaring ![]()
Men ni som testat eller rekommenderat frysning - blir det bra? Hur gör man när man tinar för att det inte ska sabbas och bli blött? Och vet nån om man kan frysa te - utan att alla aromer etc bara dör?? Vi har väl nån teexpert på forumet, men kommer inte ihåg vem..?
Vi hade besök av dessa i hela vårt skafferi, slängde alla varor och väntade. Till slut såg jag inga fler baggar och då köpte jag nya varor.
Men baggarna kom tillbaka. Insåg till sist att några satt bakom hyllorna, mot skåpsväggen. Tog bort allt, gjorde rent.
Slog då in varorna i plastpåsar med plastnypa och väntade. Sen försvann dom.
Lufttäta glasburkar for the world… Gör att man kan isolera var baggarna håller hus och rensa dessa matvaror. Dessutom är det snyggt med glasburkar i skafferiet.
Det viktigaste är att plasta in allt nytt som ni köper och som kommer i pappersförpackning. Stor risk att någon bagge har krypt in i porös spånskiva i hyllplanen och sprider vidare infestationen.
Vi kämpade på i 2-3 omgångar innan vi lyckades bli helt fria.
Oöppnade grejer (eller öppnade grejer) går att frysa som sagt. Kan man leva med att äta baggarna och deras ägg så är det ofarligt, men det gör jag nog själv bara om pengarna är slut eller hungersnöd/krig pågår.
Jag kan inte minnas med mig att det var något bekymmer att tina upp grejerna. Se till att plasta innan du fryser in dina saker så att det inte frystorkas allt för mycket eller kondenseras från luften när det ska tinas.
Te går nog fint att frysa men räkna med viss försvagning i arom likt det mesta andra.
Bara att äta smakar lite annorlunda, och tillför lite protein.
Det värsta är att dom biter små hål i plasten och paketet och kryper sen in.