Bromsskivor behöver bytas efter 2 år, rimligt?

Hej!

Lämnade in min 2 år gamla Skoda Kamiq på första service idag. Passade på att anmärka på kraftiga vibrationer i samband med inbromsning i högre hastigheter. Bilen har rullat 2400 mil.

Verkstaden hörde av sig för en stund sedan och informerade om att bromsskivor och bromsbelägg behöver bytas fram liksom bromsbelägg bak behöver bytas till en kostnad på drygt 10.000:-
Detta anses vara slitagedelar och går inte på garantin.

För mig känns detta inte rimligt, vad anser ni som är bilkunniga?

Omöjligt att svara på då det är beroende av körstilen och miljön.

Men är det orginaldelar hade jag ifrågasatt om verkstaden vill sätta på orginaldelar igen. Det låter som låg kvalitet. Att bromsbeläggen slits får man räkna med.

Tjena
Jag har en Skoda Superb/Yeti, (samt havt 2 andra superb innan). Fixar mycket med bilarna själv.
2400 mil är kort.
Jag skulle väl säga att jag räknar med att väl fungerande bromsar med en inte allt för gas/broms kär förare borde kunna få ut ja säg en 7-12k mil ur ett par skivor.
Jag har haft problem med att handbroms inte riktigt släpper samt kassa bromsok bak (som inte släpper så lätt när man lättar på foten) på två av mina Skodor som gjort att de käkar upp ett par skivor på typ 2000-3000mil och är alldeles vågiga…
Fram däremot har jag inte haft några problem.
Yetin bytte ja för inte allt för längesen på, den hade gått 8000mil då och kört en 3k nu och de ser typ fortfarande nya ut.
På Superben har ja inte bytt sedan jag köpte sen och senaste byte gjordes 2015 så den har väl gått 9000-10000mil nu.

Bromsbelägg byter jag var 2-6k mil

1 gillning

Hmm på min volvo körde vi 1500 mil per år, tror beläggen höll iaf 5-6 år om inte mer. Biltemabelägg.

Det är inte kärvande ok eller nâgot som ställer till det?

Edit, såg att det var skivor nu. Men det är typ samma. Biltemaskivorna höll säkert 7-8 år.

3 gillningar

Som ovan, låter genomuselt om du inte ligger och pressar på Nürburgring varje helg. Även om det är slitagedelar så skulle jag anse de skivorna vara av oacceptabelt undermålig kvalité.

Jag och min sambo kör en bil av liknande storlek från en annan del av VAG-koncernern som är baserad på samma plattform, MQB. Bilen har gått 10500 mil, både skivor och belägg är original.

När jag mätte upp i våras vid 10000 mil så var det;

50% kvar på skivorna fram
75% kvar på skivorna bak

30% på beläggen fram,
50% på beläggen bak

Fullt normalt med mer slitage fram pga att bromsarna fram ska ta större delen av vikten.

Allt beror på körstil, om vägen man pendlar varje dag har många hårda inbromsningar så slits bromsarna fortare. Det man kan göra i det läget är att inte bromsa sent och hårt, släpp av gasen tidigare och glid. Detta ger ett eventuellt rödljus tid att bli grönt men även om det inte blir det så är hastigheten som du måste bromsa in lägre.

Om man blir stående vid till exempel ett rödljus eller stoppskylt efter en inbromsning så ta bort foten från bromspedalen om det går. Håller man bromstryck när bromsarna är varma så kan skivorna bli skeva. Det är antagligen detta som du upplever som vibrationer vid inbromsning i höga hastigheter. Skeva bromsskivor sliter bromsbeläggen fortare än raka skivor och det är mycket vanligare med skeva skivor fram då de tar den större delen av inbromsningen.

Aggressiva accelerationer och för höga hastigheter, speciellt i kurvor, kan även slita bromsar då antispinn/antisladd använder bromsarna för att hjälpa till med att kontrollera bilen.

Så ja, om körstilen är aggressiv så kan ett set med skivor och belägg vara slut vid 2400 mil om inte tidigare. Har varit med om fall där det har behövts skivor efter 1000-1500 mil. Skillnaden i slitage allmänt mellan att köra lugnt och aggressivt är väldigt stor.

Har en VW Passat Alltrack, lämnade på service på Berners, de sa samma sak till mig. Kollade med min bilmekanikerkompis, han sa att jag kunde köra ett år till på dem, vilket jag gjorde. Kör ca 2200 mil per år, mest landsväg. Beläggen har jag bytt vartannat år, ca 4500 mil, det märks när de är dåliga, det skrapar, vilket man såklart vill undvika att gå till.

En del nyare bilar varnar väl när det är dags att byta belägg?

Skivor räknas väl knappast som slitagedelar, på våran gamla v70 har vi bytt en skiva och det va för bromsoket hängde sig så att skivan slog sig på grund av värmen och vibrerade.

Skivorna håller nästan hur länge som helst om belägg och bromsok är bra. Det är min erfarenhet iallfall på de senaste 5 bilarna jag ägt. Är dom inte för dåliga så kan det tilllochmed gå att svarva dom så de blir raka och fina igen.

Nya skivor kanske inte håller samma kvalité som förr.

Beror nog på vad man har för tidshorisonter på sitt ägande :slight_smile: Kör man bilar deras livslängd så har man bytt skivor en 5-8ggr skulle jag misstänka.

Inte rimligt, har du möjlighet så skulle jag försöka få ett andra utlåtande av annan märkesverkstad. Skulle förväna mig om du inte kan hitta en verkstad som gör en annan bedömning rörande garantiåtgärd eller eventuellt goodwill.

Anser att det borde inte vara så men beroende på omständigheter är det möjligt. Du får nog svårt att få detta på garanti. Tips är att sätta dit annat än original då dessa verkar usla.

Hej
Jag jobbar bland annat med garantifrågor på en fordonstillverkare och bromsskivor är givetvis en slitagedel. Liksom koppling, vindrutetorkare, däck mm.

Men grundproblemet du beskriver är inte slitna skivor, det är ojämn överföring av bromsmaterial som vandrat från klossen och bundit till skivan. Det här kan inträffa väldigt tidigt och beror ofta på att man inte kört in bromsarna korrekt eller att man när bromsarna är varma står med bromsen intryckt och därmed förs bromsmaterial över till skivan och gör den ojämn på ytan. Man känner i bilen om skivan har en ojämnhet på över 0,01 mm.

Man brukar prata om att skivorna har “slagit sig” men det är inte fallet utan det är som sagt material från klossen som binder på skivan ojämt.

Man KAN svarva skivorna men problemet brukar komma tillbaka ganska snart så det är bara att byta. Och det är läge att byta klossarna på samma gång för att inte introducera nya skador på skivan med belägg som inte är helt jämna. Och ja man byter både höger och vänster även om det bara är höger som är problemet.

Men du borde starkt ifrågasätt om dem verkligen ska byta bak. Om det vibrerar i RATTEN så är det frambromsarna som är problemet, vibrerar det i RUMPAN så är det bakbromsarna.

Kör in dem nya bromsarna nästa gång. Instruktion ska verkstaden kunna ge dig, annars använd denna Länk

Och se till att inte stå med tryck på bromsen när du står stilla och bromsarna är VARMA, inte i onödan i alla fall.

8 gillningar

Hejsan! Helt ny här så vi får väll se vad som händer, men kände att jag ville försöka svara på frågan!
2400 mil på spritt nya grejer är rätt lite, beläggen är väll en sak, men skivor bör hålla en hel del längre!
Men sen kommer det ju till hur man kör, vart man bor, vart bilen står, vilket underlag den står hemma hjälper till att avgöra!
Bor man längst kusten tar bilen i helhet betydligt mycket mer stryk än om man bor i norra inlandet osv osv! Är man inte insatt så kan man ju tyvärr bli lurad, men priset på delarna är helt rimligt, sen om de faktiskt är såpass kritiskt är ju en annan femma!
Jobbade på VAG själv ett par år och där är man skyldig att vara överpetig, tyskarna är rätt nogranna med sina bilar och de som säljer och lagar deras dem. De brukade skicka “spökbilar” med grejer som de själv gjort som vi skulle försöka upptäcka, för många missar och firman fick böter :sweat_smile::sweat_smile:
Men åter till frågan, priset är rimligt tyvärr, på märkesfirma då vill säga, är det så kritiskt, njaa kanske, kan bara avgöras om man ser det, upplever du själv vibrationer och missljud? Några varningar i instrument? 2400 mil är trots allt väldigt lite! Mvh Joakim

1 gillning

Byt inte , dom rullar alltid två år till efter verkstadens skitsnack :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Vid så låga mil kan “skadorna/utslitningen” bero på att bromsoken eller andra delar i bromsarna kärvar och bromsbeläggen därmed ligger an lite och snabbt nöts ut. Då kan det också lätt uppstå ojämnheter i/på skivorna. Så i det fallet är de alltså inte utslitna för att de är använda mycket under lång tid utan snarare tvärt om.

Det kan också bero på det som @MaxB skrev om tidigare att material från bromsbeläggen fastnar på skivan. När man t ex gör en kraftigare inbromsning från högre hastighet (=bromsdelar blir varma) och sen står med bromsen intryckt vid t ex en rödljus.

Vid en inbromsning från hög hastighet blir bromsarna betydligt varmare än man spontant kanske tror. Kör man bil på bana kan man ibland enkelt se att bromsskivorna blir illröda av värmen ganska snabbt. Här också anledningen till att man ska byta bromsvätska regelbundet. Med vatten i bromsvätskan kokar vattnet av värmen och den gas som istället bildas kan komprimeras vilket gör att man då tappar bromstrycket =tappar bromsverkan.

Så tyvärr inget fabrikationsfel eller onormalt även om det vid 2400mil känns som lite “statistiskt ovanligt tidigt”. (Min bild är att ganska många bilar oavsett märke/modell har behövt se över bromsarna på ett eller annat sätt före de gått 10000mil. Vanligtvis för att de börjat kärva ihop)

Inte heller kostnaden är något ovanligt då jag antar att det rör sig om märkesverkstad, originaldelar samt att de ska greja med bromsarna på alla 4 hjulen. Ibland erbjuder de även lite billigare ekonomidelar men det brukar främst vara till lite äldre bilar.

Så tyvärr otur men inte orimligt.

Ett tips för att förebygga det är att ibland se till att bromsa kraftigt så att de rörliga delarna i bromsarna får lite regelbunden motion, MEN avsluta då inte den inbromsningen med att stå kvar på bromsen vid ett rödljus eller en korsning då bromsarna är extra varma.

På bilar med automatlåda är det bra att även använda och motionera den vanliga handbromsen ibland även om bilen normalt står “fastlåst” så snart man lagt växelspaken i P.

Problem med kärvande bromsar pga lite användning är tyvärr ännu större risk på laddbara bilar/hybrider. Det beror på att de normalt bromsas genom att bilens batteri laddas. Så på de här bilarna är det ännu mer viktigt att man motionerar bromsarna regelbundet. Särskilt om man vanligtvis kör försiktigt.

1 gillning

När jag bodde i Stockholm och satt på Essingeleden tur och retur varje dag slet jag ut frambeläggen varje år och bak vartannat, typ.

Helt beroende på var man bor. På landsbygden brukar problemet vara att kolvarna sätter sig i oken istället.

Tack för alla kommentarer och engagemanget!

Har lärt mig mycket om bromsar och utmaningarna kring det.

1 gillning

Verkar orimligt

Efter kontakt med servicechefen slutade det med en kompromiss. Verkstaden tog kostnaden för bromsarna fram och jag för de där bak. Så jag kom undan drygt halva kostnaden i alla fall.

3 gillningar

Brukar byta alla bromsdelar själv. Köpte sist till min Ford 2011 nya bromsklossar och skivor runt om. Har för mig de kosta under 3000kr från autodoc. Var ca 5 år sedan jag bytte.

Var tvungen att kolla va de kosta nu, ca 2000kr och valde inte det billigaste delarna.

Är ju rätt enkelt jobb för en verkstad särskilt på en så ny bil där de inte rostat fast än. Och skivorna i fram kläms ju bara fast av fälgen. Man lossar bara hjulet och plockar bort okets 2 bultar.

1 gillning