Ungefär hur många mil kan en bil köra fram till skrotning?

Är inne på att snart köpa ny bil. Besiktningen i vår får avgöra om det blir i närtid eller om några år.

Hur många mil brukar en bil klara av totalt innan skroten blir aktuellt? Någon med erfarenhete? Vilka bilmärken håller längst?

Hur långt är ett snöre?

Hur har bilen skötts om? Har den gått i en öken eller bara körts när vägarna är saltade? Har den ägts av någon som tycker det är värt att göra stora renoveringar istället för att skrota?

12 gillningar

Det säljs ju fungerande taxibilar som gått 40-60 tusen mil.

1 gillning

Det där är helt omöjligt att ge ett bra svar på. Beror helt på hur man sköter om bilen och att det görs regelbunden service på bilen när det är dags.
Köpte min bil när den var 1 år gammal och hade rullat 1500 mil vid köpet.

Det första jag gjorde var att lämna in den för en stor underredbehandling då jag tänkte behålla bilen så länge jag kan.

Gör service och reparationer själv på bilen då vet jag att det blir riktigt gjort. Är inte värt pengarna att lämna in bilen på service och reparationer när man kan göra det själv till en bråkdel av kostnaden, dessutom vet man att det blir riktigt gjort.

Nu 14 år senare så rullar bilen fortfarande och har kommit upp i 46000 mil med bilen utan några större problem och det är väl tack vare regelbunden service och att jag skött om bilen.
Har inte haft några större reparationer på bilen utan det har varit slitdelar som bytts ut som man får göra på alla bilar.
Har fortfarande samma batteri bilen sedan bilen var ny.

13 gillningar

Rekordet är ju typ en halv miljon mil eller så (en Volvo P1800 f ö).

(Gammal artikel - den rullar fortfarande)

I mer normala sammanhang skulle jag säga 35-40 för större kvalitetsbilar som Volvo, Mercedes, Audi etc och 25-30 för billigare bilar.

Min V70 tuggar på mot 35 i detta nu.

Jeepar och pickisar verkar tåla mycket:

Srtikeln har flera länkar till bilar som gått sexsiffrigt.

3 gillningar

Var väl nån lirare i kanada eller usa som fick en ny volvo gratis för han hade kört 1 miljon miles i sin 740.
Hade en polare som hade en likadan som hade gått 70 tusen mil och gick utmärkt.

Går inte att svara på. Kör tills det inte är värt att laga.

En bil kan gå hur långt som helst men det kommer en dag när kostnaden för nästa reparation överstiger värdet på bilen efter att reparationen är utförd och då brukar många ägare kasta in handduken.

9 gillningar

Ska bli intressant att se om detta gäller även elbilar. Rimligen borde batteriet vara en begränsande faktor.

En Tesla har rullat 160000 mil såg jag vid min korta sökning efter rekordvolvon.

Låter lovande. Jag äger gärna min bil länge. Det är inte viktigt för mig att ha senaste modellen.

2 gillningar

Jag har hört att Volvo utvecklar sina bilar för 40 000 mil. Osäker om det gäller alla deras bilar.

1 gillning

Det finns säkert en sweetspot för pris, hållbarhet, drift etc. En polis eller taxi kör ju mer än 1500 mil om året om man säger så. :sweat_smile:

Det lär inte vara motor som ger upp i min utan summan av dyra småfel, elektronik och liknande.

F ö fint med flera svenska bilar på den där topp-15-listan jag länkade till.

6 gillningar

Personligen tycker jag att man kan byta bil med gott samvete när kamaxeln är nedsliten trots korrekt service.

1 gillning

Min gamla bil gick till skroten efter 16000 mil. Men den hade precis fyllt 26 år.och hade stora rosthål i bärande komstruktion.

Motor och växellåda mådde fortfarande finfint.

2 gillningar

Det mest ekonomiska är att behålla bilen fram till en brytpunkt som ofta är runt 10-12 år eller 15K mil.

Sköter man bilarna håller dom länge.

2 gillningar

Tack för alla svar. Förstår att frågan är lite som ”hur långt är ett snöre”. Jag har en bil som är snart tjugo bast och har gått närmare 20 000 mil. Mitt problem är att jag ungefär en gång i kvartalet kör längre sträckor på 40 mil enkel väg. I de lägena vill man inte ha fel på bilen. Vid senaste långkörningen brann en lampa, vilket åtgärdades enkelt. Men blir det ett större fel, där man måste bärgas, kommer det helt klart innebära problem.

Har haft några stora fel senaste åren som tack och lov skedde på hemmaplan

• Avgasröret ramlade ner pga rost. Fick bärga bilen. Detta skedde en vecka innan jag skulle göra en långkörning, men verkstaden var snabb och skruvade ihop det

• Handbromsen pajade. Verkstaden beställde nya delar och fixade till det

Kostnaderna har inte varit extrema, men det är mest det jobbiga i samband med lagning kan vill undvika, särskilt om man står tjugo mil hemifrån.

Försöker sköta den så gott jag kan. Servar den regelbundet och jag tvättar den rätt ofta också med den dyraste maskintvätten alltid för att få bort maximalt med smuts.

För de allra flesta bilar är svaret på din fråga ganska enkelt, de brukar skrotas när de mest kritiska reservdelarna inte längre finns tillgängliga. Vissa modeller blev inga stora försäljningsframgångar och såldes bara i relativt få exemplar, vilket gör att det inte heller tillverkades särskilt många reservdelar.

Jag äger en VW som är över 20 år gammal. Den har rullat 30 000+ mil, men t.ex. delar av hjulupphängningen, som är gjorda av aluminium, finns inte längre i lager som fabriksnya. Bilens TDI-motor har aldrig öppnats och transmissionen är fortfarande den fabriksmonterade. Det hjälper dock inte om bilen en dag inte blir godkänd på grund av glap på få millimeter i hjulupphängningen.

1 gillning

Avgasröret är en slitdel, oftast hör man långt innan det är så illa att det går av.
Om inte handbromsen fastnat på så är det visserligen krav på att den fungerar, men helt oviktig för att använda bilen.

Skulle inte kalla något av dem stora fel :slight_smile:

4 gillningar

Gällande handbromsen fastnade den samtidigt som själva knappen inte funkade. Ren tur att det skedde hemma hos mig. Verkstaden ligger bara någon kilometer bort så en kille därifrån åkte hem till mig och skruvade bort hela handbromsen :grin:. Därefter körde han bilen, utan handbroms, till verkstaden och beställde helt ny handbroms,

Ska tillägga att den var krånglig i flera år, men ingen verkstad ville ta tag i det förrän det blev riktigt allvar. Så i det här fallet vill jag nog påstå att det var ett större fel.

Har även fått byta bromsok ska jag tillägga, men det är väl också ett förslitningsfel gissar jag?

Slutligen vill jag påpeka att jag är totalt ohändig och kan inte ens laga enkla fel på bilen.

Japp! Allt sånt är delar man hinner slita ut om man inte byter bil som man byter strumpor.

2 gillningar