Ungefär hur många mil kan en bil köra fram till skrotning?

Ja, i det läget är det lite större iaf, då går det ju inte att köra bilen.
Typ-exempel på att komplicera konstruktionen helt i onödan, borde vara förbjudet med elektriska handbromsar.
Åkte Tesla för första gången för ett tag sen, ännu värre, bakdörrarna går inte att öppna utan el… (eller jo, kollade upp det för jag ville inte tro att det var på riktigt, det går faktiskt genom att gräva sig ner i dörren och hitta en liten plastlucka under en gummimatta).

Bromsok är nog inte definierat som slitdel egentligen, men det är en del som kommer behöva bytas.

2 gillningar

Som att vara inlåst i ett fristående TV-spel i en arkadhall.

1 gillning

Jag vet ej vad det var för Tesla du åkte, men alla model3 och modelY som sålts i sverige sen över 5 år har en mycket synlig nödöppning på bakdörrarna. Så synlig att man behöver säga till de flesta att inte dra i den.

Bromsar behöver i princip aldrig bytas. De används knappt. Dock behöver man se till att använda bromsarna ibland. Motionera dem, annars behöver de servas.

Och till trådskaparen, Förr sade man MB samt Volvo.
Nu är svaret snarare Tesla, och VISSA Volvo samt Mercedes. Man får vara lite noga med vilka motorer mm man väljer om man köper en beg. Det finns naturligtvis många andra märken som rullar 40.000 lätt men man måste väga in vad reparationer kostar och hur lätt det är att få delar. I Sverige är då ofta Volvo “bra att ha”.

För 11 år sedan sålde jag min Volvo 940-kombi -94:a, 38000 mil på mindre än ett dygn. 1 dag kvar på beskitningstiden innan körförbud samt att lambdalapan lös. När jag kollade för ett tag sedan var den fortfarande i trafik.

4 gillningar

Tänkte inte på vilken modell det var, taxi i stockholm.
Fanns ingenting synligt mer än el-knappen.

Hur kör du om bromsarna knappt används? Låter som en trafikfara.
Du stannar aldrig vid rödljus och stoppskyltar t ex?

Model Y (sveriges mest sålda bil) kör man med en pedal. (Den bromsar direkt när du släpper gasen) Bromspedalen använder man vid nödsituation, då har den lagstadgad bromssistans. Världens säkraste bil Nytt hårdare krocktest – Tesla petar Volvo i toppen | Carup.se

Det låter som en oerhört dålig design, men förutom ut det, om nu bilen bromsar genom att släppa pedalen så används ju bromsarna?

Det finns folk som bromsar så försiktigt och sällan att det blir problematiskt, t.ex bildar en allt värre rostkant på skivorna.

Det behöver ju i så fall kombineras med att bilen används väldigt lite.

Jag behöver använda bromsar 2ggr på 4 mils pendling. Och det är bara i värsta fall, om det inte är någon annan bil på cirkulationsplats kan jag ta mig till jobbet utan att använda broms förutom slutstoppet på parkering, Brukar dock använda bromsarna ordentligt ibland så jag undviker problemet

1 gillning

Motorbromsning är briljant – något som vissa förare inte har upptäckt ännu.

Men kan man motorbromsa med en elbil?

nej, de används ingening. Det blir kraftåtervinning in i batteriet. Vill du att bromsoken skall röra sig så får du stämpla på bromsen. Jag brukar lägga i neutralen någon gång i månaden och panikbromsa lite så att man motionerar lite. Som sagt, de används inte normalt. Då bor jag till och med i hetsig storstadstrafik. Använder ej bromsarna alls, inte ens i kraftiga upp eller nedförsbackar.

Att bromsa är inte bra, den energin går helt förlorad.

Regenereringssystem, även känt som regenerativ bromsning eller rekuperation, är en teknik som används i elbilar och hybridfordon för att omvandla den kinetiska energin som normalt går förlorad när fordonet bromsar eller saktar ner, till elektrisk energi som lagras i batteriet.

Även en Ford Focus 1.8 flexifuel kunde gå 35.000 på mestadels etanol. Älskade den bilen i 15 år Kamkedja på den. Bara bytt slitagedelar, hjullager, länkarmar och dämpare fram. Och en generator. Bilen har aldrig “rasat” Motorn gick som en klocka hela vägen till skroten. Orsaken till skrotning var tillslut 18 års rost + de skönhetsproblem det innebär… och bromsskivorna. Hade gått att fixa igenom bilprovning rätt enkelt men vi hade en bil för mycket, orkade inte lägga jobb+sälja för 10.000. Skroten betalade 5.0000 för katalysatorn.

2 gillningar

Volvo 940 är i princip helt odödlig. Det är “sista riktiga bilen” som tillverkades.
En 945 automat 97-98 är ett fynd men de är dyra numer.
Mellan 30-40.000 mil uppstår tyvärr en hel del fel men alla är billiga att fixa.
Tyvärr är fordonsskatten 2400:- och den drar mer än en liter milen. Men det är en riskfri investering.

2 gillningar

Det varierar väldigt mycket. förutsätter att man servat ordentligt.
Taxibilar som går i stad verkar köras 35.000 Mil.
Om dom går i länstrafik hör man att >50.000 mil funkar.
OM man inte kör så mycket är det ofta åren som spökar mer.
Jag skrotade gamla SAAB-bilar och en VAG bil när meckandet blev svårt och trist pga att typ allt var rostigt och fastrostat och dessutom mängder av elprylar och annat började paja på löpande band med tilltagande frekvens. ABS sensorer, Kupeefläkt, aktuatorer för AC, AC kompressor, givare, hjullager, fönsterhissar, dörrlås, etc. Mycket av dessa grejer är tillverkat av BOSCH. Bara halvbra…
Dessa ledsnade jag på en bit innan innan dom var 20 år och <20.000 mil . Gav bort eller skrotade.

Personlig åsikt är att Japanska bilar är bättre än europeiska och rullar fler år och fler mil problemfritt om man håller efter det dom inte är så bra på. Rostskyddet.
Ex kör många inkl jag vidare i sina gamla toyotabilar år efter år för att dom väldigt sällan strular över huvud taget om man servar dom när man ska.
20 år och 25.000 mil minst brukar gå bra utan större reparationer.
Mycket elprylar i Toyota är gjort av “nippodenso” Dom verkar hålla mycket längre än BOSCH prylar från europa.

Ja det går helt brilljant med elbilar.
Bromsning med skivbromsarna eldar för kråkorna. Även att motorbromsa med en bensin eller dieseldriven bil eldar för kråkorna, blir friktion och värme som kylaren tar hand om. Och än värre. Sliter lite i onödan på din svindyra motor.
Nya bromsbelägg fram kostar max 1000 SEK till min bil och dom höll nära 10.000 mil. Jag har slutat motorbromsa genom att lägga i lägre växlar i alla fall om det inte behövs för att inte överhetta bromsarna i långa nedförsbackar.
I en Elbil är det drivmotorn som bromsar som generator med mycket hög effektivitet med hjälp av den avancerade elektroniken och matar då tillbaka elektrisk energi till batteriet. Det är bland annat därför räckvidden är riktigt bra i stan.
Det går att se batteriladdnignen öka sakta i exempelvis långa nedförsbackar när man håller jämn fart nedför.

"Har haft några stora fel senaste åren som tack och lov skedde på hemmaplan

Avgasröret ramlade ner pga rost. Fick bärga bilen. Detta skedde en vecka innan jag skulle göra en långkörning, men verkstaden var snabb och skruvade ihop det

Handbromsen pajade. Verkstaden beställde nya delar och fixade till det

Kostnaderna har inte varit extrema, men det är mest det jobbiga i samband med lagning kan vill undvika, särskilt om man står tjugo mil hemifrån.

Försöker sköta den så gott jag kan."

Kort sagt.

Du kan inte sköta din bil.

Att avgassystem ramlar av pga rost är definitivt något som “man” märker av innan det gått så långt.

Så krass är jag.

“Tyvärr är skatten 2400:-!” :sweat_smile: Rätt lindrigt mot bilar mellan 5-30 tusen i skatt idag.

940/945 är nog för övrigt bland de bästa bilarna.
En lågmilad -98 skulle jag nog ha for life om jaf fick tag på en. :+1:

3 gillningar

Driver side small overlap infördes väl redan 2012? Finns en artikel av Dan Luu om just krocktester och hur många biltillverkare optimerar just för det som testas och skiter i resten; slutsatsen då (artikeln är från 2020 och är baserad på data som går längre bakåt) var att Volvo i princip den enda tillverkaren som självmant arbetade med krocksäkerhetsgrejer som inte testades.

Results

The ranking below is mainly based on how well vehicles scored when the driver-side small overlap test was added in 2012 and how well models scored when they were modified to improve test results.

• Tier 1: good without modifications
    • Volvo
  • Tier 2: mediocre without modifications; good with modifications
    • None
  • Tier 3: poor without modifications; good with modifications
    • Mercedes
    • BMW
  • Tier 4: poor without modifications; mediocre with modifications
    • Honda
    • Toyota
    • Subaru
    • Chevrolet
    • Tesla
    • Ford
  • Tier 5: poor with modifications or modifications not made
    • Hyundai
    • Dodge
    • Nissan
    • Jeep
    • Volkswagen

These descriptions are approximations. Honda, Ford, and Tesla are the poorest fits for these descriptions, with Ford arguably being halfway in between Tier 4 and Tier 5 but also arguably being better than Tier 4 and not fitting into the classification and Honda and Tesla not really properly fitting into any category (with their category being the closest fit), but some others are also imperfect. Details below.

General commentary
If we look at overall mortality in the U.S., there’s a pretty large age range for which car accidents are the leading cause of death. Although the numbers will vary depending on what data set we look at, when the driver-side small overlap test was added, the IIHS estimated that 25% of vehicle fatalities came from small overlap crashes. It’s also worth noting that small overlap crashes were thought to be implicated in a significant fraction of vehicle fatalities at least since the 90s; this was not a novel concept in 2012.

Despite the importance of small overlap crashes, from looking at the results when the IIHS added the driver-side and passenger-side small overlap tests in 2012 and 2018, it looks like almost all car manufacturers were optimizing for benchmark and not overall safety. Except for Volvo, all carmakers examined produced cars that fared poorly on driver-side small overlap crashes until the driver-side small overlap test was added.

When the driver-side small overlap test was added in 2012, most manufacturers modified their vehicles to improve driver-side small overlap test scores. However, until the IIHS added a passenger-side small overlap test in 2018, most manufacturers skimped on the passenger side. When the new test was added, they beefed up passenger safety as well. To be fair to car manufacturers, some of them got the hint about small overlap crashes when the driver-side test was added in 2012 and did not need to make further modifications to score well on the passenger-side test, including Mercedes, BMW, and Tesla (and arguably a couple of others, but the data is thinner in the other cases; Volvo didn’t need a hint).

1 gillning

Du behöver inte fundera på det då EU skickar den till skrotning snart🤔

1 gillning