Varför skulle det slita på motorn att motorbromsa?
Blir ingen värmeutveckling jämfört med när man kör iom att det inte sker någon förbränning.
Tvärtom så sparar man lite soppa, och sliter mindre på bromsarna
Varför skulle det slita på motorn att motorbromsa?
Blir ingen värmeutveckling jämfört med när man kör iom att det inte sker någon förbränning.
Tvärtom så sparar man lite soppa, och sliter mindre på bromsarna
Jag påstår inte heller att jag är någon bilexpert, därför jag startade denna tråd. Mina skills finns inom andra områden
Ett avgasrör som går av pga rost är inget som uppstår momentant.
En någorlunda normalt uppmärksam person helt utan erfarenhet av bilmekande hade säkert noterat att bilen börjat låta lite annorlunda.
Att sedan långt ifrån alla därefter drar slutsatsen att något är fel är väl det du försöker förklara.
Lärdom är att när “nya” ljud uppstår i bilen att undersöka vad som är orsaken.
Det lär spara både en del pengar och besvär.
Om handbromsen krångla i flera år så skulle du ju propsat på att fått den bytt tidigare. Har själv en 20+ år bil o många verkstäder vill ju inte byta förrän det är helt slut för att de vill spara pengar åt bilägaren alternativ har kanske mycket att göra just då.
Brukar då säga till dem att ta hem det som börjar bli slitet/fela sen bokar vi tid en bit fram när de har det lugnt o jag kan planera in att ta en lånebil från verkstaden eller familj/vänner. Så tror mindset och att man står på sig är viktigt när man har gammal bil.
Som du skrev blev det inte dyrt men är segt att bli stående och det vill man undvika
Sedan kan man fråga sig hur länge alla datorer och skärmar i moderna bilar kommer att fungera. Nu har ju alla en stor iPad där allting styrs ifrån. Hur länge kommer dom fungera?
Eller blir det som på tågen på mitt jobb där man byggde in Windows 95? Nu har sekunderna tagit slut eller vad f-n dom snackar om så den vet inte vilket datum det är och alla klockor går fel. Men det skiter ju Microsoft i, Windows 95 är ju överspelat för länge sedan. Hur länge går iPaden i bilen att använda innan programutvecklarna skiter i den? Sådana grejer har ju inte direkt superlång livslängd på andra håll. Kommer man kunna köpa en ny om tio år om hårdvaran pajar? Kanske lite svårt att hitta från en annan tillverkare som man kan med mekaniska delar.
Slitaget kommer från att något faktiskt bromsar ner hastigheten. Den energin kommer från friktionen inne i motorn mellan dom rörliga delarna du betalt för som hasar mot varandra med lite olja emellan. Påstår inte att det sliter mycket men bromsar är billiga!.
Dessutom kanske än värre förr när jag körde manuell låda. Då motorbromsade man inte sällan och växlade ner i ett eller ett par steg och motorbromsade mer. Slet på både koppling och växlingsmekanism lite extra.
Kopplingen mådde obra och växlingsmekanismen packade faktiskt ihop runt 20.000 mil på den bilen jag tänker på som jag körde till jobbet med i många år. Hade jag lämnat in den för reparationen hade den räkningen gått på 20 till 25 kSek gissar jag. Nu blev det ca 10.000 + någon helgs jobb med beg växellåda.
Bromsar är mycket billiga jämförelsevis att drifta och ev byta ut. Både skivor och belägg byter man enkelt och kostnadseffektivt vid behov.
Åk till länderna kring adriatiska havet en bil med 30000 mil på mätaren räknas nog som inkörd där. Oftast diesel. Trygga tyska märken eller japansk koreanska. I afrika finns det inblandning av franska märken också ofta diesel.
Jag var i Moldavien för ett par år sedan. Där var jätteslitna Toyota Prius vanliga som taxi. Som dom konverterat till gasdrift.
Hade en Ford Focus som jag körde 40 000 mil med. Den var 18 år när den tackade för sig, Motor, chassi, kaross var fina, men elektronikfel och annat tjafs gjorde att jag gav upp. Bilen var värd en glass, men kostar ju 4-5000:- varje gång man säger hej i en verkstad. Inte värt att reparera även om motor och lack är fint. Men har man handlag och tid så kan ju en hyfsat vårdad bil gå hur långt som helst.
Som andrabil har jag nu en Renault Megane II från 2004 som varit tantägd och gått 6500 mil när jag köpte den. Som nyvaxad ser den ny ut, luktar ny inuti och går som en dröm. 19 900:-! Helt fantastiskt. Ingen elektronik som kan gå sönder. Troligen stått i garage.
Sköter man bara årliga servicen, håller borta rosten och kör hyfsat så kan en äldre bil hålla hur länge som helst. Men moderna bilar med allsköns elektronik som styr än det ena och man lära få tidigare problem. Gamla bilar - pre 2010 skall det vara.
Köpte f.ö. min Ford Focus i Tyskland då den gått 2000 mil. Handlaren sa att det säkraste kortet var att köpa gubbkörda, tyska dieselbilar med “små” dieselmotorer. -“De håller i en evighet.” Typ tråk-Mercedes gissar jag.
Det är inte bara friktion som bromsar vid motorbromsning utan även kompressionen, dvs att pumpa luft fast utan bränsle och tillhörande förbränning. Det sliter ingenting extra på motorn att motorbromsa med rätt teknik jämfört med att frikoppla och låta motorn gå på tomgång.
Var köper man bäst en begagnad bil då? Känns som det är lätt att bli lurad…
Seriösa bilfirmor har väl mest upp till 3 år gamla?
Kan kanske stämma hyfsat. Att växla ner och motorbromsa i flera steg fram mot en korsning som jag gjorde ofta var nog inte så bra i alla fall. Någon växel började hoppa ur ibland och en vacker dag gav växlingsmekanismen upp helt på den bilen. Kopplingen var rejält sliten.
Skulle vara kul att se statistik över hur långt olika bilar har gått när de skrotas/avregistreras. En del modeller verkar gå till Afrika oavsett hur bortom räddning vi skulle anse att de är. De blir svårt att få med i statistiken.
Seriösa firmor kan ha äldre bilar än 3 år men kom ihåg vad du köper, en gammal bil som går sönder eller har brister innebär inte per automatik att handlaren lurat dig.
Motorbromsning handlar mer om planering och att släppa gasen i väldigt god tid än att hoppa mellan olika växlar för att motorbromsa hårt.
Finns många fler tänkbara anledningar till krånglande växellådor och slitna kopplingar än motorbromsning.
Läste att statistiken inte riktigt förs över tydligt längre hur många år dom går median innan skrotning. Sista officiellla siffran är tydligen 17 år men i en artikel gissade man att det stigit nu till ca 19 år.
Med snittet 1200? mil per år mer i början och kanske mindre mot slutet skulle killgissning kunna vara att vid härad 23.000 mil i snitt och 19 år har 50% skrotats.
Bilar var sämre förr. Jag har kört bilar till skrot mycket yngre än så på ex 80-talet
Nu är det dock inte friktionen i motorn som står för bromsandet, hade det varit så mycket friktion i motorn hade den nypt ganska omgående när man kör med den.
Nä, det är luften som ska sugas in genom de stängda luftspjällen som står för den absoluta merparten av bromsenergin.
På min ena bil kan jag låsa bakhjulen med motorbromsen (och på hojen också) och det säger sig självt att en motor som gick så trögt att dra runt pga inre friktion inte skulle fungera överhuvudtaget.
Att motorbromsa är tvärtom något som rekommenderas att använda så mycket så möjligt, (lärs ut på körskolor tex) fråga vilken lastbilschaufför som helst. Att du fått ett växellådsras är ju surt, men har ingenting med motorbromsande att göra.
Manuell låda och tvinga i låg växel i högre hastigheter så kan det ha med det att göra.
Ok, det kan jag iof hålla med om, men normal motorbroms är inga konstigheter
Många jag har nu kört min Volvo V70 54 000 mil, hoppas på många mil till ihop