Ungefär hur många mil kan en bil köra fram till skrotning?

Min erfarenhet är de gör sina bilar för minst 100 000 mil

1 gillning

Gör som Bosse Bildoktorn köp en Volvo V 70 :heart:

2010 köpte jag en ett år gammal Toyota Aygo (årsmodel 09).
2022 gick den till skrot efter 22000 mil p g a rost i underredet.

Bilskroten köpte bilen för 1000 kr eftersom den var i fint skick och en anställd där tänkte åtgärda underredet.

Bilen stod utomhus året runt. I ett torrt varmt garage hade den hållit längre.

2 gillningar

I sin dimensionering och testning så kör de med 40 000 mil, beroende på komponent. Om jag minns rätt. Sen är deras testcykel väldigt tuff. Så om man kör sin bil lugnt och servar den bra så kan man absolut köra 100 000 mil :+1:

Men det beror som sagt på vilken komponent man utvärderar. Jag har t.ex svårt att se att en automatväxellåda håller 100 000 mil. Vissa komponenter kan behöva bytas då.

Inte alla bilfabrikanter är så noga.
Jag har ägt ett antal VAG bilar där det var uppenbart att brutal svenskvinter har dom testat obra och inte tagit höjd för bra i sina konstruktioner.
Nån i branschen sa att vid norrbottentesterna går testbilarna mest hela tiden. Dom bara byter förare.

• Flera prylar till motorn i plast med ingjutna metalldelar i. Klarade inte omväxlande varmt och kallt i längden (såklart). Sprack och började läcka.
  • Värst var när kylvätskepumphjulet av plast började spricka upp mot axeln. Idiotisk lösning. flera sprickor rakt igenom plastnavet och slutade pumpa vatten när det glappat upp sig, Större plastbitar kunde med bara lite otur tagit sig in i kylkanaler mm. Var rejält jobb att byta den då den drivs med kamremmen.
    Köpte en piratpump med stadigt metallhjul istället.
  • Började få flera elproblem på en annan VAG bil. Visade sig att dom placerat en rejäl elcentral med kopplingsplint mm vid förarens blöta vinterskor OCH under golvet fram var en balja med mer elprylar. På båda ställena var det lite fuktigt. Inte den lösning man bör välja här med Svenskt vinterslask.
  • Flera kablar böjdes av helt till bakluckan innan 10.000 mil. Kallt väder gör hårda billiga kablar som böjs för hårt ännu sämre val.
1 gillning

Absolut. Jag håller med. Det är därför jag kör Volvo :+1:

Det fina med dom känsliga plastdelarna är att dom sällan säljs separat heller. Om en liten plastbit i insuget går sönder ska man byta hela insuget för typ 12000kr trots att bilen bara är värd typ 40 :smiling_face_with_three_hearts:

Har en granne som fortfarande kör runt i Volvo 144.

1 gillning

Att köra in en bil vintertid med salt och skit i ett varmgarage tror jag inte är bra för bilen. Den mår bäst att stå ute i kylan.
Båda mina bilar står ute året om, skulle aldrig köra in dom i varmgarage.
2011 köpte jag en bil årsmodell 2010 som hade gått 1500 mil nu är jag uppe på 46000 mil.
Fick beröm på besiktningen hur fin den var under fast den rullat så mycket.
Så nej en bil ska inte köras in i varmgarage vintertid.

2 gillningar

Ja, att på dagligbasis kombinera vinterkörning med varmgarage är skadligt för bilen.
Varmgarage ÄR dock bäst under rätt förutsättningar. Tricket är att köra in den i varmgarage på hösten och inte köra alls förrän till våren då man ställer på bilen igen. Då håller de överlägset bäst.

1 gillning

Hur långt är ett snöre? VI har som reservbil en volvo som har rullat 50000 mil och är 33 år gammal. Allt fungerar, minimalt med rost. AC kyler så skönt så. Nackdel med bilen är ju såklart äckliga avgaser, hög förbrukning och minimal krocksäkerhet. Den är dock tillförlitlig som få, startar i -30 direkt.

Är bilen skrotfärdig? Inte det minsta, den håller säkert i 20 år till och 40000 mil till.

Sen har jag sett betydligt nyare bilar som ser ut som rena skroten…

3 gillningar

Ja vår gamla 850 klockade in på 50 000 mil när vi sålde den, besiktigad och allt. Ångrar det lite.

Tvivlar starkt på att dagens bilar kommer klara det, tekniken kommer gå sönder långt innan dess och är antingen för svårt, dyrt eller omöjligt att få tag på delar…

2 gillningar

Får mig att tänka på Volvo 240 - en av de härligaste bilarna som gjorts :heart:

Volvo borde överväga att göra en nyproduktion av denna pärla, men gärna lägga till fyrhjulsdrift och servo :slightly_smiling_face:

Kommer ihåg när jag övningskörde med mamma och tränade fickparkering under sommaren. För yngre läsare, det fanns ingen AC och man vevade ner rutan. Då fick man ta i när man skulle svänga. :smiling_face:

1 gillning

Volvo 240 har både broms servo å styr servo…

knappast styrservo på en 245 av 1978 årsmodell?
Det kändes definitivt inte så och vi hade även en från 1990 och den var lätt att ratta i jämförelse.

1 gillning

240 hade väl ingen servo? Däremot fanns det väl på 740, men den gick väl sönder rätt fort? Bästa med 240 var de starka helljusen

Allt beror på vilken modell de är… Me säkerhet inte på L å DL modellerna…

Jag har 3 st 240 sen många år tillbaks samt ägt flera innan oxå…

1 gillning

Det beror väl på hur man definierar dagens. Men taxiförare testar ju snabbt ut det nya på marknaden, och visst finns det t.e.x Teslor som gått 50 000 mil Tesla-taxi körd 50 000 mil utan batteribyte

Sajten Drive Tesla berättar på X om en kanadensisk taxiförare som har kört 50 000 mil med sin Tesla Model S med ett och samma batteri. Sedan bilen var ny har batteriet tappat 12 procent av sin kapacitet, från 455 till 412 km.

Det som komplicerar saken är ju dock att just batterier slits mycket av tidens tand också. Men uppenbarligen inte så mycket av att bara nöta mil!

1 gillning