"Servo fanns på en del 244 Gl export redan -76 som orginal en del av dessa såldes i vårt land med.
Volvo sålde billiga “gör det själv” satser på -80 talet,många bilar utrustades med den vid leverans.
A.E
bilverkstadsägare i 25år"
"Servo fanns på en del 244 Gl export redan -76 som orginal en del av dessa såldes i vårt land med.
Volvo sålde billiga “gör det själv” satser på -80 talet,många bilar utrustades med den vid leverans.
A.E
bilverkstadsägare i 25år"
Jag tänker mer på miltal kombinerat med ålder. Dagens e-niro och dylika bilar är säkerligen obrukbara om 15-20 år då det är både för dyrt och svårt att laga. Skrotvärdet är kanske lite högre med tanke på andelen exotiska metaller etc. Idag kan jag köpa en 20 år gammal V70 och då den är relativt enkel och billig att reparera.
Har en Honda Civic 2015 som gått 32000 mil och som fortfarande känns bra. Tror det är rosten som tar bilarna, räkna med 15-20 är.
Ibland, men inte så ofta som förr i tiden. Idag skulle jag säga att det är dyra motorfel, typ kamremsras, som är en stor orsak att bilar inte lagas och körs till skroten istället.
De ”nya” motorna som är 1.2, 1.4 etc etc är strypta pga miljökrav och bränsleförbrukning. De är inte alls lika tillförlitliga som motorerna förr.
Finns så mycket extra plastdelar och andra delar som gör att det nästintill är omöjligt att laga dom. Så många bilar faller ihop tidigare idag pga motorproblem. Livslängden för bilar är mycket kortare idag än förr.
Njae, mer att det är fler dyra delar som kan gå sönder och gör det oekonomiskt att laga. Men generellt är ju motorerna mycket hållbarare än “förr”. För 50 år sedan var ju en bil(motor) “slut” om den gått 10k mil, trots frekventa oljebyten
Med förr menar jag 1995 till 2005 . Innan man börja med miljökrav och strypta motorer. Det har blivit så komplicerat att det nästan är omöjligt att fixa dom med alla små delar som finns
Bilar håller så länge någon är beredd att reparera och serva dom. Ett typiskt scenario för en bil idag är: tre år som leasingbil, sen ägare två en yngre barnfamilj som lämnar in bilen på märkesverkstad en gång. 6000kr ! Nej nästa gång blir det hos Nisse i Svängen.
Tredje ägaren är en snål äldre man som servar själv, men bara oljebyte. Kamremsbyte och sånt får vara. Att det droppar lite från vattenpumpen gör inte så mycket.
Fjärde ägaren är pizzabagarens son. Nu börjar förfallet på allvar. En fet stereo är viktigare än service. Det akuta felen fixas av en kompis brusha som är bra på bilar. Till slut är felen så allvarliga och dyra att bilen skrotas.
Hade samma bil köpts privat av Anders 49 år, som sätter en ära i att sköta sin bil. Och hade Anders sen haft bilen i 20 år hade den fått den omvårdnad den behöver och körts på ett sansat sätt. Den hade haft 20.000 mil till att ge om någon velat kosta på den det.
Fast jag ser inte riktigt att statistiken stärker det. Om så vore fallet skulle genomsnittlig skrotningsålder på bilar, som ligger runt 20 år, ha sjunkit från 2015 till idag, men tvärtom har den stigit. Samma med ålder på bilparken.
Och på lång sikt är det ännu värre, där tror jag vi drabbas av överlevnadsbias när vi ser en gammal fin 244 och tänker att de var allt hållbara. Kommer ihåg min familjs 244 från 1976 som jag och pappa spenderade en sommar på sanolikt 1987 med att svetsa sparklådor, skärmkanter och sönderrostade dörrar för att sedan lacka om. Min V70 från 2002 (som jag inte ger någon omvårdnad eller kärlek) med 60000 mil på mätaren har precis nu fått lite rostbubblor på en skärmkant.
Fast sån statistik får man vara försiktig med, rostproblem lär varit värre förr och kanske sänkte skrotningsåldern rejält. Men nu för tiden skrotar man nog främst pga motorproblem som ingen kan/vill laga.
Fast skrotad bil är skrotad bil, livslängden kan ju inte påstås vara lägre bara för att man skrotar bilen (senare) av en annan anledning än tidigare.
Jag svarade endast på att de troligtvis skrotar mer pga motorproblem idag än förr då rostproblem var värre. Vet ej om man kan hitta statistik på det nånstans.
Jo, en klasskamrat i gymnasiet hade föräldrar som hade köpt en Volvo 244 jubileumsmodell av 1977 års modell. 1980 var den genomrostad och hade knappast långt liv kvar…
Var Volvo 140 och 240 slut i motorn efter 10k mil? Tjena…
Hur länge den “kan” köra blir lite definitionsfråga. Rost brukar gå att svetsa om det är bärande delar. Annars laga på annat sätt om det ens behövs.
Ofta har bilar i slutet av brukscykeln samlat på sig lite blandade fel, sedan kommer något större fel som kostar mer att laga än bilen är värd efter reparationen. En någorlunda bilkunnig som kan reparera det själv kan hitta en bättre exemplar för små pengar. Alternativet blir att skrota bilen.
Tror man skulle hålla liv i många bilar mycket länge om vi betalade afrikanska priser för arbetstiden.
Jag och sambon köpte loss min förmånsbil till ett bra pris, V60 T4 med bra och välgenomtänkt utrustning. Har servat och tvättat (till och med underredet) enligt konstens alla regler och tänker behålla den så länge det går, får se hur många mil jag får ut.
Hittills är den felfri efter 4 år och 6500 mil, när Selekt-garantin går ut om ett år kanske man blir lite mer bajsnödig
Hmm. Jag gissar att allt elmotordrivet smäck ,sensorer och även halvbra kablage man har till rörliga delar som ratt, dörrar , baklucka. man sätter in numera begränsar livslängd.
Sista bilen jag sålde för nära 0 SEK till ung man. Hade långt! kvar till 20.000 mil , rostfri, Motor mm helt felfri, Hade gått det dubbla hos mig om det inte var för accelererande lista av problem med kabelproblem, och elsmäck från BOSCH som var riktigt trist att fixa. Inte besiktningsbar som den var.
Jag har lagat för mycket , kablage och pajade grejer som styr luften från AC mm och diverse ellådor, centrallås ,sensorer , plaströr mm på Tyska bilar. Inte så sällan runt 10.000 mil redan. Trist att hålla på med. Det finns massor med sånt i en modern bil. Det tar aldrig slut om tillverkaren har snikat på kvaliteten.
Bättre erfarenhet av Japantillverkade bilar senaste 10 åren. Mycket mindre problem.
När vi var ute på långresa i veckan så googlade frugan på vår bil vad som var den förväntade livslängden och fick fram 20000 mil…
Den har gått 26000 mil drygt, och inga elfel ännu, men lite slitdelar behöver bytas efterhand, bla styrlederna var lite glappiga så nya ligger i garaget.
Ford diesel.
Ojojoj, vilka olika definitioner av ”förr” man kan ha. Min ’97:a gillar dock att ses som pålitlig.
”Förr” för mig är typ 70-talet. Det var då rosten tog bilarna.