Brottsofferersättning

Hej! För en tid sedan ägde en misshandel rum, gärningsmännen var flera till antalet, attacken kom oväntat en tidig mörk vintermorgon när man just skulle kliva in i sin arbetsbil, man inleder med att förlama offret med pepparspray, och i flykten föll offret till marken och fick flera slag med tillhyggen tilldelat sig och sparkar. Ambulans in till akuten och vistelse i ett antal dagar. I journalen finns bland annat detta nedtäcknat. Händelsen efterföljs av 1 mån sjukskrivning och oräkneliga besök hos sjukvård och rehab:

Stort hematom temporal höger sida, temporalbensfraktur, intracerebrala blödningar temporalt utan masseffekt, höger tumme MC1 distalt slitfragment, nedsatt hörsel höger öra, hornhinnan skadad på bägge ögon och medicineras med ögondroppar.

Händelsen har ett antal, för varandra oberoende, vittnen och polisutredningen läggs inom ett antal dagar ned.

Man har, ett antal år sedan, fortfarande tidvis problem med tummen och knä (förslitningsskador, korsband ), och själva händelsen i sig har satt mentala spår.

Ansökan om brottsofferersättning avslås, och man får en ersättning om 2600 kr från AFA försäkring i och med att skadan skedde i arbetet med följande motivering:

“Ersättning för sveda och värk För perioden 20xx-01-29 - 20xx-02-28 får du ersättning för sveda och värk med 2.600 kronor. Vi har bedömt att den perioden är akut sjuktid.”

I liknande fall beskrivet av Brottsoffermyndingheten har den drabbade ersatts med 5 siffriga belopp.

Hur ska man kvalificera, eller handla för att ha rätt till en sådan ersättning? En ersättning som potentiellt kan gå till förmån i ett sparande åt ens barn och deras framtid. TACK!

1 gillning

Eventuellt om någon kan vägleda till svar?

Jag är ingen expert men eftersom ingen annan svarat hittills så skulle jag ändå vilja fråga: Har du överklagat till AFA?

Det låter som en väldigt låg ersättning därifrån, närmast en förolämpning. Har du tillgång till en jurist på något sätt, typ via någon fackförbundstjänst eller något? Det kanske finns pro bono juristhjälp att få via kommunen eller någon NGO. Kanske värt att kolla upp.

Bara mina spontana tankar där. Det låter som att Brottsoffermyndigheten hänvisar till AFA.

2 gillningar

Hej, låt mig först säga att jag beklagar den obehagliga händelsen. Det är en sak jag inte förstår: du skriver att du inte fick någon ersättning från Brottsoffermyndigheten utan enbart från AFA, men i beskedet från Brottsoffermyndigheten står det ju att du fått ersättning?

Gällande den låga summan 2600 är det väl förmodligen så att personen var sjukskriven och fick ersättning från försäkringskassan, så 2600 är bara utfyllnad upp till 100 procent av lönen.

Brottsoffermyndigheten är till för de som inte kan få någon annan ersättning. Dvs har man försäkringar och annat så får man ersättningar därifrån. Ersättningen är ju för övrigt främst tänkt som kompensation för det man förlorat ekonomiskt pga brottet, inte som någon sorts allmänt skadestånd. Skadestånd ska nog snarare betalas av de som utfört brottet.

Skulle tro att få får ersättning som brottsoffer.

Själv fick jag ingen brottsofferersättning eller ens det skadestånd den dömde fick betala, när jag fick kroniska skador efter ett allvarligt trafikbrott.

Lite konstigt system egentligen, då det i mitt fall handlar om sjuka belopp i förlorad arbetsinkomst.

2 gillningar

Kan det finnas något vettigt skäl till varför man (Brottsoffermyndigheten) redogör för tidigare ersättningar? Där man då beskriver ett utfört brott samt den summa pengar som brottsoffret fått i ersättning? Jag menar, det påminner en ju nästan den marknadsföring för ett spelbolag eller lotteri.