Vill spara ett sexsiffrigt belopp på ett enkelt sparrkonto. Ser att min bank har sämre ränta än annan likvärdig bank med samma villkor. Tror ni det är värt att kontakta min bank och kolla om de kan matcha räntan?
Bonusfråga: Antar att det spelar roll om det är bundet eller rörlig ränta?
Tror inte de matchar, fr.a inte storbankerna. Storbankerna har redan fördelaktig ränta när de själva ska låna pengar av Riksbanken och är därför inte speciellt intresserad av kapital från sparkonton. De lånar liksom redan fördelaktigt sitt kapital från Riksbanken och sedan kan de i sin tur låna ut detta kapital till folk och tjäna grova pengar.
Mindre banker är mer beroende av kapital på sparkonton för sin utlåning och erbjuder därför bättre sparräntor.
Jag skulle flytta pengar till en mindre bank. Viktigt att den har insättningaranti som då gäller upp till drygt 1 mille. När du kommer över dryga miljonen får du ha pengarna i olika banker för att de ska vara skyddade av insättningsgarantin.
Att vara otrogen sin vanliga bank är bara uppfriskande.
Tror knappast att de bryr sig om det. Öppna istället konto i den bank som ger bättre ränta och för över pengarna dit. Knappast någon är längre lojal “sin” bank.