Är.du helt säker på detta? Ett lagstadgat krav på bankerna?
Vart har du sett/fått denna info?
SBAB skriver:
I årsbeskedet informerar vi också om att vi har tagit en kreditupplysning. Enligt konsumentkreditlagen måste kunden få information om att detta gjorts.
SBAB Bank måste enligt lag beräkna sina kreditrisker. Vi begär därför kreditupplysningar om alla våra lånekunder från Upplysningscentralen (UC). Informationen används endast för att beräkna kapitalkravet på SBAB Banks totala kreditrisk. Kunderna får inte någon frågenotering hos UC.
Jag tror de måste göra denna beräkning varje år, och tar därför en “hemlig” upplysning varje år för sina lånekunder.
Källa årsbeskedet och:
Tack.
Svarade precis dig om detta i annan tråd.
Har detta inneburit något trubbel för dig eftersom du verkar vara i samma sits?
Jag läser det som att de bara gör kreditupplysningen för lagstadgade processer, och att det inte ska påverka lånet i sig själv. Vi får se om några år. Det har gått för kort tid sedan jag slutade jobba för att det ska synas i kreditupplysningen för mig än.
Det borde gå att ställa denna fråga till SBABs kundtjänst som en hypotetisk fråga. Om du gör det, säg gärna här vad de svarade!
Kan vara känsligt att ställa den frågan nu. Ska precis ansöka hos lämpligt hypotek :-).
Kan Avanza vara något att fundera över?
Om de ser på kapitel med andra ögon än övriga banker?
Man blir ju lite nojjig om man ponerar att Banken skulle neka fortsatt lån pga förändrade inkomstförhållande dvs ingen lön/anställning.
Alternativet kan ju då vara att lösa lånen med cash men det kan ju för vissa sabba FIRE-kalkylen.
Om man istället väljer att sälja bostaden så kan ju det i nästa steg bli svårt att få ett hyreskontrakt utan inkomst hur mycket cash som än finns på kontot.
Det borde ju inte vara ett problem oavsett, eftersom alla med lån alltid bedyrar att de ju har pengarna och lätt kan betala av lånet om det behövs.
Ja tack! Det vore superintressant att höra hur det funkar, inte bara för FIRE-folk utan även för de med radikalt ändrad anställningssituation av andra anledningar.
Vi vill ju inte betala av lånet, annars hade vi redan gjort det.
Jag vet. Men jag tror inte det uttalandet är lika sant för alla. Det är lite av min clownpoäng.