Hej
Vi valde att binda vårt bolån i augusti 2023 på tre år på 4,04% för vi kände stor osäkerhet kring inflationen och vi har småbarn och inte de bästa inkomsterna kommande år. Men nu har ju inflationen vänt ner snabbare än väntat och jag tittade på konjunkturinstitutets prognos från igår (dec 2023) där de spår relativt snabba räntesänkningar andra halvåret 2024. Vilket ju inte riksbanken gör men jag tänker att det finns en del signalpolitik i deras prognoser som inte finns i KI:s så därför litar jag nästan mer på KI.
Detta sammantaget gör att vi funderar på att bryta vår bindningstid nu och jag har därför använt kalkylatorn på konsumenteras.se för ränteskillnadsersättning för att räkna. Vi hamnar fortfarande på en jämförelseränta som ligger över vår nuvarande bundna ränta och ska därför inte betala något men det har gått snabbt från jämförelseränta i oktober på 4,8 till nu i december på 4,1 och vi har ju 4,04 i bunden ränta. Vi väljer därför mellan att bryta nu för att slippa betala ränteskillnadsersättning men betala en högre rörlig ränta ett tag, eller vänta ett halvår kanske till den rörliga har sjunkit och betala lite ränteskillnadsersättning. Men finns det något sätt att prognosticera hur jämförelseräntan (och därmed ränteskillnadsersättningen) skulle se ut om säg 6 månader med den utveckling som man bedömer idag? Kalkylatorn ger inga såna möjligheter.
Finns det några kloka tankar här inne på forumet?