Hej! Jag har BTP1 via SEB. Deras entrélösning är “SEB Pensionsfond Sek - Lux”. Den har endast 2 stjärnor hos Morningstar. Men jag antar att det beror på den förhållandevis höga avgiften (1,25%) om man köper den på öppna marknaden. Men om man har den via SEB-BTP1 så är avgiften endast 0,4%. Det gör den väl till ett ganska bra val?
Sen undrar jag vad som skiljer förvaltningen av en fond som “SEB Pensionsfond Sek - Lux” och förvaltningen av en “traditionell” pensionsfond (en sån man kan ha med ITP2). De köper väl ungefär samma saker och tar liknande risker?
Anledningen till att ITP2 (med “trad” pensionsfond) kan ge “garanterad utbetalning” är att de lägger stor del av premien för att säkra upp. Medans BTP1 (tex “SEB Pensionsfond Sek - Lux”) lägger hela premien på investering. De lägger inget på att “garantera” visst belopp i slutändan. Men med ok finansiell utveckling så blir utbetalningen högre.
ITP 2 är en förmånsbestämd typ av pension - alltså bestäms som en % av lönen när man går i pension. Den är garanterad till 100%.
Traditionell försäkring kan man ha på en mängd olika sätt tex i en 10 taggare med någon typ av TP (BTP, ITP etc).
Traditionell försäkring har en del som är garanterad och en del som är återbäring ovanpå den garanterade. Typ partiellt garanterad.
Investeringsmässigt rätt mycket en ”black box” som är svår att få insyn in. Vad jag förstått är det mest fastigheter, obligationer och en mindre del aktier.
Dessa har blivit mindre populära eftersom de är rätt dyra och inte alltid gett så bra avkastning (beror på bolaget).
SEB Pensionsfond är en blandfond som jag tycker är dyr hur man än vrider på det och frågan är om den har rätt risk/möjlighets profil för dig.
Den innehåller cirka 25% aktier och 75% räntor. Dvs ganska defensiv. En förvaltningsavgiften på 0.4% är ändå rätt högt för den exponeringen. Borde väl vara 0.1-0.2% tycker jag.
Sen tillkommer transaktionsavgifter (deras köp och sälja av tillgångar). Totala avgiften är 1.55% på Avanza medan förvaltningsavgiften är 1.25%. Alltså transaktionsavgifter på 0.3%.
Så frågan till SEB är nog om din total avgift är 0.4 + 0.3 = 0.7%. Det är dyrt!
Tyvärr är storbanker inte så pigga på att berätta om total avgiften men du kan ju alltid fråga.
Sen är ju frågan om du bara ska ha 25% aktier i ditt sparande. Det beror på din ålder och när du ska ta ut pensionen. Jag skulle säga att 25% aktier kan vara lämpligt om man bara har några år kvar till pensionen, alltså om du är typ 60-65 år.
Är du yngre än så borde du nog ha mer aktie andel. En tumregel säger ungefär 10% aktier per år man har kvar av sparande.
För att sätta ihop din egen portfölj med några fonder är inte så svårt. Du kan tex titta på detta avsnittet om Jans modellportföljer, fonder och fördelningar.
Du kanske inte kommer att hitta exakt samma fonder hos SEB men du kan hitta närmast möjliga fond jämfört med de Jan föreslår.
Det blir säkert ändå bättre och billigare än den där instegs fonden.
Min fru har nyligen begåvats med TP hos SEB och hamnar i samma SEB fond som du. Men den kommer vi att byta ut direkt.