Budgettweaks för semestern - vilka har ni?

Att ha ”hemester” brukar ofta rekommenderas som billigt semesteralternativ… Att leva billigt i vardagen brukar de flesta ha hygglig koll på. När man kommer till ett nytt ställe är det inte lika enkelt. I den här tråden tänkte jag att vi kunde dela tips på olika ”lösningar” under semestern som sparar pengar och/eller ger extra kvalitet.

Min egen favorit på senare år är elgrillen från Weber som jag använder för att laga mat på semestern. Vi har haft den med på diverse stugsemestrar i Sverige och nu även till stranden i Grekland. Att kunna laga godare mat enkelt är bra och budgetvänligt.

2 gillningar

Menar du att du packade med grillen på resan? I bagaget?

1 gillning

Vi brukar ta bilen och färjan när vi åker på semester.

Det är viktigt att leta efter biljetter i god tid om du vill spara på färjebiljetter, och det hjälper också att jämföra de olika rederierna.

Att äta på färjan är alltid dyrt, så laga mat hemifrån, brygg en termos kaffe eller två och ta med billiga drycker.

Tax-free ombord betyder inte att det är billigare, så notera priserna ombord och jämför med var du semestrar. Om du inte ska till Norge är du nästan säker på att kunna hitta varorna billigare.

Att inte ha sparat sex veckors privat arbete som ska göras på fyra semesterveckor. Utan faktiskt va ledig och leva livet som om jag var utomlands fast jag är hemma.

Dvs. Ha hotellfrukost hemma, hänga på stranden, äta och dricka gott på uteserveringar med sonen eller kompisar, ta bilen och köra iväg på siteseeing med någon hotellnat ifall man vill bli kvar någonsatns och alltid ha tält packat i bilen ifall man får lust att vandra iväg.

Låter inte så billigt, jag vet. Men sen behöver jag inte åka till Thailand för att komma bort och få det livet några veckor. Och vipps så har jag haft det livet för halva priset.

3 gillningar

Jag har tagit med den i bilen. Ofta har det funnits kolgrillar på plats på de ställen vi har hyrt. Det är dock ”pyssligt” att använda en kolgrill. Det gör man kanske en gång under en semestervecka.

Elgrillen är mycket enklare och går att använda varje dag. Jag har tidigare uppfattat att elgrillar haft dåligt rykte. De har inte setts som ”riktiga” grillar, så att säga. Min bild är att detta till största delen är felaktigt.

I Grekland har jag främst grillat bläckfisk. Det är en sorts nationalrätt i stil med ”Swedish meatballs”. Det var intressant för mig att smaken blev väldigt tydligt rökig. Det är alltså värmen som skapar rökigheten, inte någon direkt rök.

1 gillning