Budgivning - informationen försvann

Hej!

Kollade budgivningen på en lägenhet i min förening tidigare idag,1 bud - 10% under utgångspris. Nu finns inte information om buden längre, men annonsen och “budgivning pågår” står kvar på Hemnet.

Är det en medveten strategi från mäklarna att inte skylta med låga bud? Eller finns det något annat bakom?

Det är ju svårt att veta i det enskilda fallet, men jag har observerat samma sak.
Där det tidigare i princip på alla annonser står “Budgivning pågår, klicka här för att se bud” eller likande, så står det nu ofta “Budgivning pågår, kontakta mäklaren” istället.

Jag tolkar det som att man är rätt snabb på att ta bort visningen i de fall att buden ligger under utgångspris eller att enbart skambud inkommit. Man vill liksom inte få andra att inse att detta kan gå för under utgångspris och hoppas in i det sista att någon faktiskt lägger ett bra bud. För det det lär ju inte hända om det ligger bara ett skambud på 1 000 000 lägre än utgångs och ingen ens försökt buda över det.

2 gillningar

Det finns alltid en möjlighet för mäklaren att ”prata upp” priset. Mäklaren kan säga till dig att det lagts ett bud på X men att säljaren inte har antagit det. Du föreslås då lägga ett bud på Y istället och mäklaren kan då ”sälja in” den prisnivån. Om alla bud skulle vara öppna skulle du lättare kunna jämföra olika lägenheter och göra smarta val. Mäklaren vill fokusera ditt intresse mot en enda lägenhet och inte möjliggöra för dig att jämföra och kunna göra en ekonomiskt bra affär.

3 gillningar

Uppdatering: Idag dök sidan upp igen och fler bud har trillat in. En bugg i systemet kanske? Men jag är inte helt övertygad :slight_smile:

Har sett samma sak, och då även en del lägenheter som jag tycker fått oväntat bra bud och där det faktiskt budats mot varandra, men sen har plötsligt alla bud mystiskt försvunnit och lägenheten verkar vara osåld.

Knappast någon bugg i systemet utan en del av mäklarens marknadsföring. Är bilden positiv så är det värt att visa upp, är det negativt är det inte det. För länge sedan när jag själv var i husköpartagen stötte jag på objekt som fått skambud och där dessa låg fullt synliga länge. I dagens läge med fallande priser vore det helt säkert mycket negativt för prisbilden om låga bud vore synliga.