Budgivning på kolonilott

Hej,

Jag håller på att sälja min kolonilott och intresset har varit överraskande stort. Det är många intresserade så jag har börjat hoppas på att slutpriset kanske kan bli högre än mitt utgångspris. Är det någon annan här som har praktiska tips på hur jag själv kan hålla i budgivningen på ett smidigt och snabbt sätt? För jag är inte sugen på någon utdragen process utan håller just nu visningar fram till söndag och skulle sen vilja få klart försäljningen i början av nästa vecka. Det finns ingen mäklare så jag håller i allt själv.

Tack på förhand!
Yffe

1 gillning

Lägg upp på Tradera?

Max 750kr i avgift till Tradera. Tror det är bra med en öppen budgivning. :blush:

Tradera har även 50% rabatt nu fram till siste oktober på 15 annonser, så max 375kr, om jag fattat rätt.

2 gillningar

Det är ingen dum idé! Tyvärr så är medelåldern rätt hög på dom flesta intresserad och det har behövts hjälp av barn och vänner för att bemästra Blocket/Marketplace. Så jag tror inte dom kommer fixa en budgivning på Tradera.

Ah, kanske ett möte är vettigare då? Eller telefonbud. :blush:

Men underskatta inte äldre, många 80 åringar är bättre på mobiler än vissa 50 åringar. :smiling_face_with_three_hearts:

Flera års erfarenhet av att observera kunder som betalar vis Swish.

3 gillningar

Mass-SMS med högsta aktuella bud kanske?

2 gillningar

Budgivning på plats? Jag förmodar att de flesta bor i närheten och har ledig söndag. Men annars är @Skogstomten s förslag bra. Ska man buda vill man ha infon.

3 gillningar

Ja det stämmer att alla bor i närheten så det borde inte vara omöjligt att ha budgivning på plats, det är ett bra förslag som jag ska fundera mer på!

Mass-SMS med hösta bud är något jag själv har funderat på och känns som en smidig lösning. Det är nog mitt huvudspår och jag tror alla borde klara av SMS funktionen. Och bara för att vara tydlig så handlar inte min oro för deras tekniska kunnande på fördomar utan på deras egna beskrivningar och små problem vi har haft i kommunikationen.

1 gillning

Att samla in bud är ju en sak.
Att sålla ut budgivare som inte har finansiella medel att genomföra transaktionen är något helt annat.
Har du en plan för det?

Nja jag har frågat lite försiktigt hur dom har tänkt betala, huruvida dom har likvider för att betala idag eller om dom behöver låna. Svaret jag fått av alla än så länge är att dom redan har pengarna på banken. Men mer än det har jag ingen plan för att kontrollera. Sen handlar det inte om några väldigt höga summor utan 200-250 tkr, så jag hoppas att det ska vara lugnt.

Ett annat sätt ät ju att gör som Mäklarna gjorde förr. Ringa runt och berätta om högsta bud och fråga om de vill höja. Då går det hyfsat snabbt att komma i mål men kräver lite mer insats än en SMS-budgivning.

Då får du också en chans att “känna på spekulanten”. Dvs läsa av hur veliga de är, hur de resonerar, om de är på väg att hoppa av budgivningen osv.

3 gillningar