Tja! Har nyligen tittat på en lägenhet som börjar på 1500k. Jag är väldigt sugen på att köpa och kan tänka mig att gå upp emot 1800k i värsta fall.
Det var otroligt många som gick på visningen, runt 25 stycken bokningar, och nu undrar jag hur man ska bete sig för att vinna det här men samtidigt såklart betala så lite som det går. Hur ska man buda? Snabbt och lågt? I början? I slutet? Stora bud för att avskräcka? Hur ska man tänka?
Hamnar man i en budgivning så tror jag det är svårt att få betala något annat än marknadspris, i värsta fall över marknadspris om budgivningen sticker iväg. Bostadsmarknaden i större städer är tillräckligt effektiv och transparent för att omöjliggöra några större “klipp”. Får man en lägenhet billigt så finns det ofta en anledning, undantaget att man haft turen att pricka in en svacka i marknaden eller ett udda objekt där man är den enda budgivaren.
Det jag tror kan fungera är att lägga ett bud på förhand som ligger lite under marknadspriset. Tillräckligt bra för att göra säljaren lättad och hellre välja en säker affär än en krånglig visning och stressig budgivningsprocess.
Min uppfattning är att när man väl befinner sig i en budgivning så är det för sent att påverka utfallet på mer väsentligt sätt. Man kan ha tur i fråga om vilka som deltar i budgivningen, vilka lånelöften de har osv. men att tro att ett visst eget agerande i budgivningen ska göra skillnad är inte realistiskt.
Det man behöver göra är att gå på många visningar, delta i många budgivningar och vara väldigt strukturerad. Det finns helt klart ett spann på kanske 10% i slutpris som inte styrs av fundamenta. Det handlar där mest om att ha tur. Om man har tillräcklig erfarenhet för att identifiera tillfället när man har tur så kan man göra en bra affär. Det här är nu ingen quick fix utan bygger på massivt arbete. Du behöver gå på 30-40 visningar i samma område avseende objekt av en viss typ för att skaffa dig den kunskap vi pratar om här. Rent ekonomiskt lönar det sig rimligen men du får inte ha bråttom.