Okej, jag är igen late in the party. Men kommenterar iaf…
Min första tanke är: vilken buffert? Och varför?
Tror att hela detta kan lösas med trekontonmodellen.
1. Konsumtion idag
Lönekonto med betalningskort
Mat, bensin, lunch, fika, krog, godis, skoj, you name it
2. Fördröjd periodiserad konsumtion
Transaktionskonto eller flexibelt sparkonto med dagsränta
Alla dina årliga förutsedda - men inte alltid regelbunda - kostnader som du periodiserar månad per månad
Boende & relaterade kostnader, bil och service, hobbyer, kläder, gåvor, julklappar +5% “wear and tear”
Planera och budgetera. Bromsservice eller byte av tidsrem är sällan en överraskning!
3. (Investerings)sparande
ISK, KF eller depå + sparkonto
Långsiktigt sparande, tillgångar för framtida duet - men också för Shit Happens lägen
En 10/90 - 90/10 portfölj med minst korta räntor och aktier enligt ens riskprofil och livssituation samt direktion av tillgångar (sparande vs uttag)
Riskbudget dvs allokering kan/bör variera enligt lägen i livet
Shit happens? Använd pengar från ditt investeringssparande! Därför har du dom pengarna! OMBALANSERA sparandet om du behöver ta ut pengar. Ta ner risken i sparandet om du blir arbetslös eller sjuk. Flytta pengar från konto 3 till konto 1 eller 2 ifall du har lite tuffare tider.
Detta bör inte vara svårare.
Trevlig och förhoppningsvis stressfri helg, allihopa!
//Jay
Jag tycker det vore intressant med resonemang kring buffert när man har andra tillgångar. Tänker främst på breda indexfonder på börsen.
Jag tänker fördelen med att ha mer investerat vs risken att behöva sälja av i fel tid. Finns några nyckeltal att luta sig på? Eller handlar det mer om hur riskbenägen man är som individ?
Har själv funderat på att minska min buffert på sparkonto när mitt ISK växer.
Jag har drastiskt minskat min buffert, pga diverse tankespjärn på forumets olika trådar.
Vår totala ekonomi är så pass robust, så att i katastrofläge behöva sälja av från börsen oavsett marknadsläge ser jag som en liten risk på totalen.
Jag har numer bufferten på ett räntekonto, och använder den i vardagen, till framförallt resor, intressen, villan osv.
Sedan fyller jag på från börsen vid årets slut.
Den pendlar mellan 100-300tusen.
Vi är 2vuxna och 3barn (tonåringar) i familjen.
Det är nog viktigt att skilja på behovet av buffert för någon som tjänar 25 000 kr i månaden och någon som tjänar 125 000 kr i månaden. Jag upplever att många råd blir väldigt konstiga när någon med extremt bra kassaflöde ska ge råd om buffert till någon som lever ur hand till mun. Att ge råd som att använda kreditkort som buffert eller ha bufferten på börsen är så sjukt dåliga råd så jag får bara lust att anmäla det till en myndighet. Testa någon gång att gå i deras skor. Är det lån och volatilitet dessa personer behöver mer av i sina liv?