Buffertsparande uppdelat i flera delar - en bra idé?

Jag har en buffert för olika oväntade större kostnader och funderar på att ha den uppdelad i flera bitar:

1. En mindre del på ett sparkonto i huvudbanken 10%
  2. En större del på ett sparkonto med “maxad ränta” 45%
  3. En större del i en räntefond 45%

Jag funderar på fonden nedan som ett lämpligt alternativ. Tanken skulle alltså vara att jag på denna del får högre avkastning än på det bättre sparkontot men att pengarna blir något mindre tillgängliga. Jag tänker mig att jag kan få fram pengarna på kanske en vecka om de skulle behövas. Huvudalternativet är att använda de andra delarna i första hand och ha den här delen som en extra buffert.

Framstår den här idén som vettig? Är det något jag borde tänka på? Finns det någon alternativ fond som vore bättre för ändamålet?

Captor Aster Global Credit Short-Term - Captor

Har haft pengarna på flera olika nischbanker och en överföring till huvudbanken har alltid gått på 1-2 arbetsdagar. Så jag ser ingen större poäng med att skilja på de två ur ett normalt bufferthänseende. Är ju sällan dyra saker (när bufferten behövs) ska betalas i sin helhet på studs så att säga. Ofta kan det vara handpenning eller faktura/slutbetalning inom åtminstone 10 dagar upplever jag.

1 gillning

För mig framstår det som bökigt. Men det beror ju på hur stort behov du har av ”buffert”.
Jag har en villa och då vet man ju att det närsomhelst kan paja något som kostar ett antal tiotusenlappar att fixa.
Jag har oftast 40-60’ liggande på ett regelrätt buffertkonto med vettig ränta.
Därutöver några tusenlappar på vanliga transaktionskonton.
Och som riktig nödlösning (typ strandad på utlandsresan med brusten blindtarm) ett par kreditkort med sammanlagt flera hundratusen i kreditgräns.
Det har funkat bra.

Bufferten ska användas till större kostnader men där tidshorisonten är osäker. Pratar vi om löpande kostnader (typ hög kreditkortsräkning en enskild månad) så ska det första sparkontot räcka till.