Hur kommer det sig att ni har inkomstförsäkring när ni samtidigt verkar kunna få ett nytt liknande jobb på nolltid? Har själv funderat på inkomstförsäkring men är lite i samma läge och landar i att det är en onödig utgift om man är attraktiv på arbetsmarknaden.
Sedan vill jag även nämna (utifrån mina egna erfarenheter) att man bör göra rejält med research med sina bank (och kanske andra banker) när det kommer till att öka belåningen som en sorts buffert för utgifter på huset. Det låter så enkelt att öka belåningen (i varje fall upp till 50%) men det finns ingen automatisk rättighet för dig att låna mer av banken. Jag önskar att det hade varit någon sorts inställning i ens internetbank men när jag skulle göra det så krävdes det ett antal möten, papper som skall skickas och signeras via snigelpost samt även en omvärdering av huset från en mäklare som inte sålde huset till oss.
Grejen är att om vi MÅSTE hitta ett jobb för att betala huslånen kan vi nog göra det utan större problem, men med en inkomstförsäkring kan man vara betydligt mer kräsen. Det gör att man kan leta efter roligare jobb som betalar bättre. Dessutom gör det att man vågar byta jobb oftare (utan att byta till jobb där man får fast anställning från dag 1), och bara det betalar med råge kostnaderna för inkomstförsäkringarna. Plus att det ger en liten extra känsla av trygghet som jag värderar till åtminstone en eller ett par hundralappar i månaden.
Ja, jag är medveten om att det inte är en självklarhet att kunna låna på huset, och att det kan vara lite bökigt.
Men jag uppskattar ändå att sannolikheten att vi får låna om tio år är relativt hög, och våra fasta utgifter lär vara noterbart lägre om tio år (lägre tvångsamortering samt att lånekostnaderna lär vara en proportionellt lägre andel av våra löner då) så skiter det sig får vi börja spara då, tror det funkar. Det viktiga är att hålla koll på när man börjar bli över 50, för bankerna verkar vara mycket mer tveksamma till att låna ut när man inte har allt för många år kvar till pensionen.
Sant, vi är bordskämda med en bra personlig bankkvinna på lokala handelsbanken som är väldigt lätt att komma överens med. Vi och familjen har en långsiktig kontakt med kontoret, det hjälper med
Grattis till hus köp. Jag hade själv inte velat ha en buffert som är mindre än 3 Månadsutgifter och hade helst haft 6 månadsutgifter. Framförallt med hög belåning och hus man vet aldrig och försäkringar kan ta tid. Och om man funderar på barn, djur framgått är det med skönt att ha lite extra med tycker jag.
Sen hade jag personligen tyckte att skaffa sig en nöd budget bör göras först för att ha det stabilitet innan man ökar kostnad med ett djur. Då man aldrig vet om den tänker vara frisk och det kan va dyrt även med bästa försäkringen.
Jag hade tyckt det va jobbigt att sälja av nya soffan för mindre än halva priset eller göra mig av med min hundvalp för att nått hände. Men man klarar det olika med. Så bror ju lite på hur man är. Och va ni har i lön båda hur mycket av det fasta en av er klarar att betala. Varje månad
Jag tycker att det blev jobbigt att läsa när du satte en . mitt i, även om det är det vedertagna sättet i Sverige kan det skapa förvirring internationellt att göra så. Dessutom så finns det en tendens att gå mot . istället för , som decimalavbrytare även i Sverige inom vissa områden. Jag har inget emot det.
Hade varit mycket bättre om du skrivit det som “80 000 kronor”, det är lätt att läsa och skapar inga missförstånd.
Esko, jag förstår din förvirring angående punkttecknet. En punkt markerar ju avslut, och så fortsätter talet? Var börjar det, och var slutar det?
Det finns egentligen två skolor. Punkttecken för att dela upp talet, eller använda ett halvt mellanslag. Åttiotusen kronor (du noterar också hoppas jag det korrekta åttiotusen kronor istället för att skriva åttio tusen kronor) blir då antingen 80.000 kr eller 80 000 kr.
Men vänta nu lite, såg inte mellanslaget ut som helt, och inte ett halvt? Ja, helt rätt. Detta skrivs via en mobiltelefon. Halva mellanslag kan vara svåra att hitta på mobilen tangentbord. Därför blir mitt val att använda punkten som uppdelare. Det går helt enkelt lättare för mig som mobiltelefonanvändare.
Men jag bekänner mig egentligen till den senare skolan med ett halvt mellanslag som avskiljare. Det är mer rätt i mitt tycke, och ger ett renare flöde.
Angående enheten kronor och valet att förkorta till kr är min motivering att denna är så pass vanligt förekommande på ett ekonomiforum som det vi nu skriver på, att det inte stoppar upp rytmen i texten för läsaren. Även om jag i andra sammanhang och kontexter hade valt att skriva ut enheten kronor i sin helhet.
Att det är svenska kronor (SEK) som avses tycker jag knappast behöver nämnas.