Bugg på Nordnet?

Hej! :slightly_smiling_face:
Loggade in på Nordnet kl 6 i morse och fick panik. Det visade att min portfölj hade gått ner med 16% och mitt sparkonto med 20%??!

Jag blev helt perplex och svettig yyänkte nu händer det. Räknade på alla olika % I fonder och aktier men siffrorna gick inte ihop. När jag gick in på Shareville visade siffrorna samma sak, kurvan gick liksom rätt ner. Spenderade en timme till att googla runt men sen plötsligt kl 7 var allt tillbaka till vanligt igen. Ingen stor nergång…

Är det någon som förstår vad som hände där?

Mvh Emma

Nordnet försökte förbereda dig inför en riktig “flash crash”.

Skämt åsido, låter som nån bugg. Du får nog kolla med Nordnet.

2 gillningar

Haha ja, dom lyckades. Blev ganska nervös. Ja mailade dom då men inget svar ännu.

Du kan ju se det som en grym möjlighet att få en försmak för hur det faktiskt kommer bli och testa din strategi.
När det kommer vara sådana dagar igen och igen och igen under flera års tid.

Kommer du orka hålla i och fortsätta månadsspara (förutsatt att du gör det nu)?

Jag tror inte på att ta ut olyckan i förtid :slightly_smiling_face: vilken strategi menar du? Månadssparande?

Att det någon gång iframtiden kommer krasha motsvarande och svänga neråt i ett par års tid är snarare troligt än otroligt.

Så nu fick du chansen att uppleva känslorna utan att det faktiskt hände. Alltså du kan prova om din strategi kommer hålla.

Jag vet inte just vilken strategi du tillämpar så vet inte. Men vad sa din strategi igår att du skulle göra i en sån här situation?

Sen om du sätter dig i situationen att det som hände i morse hade varit på riktigt, vad hade du gjort då?

Är svaret på de två frågorna detsamma?

1 gillning

Det är min erfarenhet att visad avkastning (%j på Nordnet kan diffa en del, t.ex. vid insättningar. Brukar rätt till sig relativt snabbt.

1 gillning

Det är vanligt att Nordnet/Avanza har underhåll på morgonen innan börsen öppnar.

1 gillning

Det funkar inte för mig att gå att tänka att det ska krascha. Och även om det hade gjort det så hade det nog tagit mig en lång tid efter att sörja det. Jag tänker alltid att det kommer bli bra.

Tänker tex fortfarande att kanske någon dag ringer någon upp och säger den där bitcoinen som du köpte för tio år sedan som gick upp i rök ska du få tillbaka…

Förstår jag dig rätt att din strategi inte har tagit hänsyn till att dina investeringar kommer krascha, återvända, krascha, tokrusa, gå upp ännu mer, krascha, tokrusa o.s.v?

Har du i så fall väldigt låg aktieandel?

1 gillning

Jag har en nybörjar o en barnportfölj. Barnportföljen har väl lite större risk än den andra.

Min strategi är som du sa att månadsspara och att tillföra lite större summor här o där när jag känner mig inspirerad. Jag går inte och oroar mig för att det ska krascha. Möjligtvis blir jag mer återhållsam om det gör det. Men då är då och nu är nu

Jag blir lite orolig när jag läser det du skriver. Det handlar inte om att oroa sig att det ska krascha eller inte.

Det handlar om att det kommer krascha. Det är inte något som kanske händer. Det kommer hända. När, det vet ingen. Men att. det är nästan helt säkert.

För att i t.ex. som i barnportföljen få ut ungefär förväntade 7-8% avkastning på mycket lång sikt så måste man ha samma månadsparande oavsett om det krascade förra veckan eller inte.

Att bli återhållsam med sparandet när det gått ner sänker din förväntade avkastning.

Ja troligen kommer det hända. Kanske nästa vecka eller om fem tio år. Kanske är det som med bostadsbubblan. Eller så händer det när vi får fler miljökriser och klimatflyktingar.
Vad är det som oroar dig? Att jag inte vet om jag kommer skära ner på mitt månadssparande om det gör det :joy:

Tänk dig själv att se tusenlappar förvandlas till hundralappar och sen sätta till fler tusenlappar. Kan du säga att du kommer göra det månad ut å månad in under år av fördärv? :wink:

Kanske lyckades du investera i det där nya 110 millioner dollar Ponzin som avslöjades ett par dagar sedan :scream:

1 gillning

Att du just nu verkar (innan det visade sig vara en bugg) panika över något som kan betraktas vara rätt normalt på börsen. Om än bara rent fiktivt.

Att det verkar som om du inte har höjd i din känslomässiga strategi att hantera den risknivå som din ekonomiska strategi verkar ha.

Det är efter det har gått ner ett par år som man då säljer av och aldrig tar del av uppgången efter.

I mitt fall pratar vi miljon+ som kan förvandlas till hundratusentals kronor. Årslöner kan försvinna.
Min strategi är att acceptera det och fortsätta köpa. Ännu hellre köpa mer för då är det rea! Sett till min ålder och tidshorisont har jag därför en relativt defensiv portfölj med bara 90% aktier. Det är en extremt hög risk för den som inte har 40 års sikt på pengarna.

1 gillning

Dröm. Näe det var Usitech

Du är på en helt annan nivå än mig. Jag har inga miljoner och jag har bara varit med i gamet de senaste sex åren. Jag tror att man får det emotionella kapitalet när man gått igenom något stort eller när man har så mycket pengar som du har. Får du ingen känsla i magen av att se - 16%? Och dessutom - 20 % på ett vanligt sparkonto det innebär ju att hela världen håller på att falla sönder.

Men jag har aldrig sagt att jag skulle sälja av om det går ner, där går min gräns. Men jag kanske hade stoppat inflödet. Du får ta hänsyn till förutsättningar också va

Tro mig, det stora kapitalet gör precis det omvända. Man är livrädd istället.

Därför har jag utformat en strategi för att hantera risken. En strategi som innefattar krascher med en plan att inte göra ett skit.

Det är ju precis det man får. Man går nästan sönder. Därför måste risknivån och strategin ha en färdig plan. En plan man exekverar känslokallt.

1 gillning

Eftersom du tog upp det. Får man fråga om hur dina minjoner kom till dig? Hur länge du haft dom? Är det ett resultat av 90 risken?

Avanza har en liknande bugg, som dock inte rättar till sig.

Jag har alltså lyckats med konststycket med en YTD-avkastning på hela 14.22% på ett räntekonto med 0.30% ränta på ett av deras sparkonto+.

Vill ni också göra det gör ni såhär:
Ha en del pengar ståendes på kontot hela månaden. Dagen innan deras ränteutdelning (räntan på sparkonto+ kapitaliseras månadsvis!) tar ni ut alla eller i princip alla pengar och låter någon krona stå kvar. På efterföljande dag kapitaliseras hela räntan, och du kanske får en sådär 10kr till på kontot. På den dagen räknar avanza ut sin procentsats, och 10kr är rätt mycket ränta i % i förhållande till den väldigt låga mängd pengar som fanns där.

Et voilà! och så tjänar du massa i procent utan att ta risk :wink:

Tillägg: fungerar bara i väldigt liten skala och ovan var skrivet med ett stort uns av ironi :smiley:

1 gillning