"Buy borrow die"

Strategin bakom “buy borrow die” är det någonting som kan fungera i Sverige?

Tänker främst avseende livförsäkringen. Kan den användas på samma sätt i Sverige?

Om du förklarar lite mer istället för att förutsätta att alla ska googla eller redan hört om konceptet så kanske du får vettigare svar.

23 gillningar

Tänker du på den svenska bostadsmarknaden och hur folk gör med sina bolån? :thinking::upside_down_face:

Vi har ju ingen arvskatt här i Sverige, så jag ser inga skatteplanerstrategier som kan gynna dödsboet. Men ser gärna om hur du själv ser för någon vinkel man kan spela när man ligger på dödsbädden?

1 gillning

Jag förutsätter ingenting?

1 gillning

Nej? Hur livförsäkringen kan nyttjas för bolånet vet jag ingenting om.

Osäker på hur du menar med “spela”?

Vad innebär buy borrow die?

1 gillning

Om jag förstår det rätt är det fr.a. sk. step up som är ytterligare anledning. Dvs. att anskaffningsvärdet på tillgången uppdateras vid tiden för arvet till marknadsvärdet. Om arvingarna i sin tur sedan säljer blir skatten naturligtvis då lägre. En regel som vi som bekant inte har i Sverige.

Vad gäller livförsäkring misstänker jag att OP funderar på en situation där lån tas med denna som säkerhet.

I korthet som ERM inne på. Tänk portföljbelåning.

Du investerar dina pengar → värdet ökar. Du tar sedan lån som du “lever på” med dina investeringar som säkerhet. Life goes on.

I slutändan av livet så betalar du tillbaka lånet med din livförsäkring.

På så sätt kan dina tillgångar gå i arv, utan att dina efterkommande behöver dras med skulden av lånet.

OBS att denna beskrivning är otroligt förenklad. Det finns väldigt många människor (läs: amerikaner) som förklarar detta mycket bättre på youtube etc.

Jag har ärligt ingen koll på livförsäkring utan nu sonderar jag:

Börja med att kolla upp vad försäkringspremien kostar för en 78-åring med ett livförsäkringbelopp på ett par miljoner (eller vilket belopp du nu tänker dig)

Såvida du inte planerar att cascha ut i förtid? Det hoppas vi inte och dina arvingar skulle nog aldrig förlåta dig.

Förresten: Varför inte bara leva upp sparpengarna och låta arvingarna ta emot försäkringsbeloppet i så fall? Så behöver du inte belåna något alls?

Det du beskriver är ju helt enkelt hävstångseffekten vid belåning. Köper du en villa med belåning och inflation och löneökningarna rullar på, kan överskottet bli riktigt bra. Likaså om du belånar dina aktier och fonder. Kan du låna några procent billigare än avkastningen blir ränta på räntaeffekten stor på sikt. Det behövs inget Youtube för att förstå detta.

Kruxet är ju om du måste avyttra dina tillgångar i en lågkonjunktur och gör förlust, då riskerar du i värsta fall allt.

Pengarna som betalas in till livförsäkringen kommer ju inte ur tomma luften. Visst, dör du i förtid gör dina arvtagare sig en slant, men detta är väl ändå inte meningen?

Om jag förstått rätt så avskrivs latent skatt på fastigheter och aktier i USA. Så är som bekant inte fallet i Sverige! Begreppet Buy, borrow, die känns därför inte relevant.

Men visst överfört till svenska förhållanden. Har man en lågbelånad villa så visst kan man låta bli att lösa sitt huslån, och låta pengarna ligga kvar i fonder i stället. Likaså kan man låna pengar i Avanza och Nordnet på måttliga nivåer till låg ränta, om man har en god ekonomi.

På svenska. Köp, låna, dö. Ja, jag har både köpt, lånat (inom rimliga gränser) och skall dö. Jag blandar dock inte in något försäkringsbolag i detta. Enda undantaget var att jag och min fru hade låneskydd på villan fram till 65 års ålder.

1 gillning

Jag hitta detta, och så funkar det inte i Sverige. Du ärver i stället den avlidnes ingångsvärden.

1 gillning