Jag och min sambo ska flytta ut från stan och kommer därmed behöva investera pengar i en bil. Resan tur och retur från jobbet kommer att bli cirka 50 km dagligen och vi räknar därmed på en årlig körsträcka om 2000 mil för att lämna rum åt lite roadtrips. Vi väger åt elbilshållet då vi kommer att ha möjlighet att installera en laddbox och lockas av en låg driftkostnad. Vi har aldrig tidigare leasat en bil då vi har en hund, men enligt säljaren på Hedin Bil är det absolut inga problem så länge hunden inte gör åverkan, så vi planerar att ha den i bur.
Vi såg att BYD nu körde en privatleasingskampanj på begagnade Atto 3:or som nu landar på 3595 kr för 2000 mil, exklusive försäkring och vinterdäck i 2 år. Vår tanke är att hitta ett par billiga begagnade vinterdäck nu inför nästa säsong istället för att betala 450 kr/månad till handlaren.
Är det någon som har erfarenhet av Atto 3? Vi upplevde det som en välutrustad bil för en vettig peng, är det något vi missar? Finns det någon bättre kampanj just nu?
Vi var inne på den också men efter en recension på Youtube från Carwow så var de en del saker han poängterade som inte lirade med oss. En var nog kanten i bagageutrymme om jag kommer ihåg rätt
Kom precis hem ifrån bilhallen med nysignat avtal. Kör mindre sträckor så blev 1000 mil under två. Retande mig också på vinterdäcken, men valde ändå att leasa även dem.
Lite smågrejer jag kanske kommer att störa mig på. Men det har jag gjort med alla tidigare bilar också.
Vi var i valet och kvalet mellan cupra och Byd. Till vår id3 köpte vi vinterdäck separat, mycket billigare. Kollade priset till Bydden, 12-13 k ungefär. Vi valde cupra till slut. Bra pris på cupran fortfarande.
Välutrustad med senaste tekniken. Lite smågrejer som säkert kunde varit bättre, men det gäller väl alla märken. För priset är den grymt bra och rolig att köra.
Dock en grej som den tydligt fått kritik för är att värmepumpen är för klen. Är det -5 ute sitter man inte utan jacka på långresor, cilket jag är van med från bensinbilar. Är det -10 är det till och med obekvämt kallt inne i bilen. Beror ju på hur mycket man kör på vintern o hur långt, men nått att ha i åtanke. Förvärmning via appen hjälper lute och bör användas.
Många bilar förra året hade problem med 12v batteriet från fabriken. Men det byter dom ut vid första gången problemet visar sig. Gissar dom fixat det på senaste bilarna.
Jag har haft en Atto 3 under ca 8 månader och det är en helt OK bil om man ser till priset men den har en del egenheter. Nedan några av våra erfarenheter:
Rätt långsam snabbladdning (ca 90 kW max, och inte speciellt lång tid på max effekt), inte något man köper om man kör mycket långresor men funkar absolut om man kör ett par tre resor om året.
OK utrymmen, men som någon nämnde lite svårlastat pga höga lasttrösklar. Kan man ha överseende med det så funkar det fint.
OK räckvidd, den är inte supersnål men funkar för det mesta. Vi snittade ca 1,9 kWh/mil, hade den från december till augusti så både lite kall och varm väderlek.
Klimatanläggningen är känslig för imma. Vissa exemplar immade snabbt igen när man stannade. Vi hade inte det problemet. Vi hade dock problem med att det immade igen när man körde in i fuktigare luft, in i ett regnväder eller in i dimma. Då klarade inte fläktarna av att hålla imman borta så vi fick stanna vid något tillfälle och torka rutan. Få tillfällen dock. Någon skrev om problem med värme, det upplevde inte vi.
Ganska undermålig app. Kan dock ha tillkommit funktioner sedan vi lämnade tillbaka bilen.
Svaga förarstödsystem. Mycket finns på plats, adaptiv farthållare, automatiskt helljus, filhållning, dödavinkelvarning, men de är väldigt basic. Farthållaren lägger snabbt av vid snöväder. Automatiska helljuset är av den stirriga typen som inte riktigt kan bestämma sig om man har möte eller inte. Filhållningen är väldigt känslig och man behöver inte komma särskilt nära linjerna för att den skall plinga, alternativt styra ifrån. Det blir ett himla plingande om man kör med detta på. Dödavinkelvarnaren varnar gärna för vägräcken utmed vägen.
Inte en helt “färdig” bil i mina ögon, men väldigt bekväm att köra och åka i, förvånansvärt sköna stolar, tillräckligt snabb och ett lite uppiggande designspråk, om än inte så stilrent
Som andra-bil kan jag absolut tänka mig den igen men som första-bil är den lite för oslipad i mitt tycke.
Kom på nu att det var vissa bilar som hade dåligt påfylld klimatanläggning från fabrik. Kanske detta kan varit orsak till svag värme? Vi hade inte problem med värmen i vår.