Ny bil: Cupra Born eller BYD Atto 3 | Någon som har erfarenhet av dessa?

Min leasing går ut på min vw id3. Jag står i valet och kvalet att köpa ut den eller leasa en ny. Valet står mellan Cupra Born eller Byd Atto 3.

Har ni erfarenheter kring Cupran eller Bydden så får ni gärna dela dem. Positiva och negativa. Cupran kommer att kosta 4 k och Bydden ca 4,7 k (i månaden ink däck och försäkring).

Är inte Cupran i princip en ID.3?

Jo det stämmer. I Princip.

Jag har en Cupra Born som jag hyr ett år. Bra bil men värdelös mjukvara och dator! Men det vet du ju som kör id.3. Byter till nya id.4 nu med uppgraderade hårdvaran och nya mjukvaran. Kommer bli bra vad jag testat i id.7. Men den som är i Cupra är ju katastrof!!

1 gillning

Man kan ju också väga in om man vill att bilen ska va tillverkad av folk i Tyskland som får vettig lön och semester. Och som kanske kommer köpa en eller annan sak från Sverige för sina pengar, så vår ekonomi och i slutändan man själv också tjänar på det.

Eller av låglönekibeser utan semester som garanterat inte kommer ha råd med något svenskt.

6 gillningar

Så Byden är alltså dyrare!
Samma sträcka och liknande utrustning?

Jepp, det är den. Cupran är på kampanj.

Denna aspekten väger jag in, absolut.

Berätta mer. Är det som i id3 så står jag ut.

Cupra alla dagar i veckan.
Om du tycker infotainmentsystemet är ok i id3 och kanske använt CarPlay/Android så kommer Cupra inte vara sämre.
Om man kan leva med att Cupra i mp ha utföranden har massa plast-koppardetaljer och annat sånt så skulle jag nog hävda att den är bättre ihopskruvad i inredningen än en ID3.

Byd Atto 3 verkar vara rätt kass.

3 gillningar

Privatleasar BYD atto 3 comfort nu och har haft Born som lånebil en helg. Jag tycker att båda bilarna är väldigt bra och uppfyller mina krav på “billig” elbil. Har inte haft några problem med Bydden men har läst i forum att det har varit flera barnsjukdomar, precis som med ID.3/Born. Gillar du mycket utrustning lutar det åt BYD, annars kanske Born är ett säkrare kort.

1 gillning

Jag har en Atto 3. Två vuxna en knodd med felvänd bilbarnstol (Isofix).

Helt ok bil tycker jag, den gör sitt jobb. Man sitter skönt, mjukvaran gör det den ska, appen saknar den grundläggande funktionen som visar om bilen är låst och även vart den är. Men i övrigt okej.

Ska dock sägas att jag bara använder ACC när det kommer till körassistans.

Det negativa är väl räckvidden, runt 25-30 mil och ned mot 20 på vintern. Jämfört med de utlovade 42 milen… Och! Den jäveln har en tendens att imma igen. :joy:

1 gillning

Cupran har bättre inredning än id.3, känns mycket mer premium. Inte minst pga det svarta innertaket, stolarna och övrig ytfinish i kupén. Om mjukvaran eller avsaknad av förvärmning av batteriet inte är ett problem så är bilen bra!

2 gillningar

Kör Atto3 sen ett halvår. Supernöjd. Appen visar allt man behöver. Även om bilen är låst eller inte som påpekats innan. Immade igen tills förra uppdateringen. Nu är allt perfekt. Överlägsen Cupran vad gäller inredning mm

1 gillning

Vi kör Cupra e-Boost, 77kWh batteri, med nyare infotainment, sedan augusti. Vi har idag 2k mil/år och betalar 7300~ inklusive allt (blev lovade 5650~ innan räntan, inkl. bidraget)… 4k lät jäkligt billigt! Vi är mycket nöjda med bilen så när som på ett par saker… Stora sidostolpar (samma som Id3), något segt menysystem och lite andra petitesser om man är petig. Inredningen är en av de saker vi gillar mest - bilen känns häftig och premium!

Räckvidd motorväg runt 0°C är nog knappt 35mil.

1 gillning

Vårt erbjudande gäller 58 kw. Jag hör dig i din kritik, samma som id3. Id3ans inredning är inget att hänga i granen dessutom.

Atton var absolut bra. Är bara rädd att mina vildar till barn sabbar rullgardinen i taket bland annat.

Volkswagen rullar ut mjukvara 4.0 nu, skulle nog vänta på den. ID.7, 5, 4 och Skoda Enyaq har den vid beställning idag. Ska vara signifikant skillnad

Du kan ställa in så att rullgardinen alltid är indragen. Blir ljust och trevligt i bilen då.

1 gillning

Det är väl till syvene och sist en fråga om tycke och smak med Cupra Born känns betydligt mer gedigen än BYD Atto 3 tycker jag.