Jag tror att problemen härrörde främst från de allra första som släpptes 2020. Mjukvaran var inte riktigt klar, och drogs med en del förargliga buggar. Med uppdaterad mjukvara är infotainmentsystemet ingen raket men fungerar, särskilt om man ändå kör Apple CarPlay / Android Auto.
Jag har haft en ID.4 GTX 2021 i tre år utan ett enda fel. Min granne hade en ID.3 ungefär samtidigt utan några fel, men fick byta 12V-batteri i nån form av återkallelse från VW.
Jag hade inte varit mer orolig med ID.3 än med en Golf eller Audi A3.
Jag äger ingen elbil men har haft Cupra Born (tvilling till ID3) och idBuzz (till stor del samma plattform) som lånebilar under en vecka var när jag har haft min VW Sharan på verkstad.
Jag upplevde inte att förarmiljön och systemet var så usla. Jag hade inga problem med att använda funktionerna i dem annat än att de berömda touchkontrollerna verkligen är värdelösa i mörker.
Min största negativa erfarenhet var vinteregenskaperna. Elförbrukningen när det är kallt ute är skyhög. idBuzz drog lätt 30 kWh / 100 km utan att köra fortare än 80 km/h när samma bil drog under 2 sommartid. Troligen kombination av kyla och avsaknad av värmepump för uppvärmning.
Dessutom så tog snabbladdning LÅNG tid i kyla på idBuzz. Från 30 % till 85 % tog 45 minuter på en 150 kW laddare. Första 20 minuterna hände nästan ingenting.
Det fanns ingen förvärmning på batteriet (ska tydligen komma under hösten/vintern i år) och det märktes. Det här spelar ingen större roll när man laddar hemma i egen laddare men är väldigt dåligt vid långresor på vintern eller om man saknar egna laddmöjligheter. Så se till att det finns både värmepump och förvärmning om du räknar med långresor vintertid.
I övrigt gillade jag båda bilarna skarpt. Det kändes att de var 215-20 år nyare i konstruktionen än min Sharan. Men ska man åka bil till Spanien så vinner nog Sharanen fortfarande.
Känner två st som haft ID.3 och båda har haft stora problem med tekniken. I somras ex. Gick det inte att sänka värmen så det var full värme på, laddningen har varit dålig, radion har inte funkat osv. Stått mycket på verkstad.
Hade en av de första icke-first id3:orna i 2,5 år som pendlarbil. Felfri hårdvarumässigt så när som på att “startbatteriet” var underdimensionerat i de första som kom inkl min då. Byttes på garanti.
Vi var tom till Norge en vecka 2 vuxna o 3 barn i den. Klart underskattad bil pga dåligt rykte (med rätta) främst orsakad av kass mjukvara. Numera kanske utvecklingen börjar springa ifrån den lite men det är en praktisk bil i förhållande till sin storlek. Som alltid handlar det väl om vad man får ge jämfört med alternativen.
Se till att få en som stöder förvärmning av batteri om du tänker använda snabbladdning, vet ej när det kom men min stödde aldrig det. Gör stor skillnad på vintern.
Tack för all input. Det med mjukvaruversion var riktigt bra info.
Jag har jobbat inom fordon i över 20 år och min erfarenhet från att jobba med tyska tillverkare är att de inte gärna rättar sina fel. Det tar de i nästa version.
Jag har varit väldigt inne på Nissan Leaf. “Alla” verkar vara nöjda med den, bara tuggar och går efter 10 år. Men den känns lite tråkig och batteriet är begränsat. Prisbilden är dock mkt trevlig.
Vad säger ni om räckvidden på id3? Är det glädjesiffror även sommartid?
Jag tror en Leaf är riktigt trevlig så länge du inte åker så långt att du behöver snabbladda. För den kör ju Chademo standard som både är ovanligt och de som finns är ganska långsamma.
Ja jag är fullt medveten om det. Inte många stationer som har den kontakten. Hörde flera som bara får ut 12-15 mil på vintern, det känns som minst laget. Annars hade det nog varit ok att bara ladda hemma.
Jag skulle tro att du kan ta WLTP-räckvidden och tänka att den är fullt möjlig att nå om du kör i ca 70 km/h med fullt batteri ned till 0, men det gör man såklart aldrig. Rimlig användbar räckvidd blir snarare från 100->10% eller från ca 80->10% om man snabbladdar. Min erfarenhet från ID.4 var att den åtminstone var ganska konsekvent och korrekt i sin egen uppskattning av kvarvarande räckvidd, dvs den går att lita på.
Vintertid eller motorväg sticker förbrukningen iväg såklart, men det är inte annorlunda mot andra elbilar i samma klass. De enda bilarna jag kört som är snåla även i höga farter är BMW I4 och Tesla Model 3 (som jag har nu). Men det har ju med karosstypen att göra. ID.3 är praktiskt utformad men ungefär lika aerodynamisk som en tegelsten.
Hade som sagt id3 som pendlarbil. Nåt år sen jag sålde den nu så med risk för att jag minns fel. Har för mig att min drog ca 13 % enkel sträcka till jobbet 5 mil motortrafikled bort. Samma om det var småkallt ute men man kom ihåg att förvärma från nätström. Glömde man förvärma kunde det gå 15-18 %. Någon gång var det riktigt kallt och jag startade från djupfryst och då gick det över 20 % samma sträcka.
Den drar mycket i “kallstart”. Elbilar gör väl det men jag tror den är bland de känsligare. Fast sen är ju batteriet inte så stort heller egentligen.
Edit: var alltså en vanlig 58 kwh. Fanns ingen annan med rimlig leveranstid när jag köpte. Tourer eller vad den hette med stora batteriet levererades ganska många månader senare och den med minsta batteriet (48 eller nåt) vet jag inte om den släpptes i Sverige, fanns inte vid lansering åtm
Det gäller alla elbilar.
Gäller för övrigt bilar med förbränningsmotor också. En elbil kan åtminstone utan problem få upp värmen i kupén även om det är kallt ute.
Körde kallstart med min förra ID.4 efter flera dagars parkering i fjällen - trots 34 minusgrader inga som helst problem att isa av och komma upp i temp rätt fort.
En sen uppdatering om vad som hände…
Jag körde 20 mil för nämnda ID3. Förhandlade med säljaren i 2 dagar innan jag bestämde mig för att köpa bilen. Då visade det sig plötsligt att säljarens kollega sålt bilen till någon annan utan att kommunicera det. Den var redan borta innan jag åkte ner för att provköra den men ingen sa något…