Jag har kört elbil i ett par år fram tills leasingkontrakten gick ut nyligen. Trivs stort med elbil och behöver inte den allra längsta räckvidden. Därför har jag börjat kika på äldre elbilar som täcker mitt behov men som inte är så attraktiva på marknaden längre. Tittar på årsmodeller från 2014 och framåt. Det kan vara t ex BMW i3 eller Nissan Leaf.
Men vad ska jag egentligen tänka på när jag letar äldre elbil? Vilka är de största riskerna? Gissar att det är svårt att få garantier eller teckna serviceavtal på så gamla bilar.
Vad har ni för tankar och erfarenheter kring detta?
Jag köpte begagnad i november, Leaf åkte ut redan i första sorteringen eftersom Nissan envisas med Chademo istället för CCS som kontakt för snabbladdning.
Övervägde BMW i3 också men kändes lite läskigt att den slutat produceras.
Jag ville inte heller ha en allt för gammal årsmodell då tekniken utvecklas hela tiden så det blev en VW ID.3 från 2021 för mig.
Jag hade nog inte varit så bekymrad över batteriet.
Däremot den elektronik som finns i de flesta bilar (t ex Tesla), tillsammans med vissa tillverkares bristfälliga reservdelshantering (t ex Tesla) och det faktum att elbilar överlag är tunga as med högt vridmoment (t ex Tesla och alla andra…) sliter mycket på valda delar.
Därutöver kommer en osäkerhet inför teknikutvecklingen. Hur ball är en bil med dagens drivlina och batteriteknik om 5-7 år t ex. Även de bästa Teslorna från 2015-2016 är rätt trista nu.
Att i3 slutat produceras känns inte så läskigt tycker jag. Så länge det finns reservdelar och service under lång tid framöver. Men det kan man inte vara säker på.
Det gäller ju i ännu högre grad en ICE-bil.
I just mitt fall så skulle det vara helt ok om bilen var värd 0 kr om fem år. Så länge kostnaden för underhåll inte drar iväg för mycket.
Rent krasst skulle jag varit ganska försiktig med att köpa en så dyr bil med så mycket elektronik om det inte fanns garantier kvar. Jag kanske hade valt en nyare men tråkigare bil, typ något år gammal Kia E-Niro istället för fem år gammal Tesla Model X. Nu är de inte jämförbara i storlek eller prestanda, men lite så tänker jag.
En annan aspekt på just Tesla är att efter vagnskadegarantin löpt ut så är försäkringen väldigt dyr.
Själv har jag turen att ha en tjänst i vilken det ingår en generös bilförmån så jag kör elbil sedan länge. Har kört såväl Tesla Model S som M3, Audi E-tron och Skoda Enyaq. Ingen av dessa bilar känns som att de är skottsäkra efter fem år…
I mitt fall är Tesla inte ett alternativ.
Jag funderar på en äldre elbil som är relativt ointressant på begagnatmarknaden redan idag, men som skulle kunna rulla vidare några år till utan att kostnaderna drar iväg.
Då finns det ju i mitt tycke mest osäkra kort som Zoe, VW-E-up, E-Golf, Kia Soul EV etc. Alla med ”spännande” kort räckvidd såklart. Frågan är väl vad du behöver i form av storlek, räckvidd etc.
När jag väl köpt en bostad kommer jag uppgradera min bil till en elbil.
Jag kommer då att kolla på Hyundai Ioniq 2019 - 2021 eller en Kona. Jag kan även tänka mig en MG.
Även om jag egentligen skulle vilja ha en Tesla eller Polestar så är det mycket pengar i en marknad där utvecklingen sker otroligt snabbt.
CCS-snabbladdning, 2-fas AC-laddning, kan ha takräcke, luftkylt batteri, ”Golfkvalitet”, de flesta begagnade Golf-delar passar, billiga däcksdimension, skön komfort, välutrustad, låg förbrukning osv.
Jag har själv haft 4 stycken. Tycker det är det bästa alternativet utifrån det du söker om budget +200000kr funkar.
(Filtrera fram de med stora batteriet genom att söka 120hk och uppåt)
Har kört nyaste e-Golf de senaste 2 åren. Gillar den väldigt mycket. Känns otroligt välbyggd och räckvidden har aldrig varit ett problem för mig.
Var lite sugen på att testa något annat och nyfiken på om man kan komma undan med 100–150 K Kr. Men du kanske har rätt. Golfen har förmodligen lägre TCO på 3–5 år.
Det blev en e-Golf än en gång. Denna gång en 2020 som rullat 4000 mil. Nybilsgaranti några månader till och ettårsgaranti från säljbolaget
Första gången på 14 år som jag köpt en bil. Känns stort!
Ja verkligen. iD3 har visserligen bättre räckvidd och snäppet bättre utrymmen. Men bilkänslan gillar jag inte alls i ID3. Där vinner Golfen alla dagar i veckan.