Tack för all input. Många kloka och intressanta tankar.
Ja, ett mindre radhus skulle absolut vara ett alternativ men då finns ju risken att man får en barnfamilj med studsmatta två meter från tomtgräns, hemska tanke. Jag söker lugnet, en kaffe i handen på en insynsskyddad tomt med lagom avstånd till grannarna. Dessutom vill jag gärna ha ett lite större garage. Ett enplanshus, runt 100 kvm, med dubbelgarage, är drömmen.
Men absolut, jag förstår att det inte bara är att beställ ett hus och så är allt klart 5 månader senare. Det skrämmer också en del. Men Älvsbyhus och några till ger ju i alla fall sken av att husbyggandet är enkelt och problemfritt. Jag vet inte?
Jag tror inte heller att ett nytt hus blir så mycket dyrare på utgiftssidan. Högre ränta, men lägre driftskostnader. I mina kalkyler så får jag fram att kostnaden stiger med ungefär 3000 kronor i månaden på ett hus som stannar på 4,5. Men så måste jag ju öka amorteringen också så jag har råd att bo kvar den dagen jag blir pensionär. Månadsutgiften ökar nog med 7-8000 i alla fall totalt?
Även en fin lägenhet finns i tankarna. Problemet där är att jag kör väldigt mycket bil (jobbet) och då är det både väldigt ekonomiskt och smidigt med elbil och egen laddbox. Skulle jag flytta till lägenhet skulle mina resekostnader öka markant. Sen är det just det där med en kaffe i handen i trädgården på sommaren, det är värt en del. Ni som är före detta husägare men som flyttat till lägenhet, saknar ni huslivet?
Som ägare av fina lägenheter tycker jag att rätt balkong eller innergård uppfyller “kaffe i handen” minst lika bra som en trädgård kan göra. ‘Fördelen’ med trädgården är ju just trädgårdspysslet, men om man inte gillar det så…
Jag flyttade in i ny lägenhet förra året o det finns +30 platser med laddbox i garaget. . så i en ny lägenhet bör det inte vara ett problem. . och som nån sa beroende på läge kan en balkong vara insynsskyddad o lugn . .o lättskött
Förstår helt. Jag har vuxit upp med närmsta granne en km bort. Så fort ens tomt avgränsar till en annan tomt så kommer du i min erfarenhet oavsett om du vill eller inte bli påmind om att du bor nära andra. Och en viss andel av folk är nötter, vill man vara garanterad att slippa dem som grannar så är det i min erfarenhet landet som gäller.
För egen del tänker vi en central lght i kombination med torp som ett sätt att ha smidighet i vardagen och ändå en lantlig oas.
Jag gjorde ett dubbelgarage i lösvirke för ca 350tkr. Gjorde plattan själv, och lejde sen en snickare för garaget, var med honom och byggde och gjorde sen målningen själv.
Jag går lite i samma tankar fast lite mera radikala, tilltalas mycket av ideerna runt “Tinyhouse” dvs bo litet men optimerat för att kunna jobba mindre och ha mera fritid.
Tomterna häromkring ligger runt miljonen. Sen tillkommer diverse avgifter. Ett enklare enplanshus på 100+ kvm börjar på en bit över två miljoner ungefär (nyckelfärdigt) och på det tillkommer garaget på en halv miljon. Att anlägga en trädgård är inte heller billigt.
Kanske, kanske att jag kan komma ned till 4 miljoner men under det har jag svårt att se hur jag ska få ihop det om jag inte bygger själv (och det är tyvärr inte ett alternativ).
Jag menade såklart inte att du skulle köpa det där. Utan kan någon bygga det där och sälja för 1,5 så kan du komma under 4,5. Jag är ju övertygad om att det där inte säljs för under vad det kostade att bygga.
Börja med huset sen gör du garaget själv något år senare. En fyrkantig låda utan våtrum är perfekt gör det själv projekt
Downsiza är verkligen helt fantastiskt. Det är så värt att sortera bort alla “hyllvärmare”, ta med det man vill ha kvar och flytta till mindre boende. Man sparar ofantligt med tid och stora pengar på slippa städa onödiga ytor, underhålla sådant man egentligen inte behöver och plocka i saker. När mina barn flyttade hemifrån kändes det som huset tappade sin själ och det var väldigt svårt att motivera sig att sköta om huset vilket gjorde flytten till lägenhet till ett enkelt val. Jag kan sakna en gräsplätt och någonstans att tända grillen ibland. Jag tror att en radhus 3a hade varit optimalt för mig. Jag valde ett billigare boende och är väldigt nöjd med att jag fick in pengar på ISKn.
2014 byggde jag ett Älvsbyhus och det var i alla fall då inte så nyckelfärdigt som dom gärna vill marknadsföra det som. Rätt mycket jobb ramlar ner på byggherren att göra själv eller leja bort. Läs noga igenom kontraktet vad du tar dig an om du väljer att bygga. Jag byggde för drygt 3 milj då (120+40 m2, dubbelgarage, carport för 2 bilar, inglasning, cykelskjul och förråd) och jag gjorde väldigt mycket själv upplevde jag. Jag var väldigt nöjd med mitt boende.
Lycka till med ditt beslut!
Du låter som jag förutom att jag inte tänkt att bygga nytt är ett alternativ just som någon nämnde med kostnader m.m… Dessutom är det i lin stad omöjligt att hitta en tomt där jag vill bo. Så för mig/oss blir det köpa ett mindre och renovera när näst sista barnet flyttat om 4-5 (?) år.
Vad kostar en enplanare byggd på 90-00 talet där ni vill bo? Kan det inte vara ett alternativ att köpa nåt och lägga en miljon att renovera det helt flawless? så får ni färdig trädgård o uppfart osv
Ja det är väl där omkring medelåldern man faktiskt har tid och pengar att bygga nytt tänker jag. Vet en som byggde i 70 års åldern, men det var nog mest för att han tyckte det var kul. (Var arkitekt)
Det kan gå snabbt. Min farsa pajjade ryggen i våras och inte kunnat jobba på ett halvår. Han är bara 60. Han ska se om han kan bli sjukpensionär eller nåt, blir mer komplext när man kör eget bolag.
En sak som kan vara värt att ta med i beräkningen är energiklassning. Sitter man, som jag, i ett hus med energiklassning långt ner i alfabetet är det en del renoveringar som väntar innan 2030.
Satsa lite extra för att komma högt i energiklassning, varför inte framtidssäkra med energiklass B? Förutom att få mer miljövänligt (?) och billigare drift, kan du få lägre ränta för bolånet.