Gå i pension vid 60 och bygga hus på spekulation?

Jag skulle uppskatta kommentarer om det val jag står inför.
Jag blir 60 i år, har ett välbetalt arbete , relativt bra kapital i tjänstepensionskapital. Bra privatekonomi. Jobbet är bra och utifrån sett räkmacka, men jag inte hitta nån motivation eller glädje i det. Jag vill helt enkelt äga min egen tid. Vi bor en bit utanför en större stad. Vi har precis fått färdigt tre tomter som ska ut till försäljning. Normalt är sådana väldigt lättsålda, men just nu kanske inte riktigt så. De går alltså inte ut förrän husmarknaden återhämtat sig. Vi har ingen brådska.
Nu till frågeställningen: ett alternativ till att lönearbeta är att vi helt enkelt bygger ett hus själva på en av tomterna, helt på spekulation. Jag har kapitalet, maskinparken, kunskapen och intresset. Någon som gjort något liknande och kan dela era erfarenheter? Andra tankar? Rimligen borde det finnas många runt om i landet som har motsvarande möjligheter, men jag har aldrig hört om någon som gjort liknande.

6 gillningar

Jag har varit med och byggt 2 hus, det har båda varit extremt bra affärer.
Förutsättngen att området/läget är bra.
Boendet har varit en bonus.

Kör på!

5 gillningar

Känner du dig att du klarar dig ekonomisk utan att sälja huset och kan tänka dig att hyra ut det så är det väl bara att tuta och köra.

5 gillningar

Vi har gjort liknande. Styckat och byggt hus själv. Obelånat och kommer hyras ut, säljer det kanske lite längre fram. Även om vi skulle sälja det nu när läget är lite sämre på bostadsmarknaden så blir det väldigt bra timpenning på den tid vi lagt ned. Det är ju inte sålt, men även med väldigt dåligt betalt blir det en bra affär för oss. Uthyrning tills vi säljer är kul och lönsamt med låga kostnader.

Utväxlingen på att sälja ett färdigt hus jämfört med att sälja enbart tomt är väldigt bra om man har rätt förutsättningar för det.

Jag jobbade mindre under några månader för att va ledig och bygga, det va väldigt fin tid med en bra pause från det vanliga jobbet.

Allt förutsätter att man är lite “om sig och kring sig” och inte lyssnar på alla nej-sägare.

Man hör inget om sånna här affärer för att vi bor i jante-land :grin::partying_face:

Vi tittar vidare nya objekt… Var i landet ligger tomterna? @Nisse_Hult

5 gillningar

Hur orkar man bygga hus i den åldern…då ska man bo i en mindre lägenhet och njuta av livet.
Jag är 62 år och sålde mitt hus, vinst 2,7 milj när skatten var betald…samma dag sa jag upp mig från jobbet…ett 44 år långt arbetsliv…
Nu ska livet levas​:wine_glass::clinking_glasses::tropical_drink::grinning:

8 gillningar

TS är inte gammal och skröplig.
När jag är 60 hoppas jag fortfarande kunna springa milen.
Och definitivt ta hand om en trädgård.
Att bo i hus tills de får rulla ut mig är mitt mål.
Men så skriver jag inte under på att ”bo i mindre lägenhet” på något sätt är förenligt med min version av ”njuta av livet”.

4 gillningar

Är 56 och byggde vårt första hus för 27 år sedan. Nu har jag vid sidan om jobbet (egen IT-konsult) byggt under fem års tid ett mindre hus utanför Umeå närmare havet. I praktiken gör jag allt jobb själv, från konstruktionsritningar, bygglov, stomresning o kakling. Bara elektriker som jag hyrt in samt vvsare för att koppla in bergvärmen och provtrycka mina kopplingar. I princip klar för slutbesiktning och jag tänker att på något/ra år så säljer vi huset i stan och flyttar ut till det nya. Vi byggde vårt första när ingen annan byggde och räntorna var mer än dubbla de är nu. Första huset kostade oss ca. 1,4 miljoner, vårt nya ca 2,0. De är värderade till ca 5,5 o 3,5 (vi har totalt ca 1,6 i lån). Även om jag tjänat bra som jobbat 30 år inom IT/Telecom så är den största vinsten de 2 hus jag byggt. När vi säljer hus1 behöver vi inte jobba mer om vi inte vill.

… efter 30 år framför en skärm så tycker jag nu det är roligare att göra nått mer handfast istället. Så det kanske blir tidig pension och tid till barnen och deras eventuella husplaner. Om du är i behov av råd kring byggandet eller planerandet så hör bara av dig.

9 gillningar

Dryga milen utanför Linköping, ute på landet.

2 gillningar

Uppskattar verkligen svaret och erbjudandet om stöd. Jag blir glad för din skull som förutom för en ekonomisk fördel framförallt för göra något som du gillar. Kul!

2 gillningar

Jag är 63 snart och springer fortfarande milen…och har ännu mera kraft nu när jag sålt hus och slutat jobba…och lever gott på miljonerna…bor i en underbar marklägenhet med liten trädgård…

1 gillning

Underbart - njut!

1 gillning

Många tack​:hugs::pray:

Det är inte säkert att husmarknaden kommer att återhämta sig inom kort. Det kan dröja och det kan bli mycket värre. Därför har jag inget råd.