Ta lån köpa hus själv som 60 åring

Hejsan
Går igenom en separation, med en husförsäljning som kommer ge mig ca 1,7 milj i kontanter.
Bor just nu i en hyresrätt med utgiften 7250 kr/månad.

Är egen företagare AB och drar in ca 2,5 milj per år utan större omkostnader.
Har ett pensionssparande brutto 12.0 milj idag.

Har ett fritidshus värde mellan 1,5 till 2,0 milj som är skuldfritt.
Har inga andra lån.

Har bra ekonomiska förutsättningar och kan lägga undan mkt varje mån i en kapitalförsäkring.

Borde man vid min ålder köpa ett boende runt 4,5 till 5,5 milj?

Jag förstår inte frågan riktigt. Boende köper man rimligen inte av några finansiella skäl.

I ditt ställe skulle jag fokusera på hur jag vill bo och leva som äldre. Viktigt är också förutsättningarna att betala av lånet. Jag har själv ganska stort latent arv och ser det därför inte som så viktigt vilka lån jag har (inom vissa gränser). Skulle jag inte ha det skulle mitt fokus vara att bli skuldfri.

Det är den ekonomiska risken, är den för stor är frågan.

Du behöver konkretisera vad du menar med ekonomisk risk. Att ”priset går ner” är ingen risk om du inte tänkt sälja.

Jag skulle själv vara orolig över skärpta krav på energieffektivitet. Av det skälet skulle jag inte köpa ett hus med sämre energiklass. Jag skulle specifikt titta mycket på värmesystemet men också isoleringen. Jag menar nu inte att allt ska vara perfekt, bara att det ska gå att se att de investeringar som kan krävas inte skulle bli så dyra.

1 gillning

Hmm… Vinsten från husförsäljningen finansierar ca 31-38% av nytt boende. Dvs belåningsgrad högst 69%. Redan där är risken (definierad som att marknadspriset skulle hamna under lånat belopp) begränsad. Oklart om de 11mkr är i pensionssystemet eller separat sparat. Oklart också om du med 2,5mkr årlig vinst (?) i AB inte har något annat sparat än det som är bundet i befintligt hus? Även om 11mkr skulle vara ”bundet” så ger det en hög potentiell pension om ca 50kkr netto /månad från 65. Jag ser inte problemet med att köpa ett boende med upp till 4mkr i lån, som du med din intäkt skulle kunna betala av på ett par år (om du inte har väldigt höga utgifter). Din ekonomiska situation låter som en dröm för många människor. Bosätt dig där och hur du vill!

1 gillning

Pensionssparandet är delvis bundet, som jag helst inte vill röra.

Precis så tänker jag, att minst 30% insats reducerar riskerna.
Uttag av pension över brytpunkten ger ca 40K netto och utdelning från bolaget ytterligare 10-15K netto.

Har du inget ”icke-pensionssparande”? Om intäkter på 2,5 mkr går åt så blir livsstilen svår finansiera i framtiden.
Mitt långsiktiga sparande utanför det avtalsbaserade heter ”Framtiden” och inte specifikt ”Pension”. Mitt sparande är till för att ge mig möjligheter och utvägar. Jag försöker inte begränsa mina möjligheter. ”Framtiden” kan vara pension med lyxig tillvaro, tidig pension, drömboende, kompensera för sjukdom, stötta barnen, förverkliga livsdröm etc.
Som sagt tidigare: planerar du bo resten av livet så kvittar lånet i din situation. Svårt beskriva vad jag gjort i din situation då det finns många okända faktorer.
Nuvarande utgifter, framtida utgifter, risktålighet, livsplaner. Sätt dig ner och räkna på nuvarande och framtida intäkter och utgifter vs sparande och tillgångar.
Vad har du tänkt du ska ha ditt sparande till? Hur såg planen ut?
Lite brutalt uttryckt (i all välmening) så ser jag inte problemet. Din ekonomiska situation ser (utifrån delgivna uppgifter) utmärkt ut. (Nästan som ”humble-bragging”). Finns inga påtagligt negativa faktorer så hade jag inte oroat mig. Kör.

1 gillning

Tackar för stödet!

Du borde leva åtminstone 25 år till om du inte är storrökare och ska inte tänka ett dugg på din ålder om du vill göra något, speciellt som du har en bra ekonomi.

1 gillning

Vill du äga och sköta ett hus på “äldre” dagar så köp.
Annars låt bli.
(Det sitter ju inte i pengarna i alla fall)

Har du tid att ta hand om både hus och fritidshus på egen hand?

Haha den frågan har jag ställt mig flera gånger.
Tid lär jag nog få om jag går ner i tid, men detta att sluta jobba känns avlägset.
Kanske gå ner i tid :+1:

Precis. Det är NU man skall göra det om man är 60 och lite till. Hyfsat frisk, god ekonomi osv.

Barnen utflugna och tyvärr (kanske ) i detta fallet nyskiljd. Det är lite som att vara ung vuxen, fast med massor av pengar i fickan.

Sedan undrar jag vad man skall med 12 MSEK i pensionskapital om man inte ser sig sluta arbeta?

12/25 = 500 kSEK/år. Die with Zero.

Men nu är ju frågan om man som 80+ kan göra av med 500 kSEK/år? Om man planerar fortsätta jobba så ökar ju summan…

Men man skall inte sluta jobba för att man skall lägga tiden på att sprätta pengar. Man skall göra det man VILL.

Pengarna är verktyget. Men man skall också fundera ut vad man VILL.

Så frågan är nog inte " skall jag ta lån på 3+ MSEK för att köpa mig ett hus som 60 åring".

Frågan är nog snarare - vad vill jag göra? Och hur? Under de 25 åren jag har kvar?

Pengarna har du. fundera lite till innan du köper ett hus.

Jag har med samma matematik 35 år kvar. Har redan börjat tänka på det men det är inte aktuellt att FIREa ut mig så länge jag har skolbarn hemma, det sänder konstiga signaler :slight_smile:

3 gillningar