Bygga ny portfölj

Jag sålde i princip alla mina fonder och aktier tidigare i år för att jag kände att jag inte har tiden för att sköta det aktivt själv och man ligger ändå nästan alltid runt index eller lite under när man sammanställer :). Nu vill jag gå över till en mer passiv portfölj där jag tänker att det ska se ut så här.

30% momentum med topp tre sektor/land med lookback tre månader. Har ett utbud på ca 15 olika som inte korrelerar med varandra. Gör ett byte om månaden
15% Aktier (mest för intresset)
55% Fondportfölj bestående av dessa👇Avanza zero 15%
AMF småbolagsfond 15%
Avanza global 50%
Swedbank Robur small cap EM 20%

Tankar och input om det? Och hur gör ni andra? Kan inte få nog av att se hur andras portföljer är uppbyggda :slight_smile:

Är ingen förespråkare av momentum, enskilda aktier eller andra val som kräver att man är aktiv. Det är snarare sådant som gör att man inte når upp till index.

Jag har lite olika portföljer men min långsiktiga portfölj ser ut ungefär såhär:

75% aktier
70% Global indexfond
10% tillväxtmarknader (50/50 stora/små)
10% Sverige (50/50 stora/små)
10% amerikanska småbolag
10% räntor
50% statsobligationer (60/40 amerkanska/europeiska)
20% realräntor
20% företagsobligationer
10% statsobligationer tillväxtmarknader
15% råvaror
50% Guld
50% Blandade råvaror

Mål med portföljen är att avkasta ungefär som 75-100% av en vanlig global indexfond men med lägre volatilitet.

2 gillningar

Tack för svar! Fin portfölj :+1: själv föredrar jag nog ändå att inte ha en fast ränte/råvarudel. Dom dyker upp i momentumdelen när de är dags

Vilken globalfond kör du?

Lyxor Core MSCI World Ucits ETF

Ligger för närvarande med ca 45% kontanter. När allt är investerat så är målsättningen för närvarande ungefär så här:

60% fonder (i huvudsak LF Global Indexnära)
10% Guld (Xetra Gold)
15% Global trendföljning (9 tillgångsslag, byte/översyn 1ggr/mån, håll 3 mest positiva av snitt för 3, 6 och 12 månader)
7,5% Utdelningsaktier svenska och utländska
7,5% Momentumstrategier i svenska aktier

Tidigare hade jag USA- och Sverige-fonder i min fondportfölj men eftersom jag även kör global trendföljning och aktier så blev det lite väl USA- och Sverige-tungt.

Känns inte vidare passivt att köra med momentum och en massa aktier i portföljen.

Vad är det som fick dig att vilja få en mer passiv portfölj och anser du att du nått dit? Vad är nästa steg för dig för att få till en mer passiv portfölj?

3 gillningar

Du kan visa din trygga aktie portfölj :grin::joy:! Det är bra vägledning för att undvika renna aktier :+1:

1 gillning

I min värld är det passivt iaf med byte i momentumdelen endast en gång i månaden.

Och var kanske lite otydlig men aktiedelen är så pass liten så den delen har ja mest för intresset för vissa bolag och där kommer det inte köpas säljas så mycket utan de är långsiktiga innehav.

Innan hade ja 100% aktier och några enstaka fonder men det var mer swingtänk med en hel del köp o sälj

1 gillning

Jag har aldrig påstått att min portfölj är passiv eller trygg. Jag har dock sagt att jag köper för att behålla.
Köpte/sålde till exempel inga aktier från 2012 till 2021 utan behöll de jag hade sen innan. Men i år i februari började jag bygga upp en relativt stor aktieportfölj. Och jag har balanserat om en del av mina fonder.

1 gillning

Vad tycker ni annars om val av fonder och procentdel på dom i min fondkorg?