Byggande av stora datacenter i Sverige

Apropå höga elpriser. Vad tycker ni om att Sverige tillåter byggen många datacenter som förbrukar mycket energi? Påverkar detta det svenska elpriset? Är detta bra eller dåligt? Skapar det jobb över tid eller mer under byggprojektet än senare?

På en industritomt utanför Timrå vill Google bygga ett datacenter som på sikt kan förbruka 2 000 megawatt. Det är mer än hela Stockholms stads elförbrukning.

2 gillningar

Som svar på dina frågor, det är åt helvete, ja det driver upp elpriser, det är dåligt, nej det skapar mest vaktmästarjobb på sikt. Cornucopia har skrivit mycket och väl om detta. Särskilt illa är utträngningseffekten som drabbar mer samhällsnyttiga elintensiva investeringar.

9 gillningar

Jag håller med! Jobben de skapar är till mycket stor del under själva byggnationen. När det väl är klart så tror jag det mesta sköts remote. Vi har redan nu problem med elpriser. Detta kommer driva upp dem ytterligare.

2 gillningar

Det är väl bra, om de samtidigt bygger eller går in med pengar för att bygga ut energiförsörjningen.

Men lär inte hända, så det är kasst, både för miljön och för Europeiska elkunder.

Enda fördelen är väl att det kanske boostar avkastningen lite i mina fonder. Men vill hellre att jag och andra har råd att ha el.

3 gillningar

Ultradålig idé. Jag har en av M$ plåtlådor här i närheten och visst var det en del jobb när det byggdes, men nu är det mest en svinful låda på landets bästa åkermark som står och tuggar energi långt ner i SE4, där det redan är brist på baskraft.

7 gillningar

Vi behöver datacenter så vart ska de annars byggas om inte här?

En fundering jag behöver svar på innan jag tar ställning är hur mycket datacenter Sverige behöver för att dra runt vårt samhälle kontra hur mycket datacenter som byggs.

1 gillning

Jag tycker också vi behöver datacenter. MEN vi behöver bygga planerbar elproduktion före eller samtidigt i byggprojektet. Om det sedan är vatten- eller kärnkraft är en annan fråga.

Det var länge sedan vi byggde vattenkraft. Kanske dags om vi behöver mer el.

1 gillning

Planerbar elkraft ligger inte i tiden, enligt ledande måste vi lära oss anpassa förbrukningen efter tillgången med allt vad det innebär.

Vattenkraften är dessutom redan så gott som maxad, finns knappt några fler älvar att bygga ut.

2 gillningar

Många “el-intensiva” verksamheter betalar EJ energiskatt som övriga. Dvs de betalar 0,6 öre/kWh där nästan alla andra betalar 36 öre/kWh och vissa i glesbygd 26,4 öre/kWh. (Samtligt angivet exklusive moms.) Länk Riksrevisionen)

Antar att dessa datacenter kommer få liknande subventioner? Dessutom antar jag att det skapar relativt få arbetstillfällen vid byggnationerna och framför allt få arbetstillfällen för löpande drift.

Så personligen är jag tveksam till att vi bör satsa på den här typen av el-intensiv verksamhet då kraftförsörjningen i Sverige redan anses problematisk vissa tider på dygnet/året.

11 gillningar

Nedsättningen för datorhallar togs bort 2023, varför planeringen av nya hallar under en period stagnerade.

Det är väl rimligt att sätta krav på datorhallar på långsiktighet och använda den ökade skatteintäkten till planerbar kraft samt nätstabilisering. Kanske till och med sätta krav på viss lokal nätstabilisering.

1 gillning

De flesta känner alla nackdelar med detta. Men jag vill genuint höra om någon känner till några fördelar alls? Finns det ens någon som helst fördel för Sverige med att tillåtta detta?

3 gillningar

Sverige behöver datahallar som kör europeiska tjänster, inte amerikanska.

Google borde själva bekosta 150% av elförsörjningsbehovet. Varför 50% extra? För att ge något tillbaka till samhället som är svårt att trixa med finasiellt. Ett vindkraftverk kan inte flyttas till Ireland eller USA…

Potentiellt sätt finns det flera use case för både offentliga och private tjänster som kan dra nytta av AI beräkningskraft. Men Google vill bara sälja oss annonser samtligt som dom övervakar oss och samlar in (”stjäl”) data om oss…

1 gillning

Forumet vi skriver på i detta nu är säkerligen baserat i en serverhall någonstans. Likaså är alla företag i landet som använder exempelvis Microsofts lösningar beroende av serverhallar. Samma med alla privatpersoner som lever på Facebook, Instagram, TikTok etc.

Datacenter behövs.

1 gillning

Bygg dem i öknen och låt dem drivas av solpaneler. Taken är ju stora, eller placera runtom. Ingen lär ju störas.

Värmen, vattenbristen, infrastruktur och nätanslutning är stora problem i öknen.

2 gillningar

Bra att de ingår att de måste bekosta elproduktionen. Bara att det verkligen blir av också. Gärna planerbar energi.

Jepp och därför behöver vi bygga elproduktion.

Ja, självklart, det förstår jag. Men frågan är om datacentren måste byggas i Sverige? Eller är det så att varje land behöver ha egna datacenter och att dessa i så fall enbart får användas av det land där de är placerade?

1 gillning

Ja, värmen kan vara ett problem, men knappast uppkoppling och infrastruktur. Marocko har tex en av världens största solcellsanläggningar på öde område. De lär ha både uppkoppling och infrastruktur där eller i närheten. De har ju byggt anläggningen, de kan ju bygga datacenter bredvid. Självförsörjande på el måste ju vara bättre än att bygga häruppe där det inte går.

Tycker du att vi ska offra dom orörda älvar vi har kvar?

1 gillning