Bygger nytt hus inför pension - Betala huset eller ta lån?

Mina föräldrar är 60+ båda två och vill bygga nytt hus inför pensionen. De har sålt mark och skog som min far fick av sina föräldrar på 80 talet. Efter skatt har de ca 4 miljoner. Huset kommer kosta ca 3 miljoner att bygga.

De frågar mig om de borde betala huset rakt av. Jag tänker att om de tar lån så har de mycket högre likviditet / flexibilitet under pensionen. De skulle behöva en investering som kan månadsvis eller årsvis ge dem bonus på pensionen. Jag behöver råd från er. Hur hade ni tänkt?

Skulle ni ta lån inför pensionen? (Banken har bekräftat att de får lån!)

Hur många % av huset hade ni belånat?

Mina föräldrar är känsliga för risk. Vilken investering skulle ni rekomendera?

ISK, Kapitalförsäkring? Annat?

Någon har tidigare rekommenderat mig Folksams “Trad” kapitalförsäkring för att den har högst överskott. Vad tänker ni om den?

Ta lån när dom fortfarande får, jag hade nog tagit så pass stort lån jag känner ger en hanterbar ränta (man kan ju alltid amortera ner i efterhand också men kapitalet dom har över). Kan vara svårt att få lån senare och den ökade likviditeten är som du är inne på viktig.

ISK/KF är ju bara olika depåformer och har inte så mycket med vilken risk dom tar eller vilken avkastning man får att göra. Dom flesta här förespråkar ISK som depå pga förmånliga skatteregler men KF kan vara bra om man vill styra om vem som är förmånstagare om man går bort tex.

Traditionell förvaltad KF känner jag inte till…

Jag skulle ge tipset att köpa å inte låna…

Jag skulle säga att det beror helt på deras övriga ekonomiska situation. Har de en bra pension och tror att de kommer att klara vardagen, lite guldkant och framtida reparationer på huset med nuvarande ekonomi så behöver de inte låna. Att låna för att investera i den ålder känns så där måste jag säga, speciellt när du skriver att de är känsliga för risk. Det är viktigt att de mår bra och inte oroas av börsen.

Ska de låna bör det vara för att få en drägligare tillvaro och ha säkerhetsmarginal. Hur pengarna placeras innan de används är mer upp till dem, ska de användas inom fem år = bankkonto med ränta. Över fem år = en blandfond eller 50/50 aktiefond och sparkonto är det vanliga som rekommenderas. Visst, en tradförsäkring kan vara ett alternativ men då låser de pengarna. I gengäld så kan de sannolikt få en stabil avkastning (men jag har inte utvärderadt privata traddar så jag är inte rätt person att ge ett utlåtande där).

2 gillningar

Kanske belåna till hälften.
Borde ju inte bli så mycket underhålls/reparationskostnader utifrån att det är ett nybyggt hus.

Har de arbete fortfarande och får ta ett bostadslån hade jag rått dem att låna hälften och bara betalat räntan på bolånet.

1 gillning

Tack för era svar.