Nytt boende för äldre

Hejsan, jag noterar att många diskussioner handlar om relativt unga som lånar och funderar på marginalerna. Vi är i ett annat läge. Vi har precis köpt vårt första hus när vi närmar oss pension. Vi har bott i hyresrätt och har lagt undan för detta köp. Vi hittade precis det hus vi vill ha och kunde buda över alla så det blev lite dyrt kanske, 3.5M. Det är inte storstad skall kanske tilläggas, men attraktivt läge i denna mindre stad. Men inga problem för oss att lägga en kontantinsats på 50%. Min sambo kommer jobba flera år till och även efter min pension kommer vi att ha +100k i månadsinkomst. Är det vettigt att lägga 50% kontant eller låna lite mer för lite renovering på kanske 200k?

1 gillning

Nu vet jag inte hur era utgifter ser ut men har ni en månadsinkomst på +100k trots att du går i pension ser jag inte behovet av att låna 200k extra. Att spara ihop 200k eller utöka belåningen med den inkomsten ska inte vara något problem.

Nej det är klart att vi inte behöver. 100k före skatt blir ändå något. Jag tänkte mer att se det som ett räntesparande. Alternativet är att ta från befintligt räntesparande och fylla på med nytt som kommer in. Men det spelar kanske ingen roll. Det blir ju lite mer kostnad för lagfart också.

Den faktor som är bra att ha med sig är att det kan vara svårt att utöka bolånet efter pension. Det är bra att planera utifrån det. I övrigt verkar väl allt ok.

Bra kommentar.
Jag får fråga om det när vi är hos banken.