Investera i BR eller fortsätta spara i indexfond?

Hej!

Medveten om att liknande ämnen diskuterats i andra trådar. Men de andra som frågat är unga och jag är lite äldre, vilket ger ett annat perspektiv (?).

Jag är 53 år och har som det ser ut nu en mycket svag pension som går mig till mötes. Jag bor i en bostadsrätt med min tonåring. När jag köpte denna (1 år sedan) valde jag att inte lägga in mer än precis de 15 procent som behövdes. Tänkte då att jag hellre ville ha mina sparade pengar kvar i den indexfond jag placerat dem i än att lägga in dem i lägenheten. Tänkte det var bäst avkastning så.

Av olika skäl behöver vi nu bo större. Så nu är frågan igen, med min tidshorisont (pension om typ 15 år) om jag ska satsa de pengar jag sparat (ca 700 000 kr) för att möjliggöra ett köp av en större lägenhet? Eller om det är bättre att göra exit från bostadsmarknaden och ta en hyresrätt, låta mina sparkonto vara tills det är dags för pension?

Jag hänger med på att man ska sträva efter att ha/få en belåningsgrad på max 50 procent och skulle jag tänka enbart så så hade jag bara satsat det jag hade i en bostad. Men även om pension inte på något sätt känns nära så kommer den ju och då kanske det ändå är bättre att fortsätta spara?

Vet faktiskt inte hur jag ska tänka eftersom båda parametrar, bostadsmarknaden och aktiemarknaden i nuläget känns lika oförutsägbara i ett 15-årsperspektiv… Tar gärna emot tankar och erfarenheter!

1 gillning

Hej! Behöver du använda alla besparingar för att köpa en större lägenhet? Säg att du skjuter till en del till den nya lägenheten och behåller resten i aktiemarknaden? Varför ska man sträva efter en belåningsgrad på max 50 %? När du närmar dig pensionen, kanske om 5 -10 år, sägs det att det blir svårare att få lån. Så varför inte gå in på en högre belåningsgrad nu om förutsättningarna i övrigt finns där? Sen amorterar du en del och förhoppningsvis stiger lägenheten i värde kommande år och när du går i pension är du nere på 50 % belåningsgrad…? Obs jag är absolut ingen ekonomisk rådgivare :slight_smile:

1 gillning
2 gillningar

Beror på hur din situation ser ut när din tonåring flyttar.

Att maxa ditt sparande över de kommande 15åren kan mycket väl betyda att du har råd med skuldfritt boende vid pensionen. Allt beror ju på orsaken till behovet av större boende, är det tillskott i familjen så förstår jag önskemålet. Men går det att ha kvar pengar på börsen och fortsätta spara så kommer snöbollen rulla på de kommande 15 åren tills pension.

Tack för svar! Orsaken till behovet av ett större boende är att vi inte riktigt får plats i nuvarande. Att ha ett rum till är något av en nödvändighet.

Tack för den länken, hjälpe mig att tänka!