Utöka bolån för långsiktigt pensionssparande, tankar?

Tjenare, som titeln lyder.
Jag och min fru köpte för några få år sedan ett dödsbo väldigt billigt. Huset var allt annat än attraktivt och vackert men med mycket pill och i viss mån kontakter så har vi i stort sätt totalrenoverat det för en “billig” peng. Nu när allt viktigt är löst så ser det i stort sätt ut som ett nybygge. Nu till vår fundering.

Huset värderas till ungefär 5m, vi har ca 900k i bolån. Vi är i 25-30års åldern och tycker båda att det är vanskligt med så låga lån i ett land med låg ränta som dessutom subventioneras. Planen skulle i sådana fall vara att utöka bolånet och investera dem i någon global indexfond (alternativt Lysa för enkelheten) för att aldrig någonsin titta på dem igen. På så sätt hoppas vi kunna leva ett rikt liv som pensionärer alternativt gå i pension några år tidigare.

Vi kan däremot inte riktigt bestämma oss om summan. 500k känns i minsta laget för mig men i absolut högsta laget för henne. Om hela samhället går åt helvete och räntan sticker till 10% så kommer vi utan problem att överleva avgiften ett lån på 1.4m kostar oss. Vi har båda löner en bit över snitt som lär öka en del över åren då vi båda fortfarande är unga. Vi har inget intresse av att flytta och kommer endast lämna hemmet i varsin kista.

Med detta sagt om man bejakar vår ekonomiska situation och dagens ekonomi, hur går era tankar? Vilken summa känns rimlig och varför? Är detta kanske en helt idiotisk idé som vi bör skrota snabbast möjligt? Alla tankar uppskattas.

1 gillning

Personligen så tycker jag att det kan vara värt att belåna sig upp till 50% av värdet.
Då får ni ett större kapital som ni kan sätta i arbete och att det över tid har stora chanser till att ge er ekonomi en rejäl boost och det är inget tvång på att amortera om lånet är max 50%.

Men man behöver även vara bekväm med den risken det ändå finns att era investeringar minskar i värde (speciellt under vissa perioder, börsen är aldrig enbart upp)
Klarar man av det psykologiskt att då låta investeringarna ligga kvar eller är det då för jobbigt så att man säljer när det redan har gått ner och att man då inte är med på resan upp igen.

Kan tipsa om avsnitt 251 där de till viss del pratar om att låna för att investera.

Nej, sitt ner i båten. Prioritera låga fasta utgifter främst.

På 10 år borde ni lätt kunna bli helt skuldfria och då har ni ändå typ 30 år kvar till pension.

På dom 30 åren kan ni spara ihop en stor hög med pengar på börsen som ni ändå inte behöver använda eftersom att era fasta utgifter är så låga att ni lätt lever lyxliv med bara er pension.

6 gillningar

Jag hade satsat på att amortera av och bli skuldfri och sedan eller samtidigt månadsspara i fonder. Alla tänker vi olika gällande bolån men i min värld är man fri när man är skuldfri. I er ålder kommer ni lätt att kunna spara ihop tillräckligt för framtiden/pensionen….

1 gillning