Byta aktiefonder vid portfölj med liknande innehåll

Hej, mitt första inlägg här.
Jag har nog klickat på köpknappen på ett väldigt ogenomtänkt sätt som gjort att jag nu sitter med följande aktiefonder:
Avanza global index
Avanza Auto 6
Länsförsäkringar global index
Länsförsäkringar USA index
Avanza Worldtech by TIN
Tänker att jag kanske borde byta och ha bara en, i alla fall vad gäller de 3 förstnämnda. Är de alltför lika allihopa? Är det bättre att byta än att tex sälja och sedan köpa?
Tack för tips!

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

Ja de är ju väldigt snarlika. Avanza Auto 6 är väl i och för sig bredare med lite tillväxtmarknader och småbolag samt dessutom hävstång applicerad.

Men du behöver ju inte byta bara för att liksom. Inget fel att ha 3 liknande fonder mer än att det ser “stökigare” ut i portföljen. Men visst, vill du städa upp, så välj en utav de tre. Usa-fonden du har ingår ju också redan till mycket stor del i globalfonderna…

Bytesknappen fyller samma funktion som sälj först, köp sedan. bara att det automatiseras åt dig. Men vad som händer “bakom kulisserna” är samma sak.

1 gillning

Välkommen!

Kunde varit betydligt värre. Alla (utom kanske den sista) är vettiga fonder.

Instämmer med @MattiasA90

Gissar att Worldtech är en lite dyrare fond? Hur stor andel har du i den?

1 gillning

Hade kört Avanza Auto 6 faktiskt

1 gillning

Tack för din input och förklaring, jag har ännu så länge inte lagt så mycket pengar i fonderna förutom avanza global, tänkte just därför att en stor del istället för flera mindre ger bättre utdelning i längden.

Tack för ditt svar, jag har bara precis börjat med överföringar till worldtech så väldigt lite än så länge, men ju mer jag läser här på forumet inser jag att jag borde nog inte “chansa” så mycket och hålla mig till mer stabila fonder. Kostnaden för worldtech är 1,32% i avgift.

Okej jag förstår.

Om man är intresserad av fonder och aktier kan man mycket väl ha en liten del av sitt sparande tex 10% där man spekulerar lite. Det är detta som brukar kallas lekhink på Rikatillsammans. Lämpligt att lägga detta i ett eget ISK tycker jag.
1,32% är en ganska normal avgift för en aktivt förvaltad fond, men likväl alldeles för dyrt tycker jag.
Här kan du jämföra hur mycket pengar det handlar om över tid.
Jämför avkastningen från två fonder med olika avgift | Kalkylator

Max 0,4% för en aktiefond tycker jag är en bra riktlinje.
De flesta globala indexfonderna ligger på 0,2%

2 gillningar